طواف کعبه پس از کسب عشق و ایثار در عرفات و منا

حجاج ایرانی پس از گذراندن ایام تشریق در عرفات و مشعر و منا و کسب شناخت، شور و شعار و عشق و ایثار به مکه آمدند تا دنباله اعمال حج را در مسجدالحرام انجام دهند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی حج، ۱۲ ذی‌الحجه حجاج ایرانی پس از گذراندن ایام تشریق در عرفات و مشعر و منا و کسب شناخت، شور و شعار و عشق و ایثار راهی مکه شدند تا دنباله اعمال حج را در مکه انجام دهند.


هنوز طواف و نماز و سعی در پیش است. باز هم باید طواف کرد. خداوند زائرانش را چند روز به بیابان ها فرستاده تا دوره‌ای، بگذرانند و اکنون دوباره حاجیان را به خانه خود راه داده است. برهنه شدی، کفن پوشیدی و به بیابان رفتی، سنگ زدی، خون ریختی، سر تراشیدی، آوارگی و فشار و گرما را در راه رسیدن به دوست تحمل کردی.


حاجی بدان خیرتی در این کارها بوده و به نفع تو است. تمام کمالات انسان در لابلای حوادث تلخ و شیرین است. چند شبانه روز در سرزمینی که ابراهیم (ع)، اسماعیل خود را در راه خدا داد، ماندی. ان شاءالله که در روحیه و حالات حاجیان رشد و تحول و شکوفایی ایجاد شده است. خدا را باید شاکر بود دلهای زائران خاشع و نرم شده است. به هر حال طواف تکرار می‌شود این دفعه نیت از طواف، غیر از نیت اول یعنی عمره تمتع است. حالا دیگر به قصد زیارت و حج، طواف می کند. طواف و نماز دو بار دیگر تکرار می شود. خداوند می خواهد حاجیان خود را تربیت کند. او «رب العالمین» است. معبود دنبال تربیت عملی بندگانش است. فلسفه تکرار داستان های قرآن همین است. اساساً ذکر خدا و توجه به نعمت ها یا قهر خدا باید در انسان تکرار شود. آمده‌اند تا طواف کنند و ملکوتی شوند چون عرفات و مشعر را درک کرده، فرشته مقرب به او ندا داده که گناهانت پاک شده است. سنخیت حاجی با کعبه بیشتر شده و چه شباهتی با فرشتگان بالای کعبه که در آسمان‌ها طواف می‌کنند، دارد. این بار شیطان را سنگ زده، به طواف آمده‌؛ گرما و خون و فشار و اشک دیده، تا طواف کند. به بیابان ساده رفته شاید از تجملات، دل بکند موی سر داده تا آماده سر دادن شود تا روح و جسم را دور کعبه بچرخاند. باز هم پروانه می شوند پای خود را جای پای اولیا خدا می گذارند میان کعبه و مقام ابراهیم (ع) طواف می کنند. می‌دانند که حرکت شان باید میان توحید و امامت باشد. بعد از پایان طواف حج  دو رکعت نماز طواف می خوانند در فاصله چند متری از کعبه آن هم پشت مقام ابراهیم (ع) درست همان جایی که نماز طواف عمره به جا آورده‌اند نماز طواف می‌خوانند.


حاجی سراغ سعی صفا و مروه می‌رود از صفا شروع کرده و به مروه ختم می کند. دیگر حاجی کوتاه کردن مو و ناخن ندارد. برای حاجی دو کار باقی مانده یکی طواف نسا و دیگری دو رکعت نماز طواف نساء بعد از انجام این دو فریضه اعمال حج تمام می شود.


 


| شناسه مطلب: 95776




کعبه حج 98 مکه



نظرات کاربران