پنج نکته کلیدی از حادثه عاشورا پنج نکته کلیدی از حادثه عاشورا پنج نکته کلیدی از حادثه عاشورا بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
پنج نکته کلیدی از حادثه عاشورا پنج نکته کلیدی از حادثه عاشورا پنج نکته کلیدی از حادثه عاشورا پنج نکته کلیدی از حادثه عاشورا پنج نکته کلیدی از حادثه عاشورا

پنج نکته کلیدی از حادثه عاشورا

سخنران بعثه مقام معظم رهبری از مکان وقوع حادثه، اثر ظاهری حادثه، عامل اصلی وقوع جنایت، جان گدازترین مصیبت و واکنش اباعبدالله به این مصیبت به عنوان پنج نکته کلیدی از حادثه عاشورا نام برد.

به گزارش خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی حج از کربلای معلا، مراسم سخنرانی و عزاداری از سوی دفتر نمایندگی بِعثه مقام معظم رهبری در کربلا، (22 مردادماه) با حضور زائران ایرانی و دلباختگان حسینی در سرداب علقمی حرم مطهر قمر بنی هاشم(ع) برگزار شد.


حجت الاسلام محسن اویسی در این مراسم به تفسیر آیه «کهیعص» از زبان امام زمان(عج) پرداخت و گفت: این حروف از خبرهای غیبی هستند که خداوند آن‌ها را به اطّلاع بنده‌اش، حضرت زکریا (ع) رسانده و سپس داستان آن را برای حضرت محمد (ص) نقل کرده است.


وی افزود: موضوع تفسیر آیه مذکور این گونه بوده است که حضرت زکریّا از خداوند درخواست کرد تا اسامی پنج تن را به وی بیاموزد. جبرئیل نازل شد و اسامی حضرت محمّد(ص)، حضرت علی(ع)، حضرت فاطمه(س)، امام حسن(ع) و امام حسین(ع) را برایش نام برد.


 سخنران بعثه مقام معظم رهبری در کربلا ادامه داد: حضرت زکریا(ع) با شنیدن این نام‌ها، غم و غصّه‌اش برطرف شده و اندوهش به خوشی تبدیل می‌شد، امّا وقتی به نام مبارک امام حسین(ع) می‌رسید، اشک در چشمانش حلقه زده و نفس‌هایش به‌شماره می‌افتاد.


 وی گفت: حضرت زکریّا(ع) عرض کرد که پروردگارا! مرا چه می‌شود که وقتی نام چهار نفر اوّل از پنج تن را می‌برم، با اسامی آنان آرامش خاطر پیدا می‌کنم و اندوهم برطرف می‌شود، امّا وقتی نام امام حسین(ع) را بر زبان جاری می‌کنم، اشکم جاری شده و ناله از جگرم بلند می‌شود؟ که خداوند داستان حضرت سیدالشهدا(ع) را برای زکریّا نقل می کند.


وی در ادامه با بیان اینکه خدا پنج نکته کلیدی را برای حضرت زکریا(ع) شرح داد، از مکان وقوع حادثه، اثر ظاهری این حادثه، عامل اصلی وقوع جنایت، جان گدازترین و بدترین مصیبت و واکنش اباعبدالله به این مصیبت به عنوان پنج نکته کلیدی از حادثه عاشورا نام برد.


حجت الاسلام اویسی با بیان اینکه خداوند داستان حضرت سیدالشهدا(ع) را برای زکریّا نقل کرده و فرمود: تفسیر «کهیعص» این است؛ پس «کاف» علامت اختصاری نام کربلاست، «هاء» علامت شهادت خاندان امام حسین(ع)، «یاء» علامت نام یزید بوده که همان کسی است که این ستم را بر امام حسین(ع) روا داشته، «عین» علامت عطش و تشنگی امام(ع) در روز عاشورا است و «صاد» علامت صبر و بردباری سیدالشهدا(ع) در مواجهه با این مصائب است.


 


 




مطالب مرتبط

نظرات کاربران