جلسه آموزشی شرح «زیارت غدیریه» در حرم رضوی برگزار شد

جلسه آموزشی شرح «زیارت امیرالمومنین(ع) در روز عید غدیر» معروف به زیارت «غدیریه» در حرم مطهر رضوی برگزار شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی حج، ابوالفضل بهرام‌پور در این جلسه آموزشی گفت: این زیارت از طرف امام هادی(ع) در روز عید سعید غدیر و در وصف فضایل امیرالمومنین(ع) صادر شده و یکی از فرازهای آن این است «السلام علیک یا سید الوصیین...» یعنی سلام بر تو که در اعلی درجه جایگاه وصایت و جانشینی هستی.
وی تصریح کرد: پیامبران الهی وصی خدا در روز زمین و ائمه معصومین(ع) نیز وصی و جانشین پیامبر خاتم(ص) هستند. همه پیامبران جانشین دارند و امیرالمومنین(ع) در راس همه این اوصیاء قرار دارند.
این کارشناس قرآنی افزود: کسی که می‌خواهد وصی و جانشین پیامبر اکرم(ص) شود باید یک شباهت‌هایی به آن حضرت داشته باشد. انتخاب امیرالمومنین(ع) انتخاب از میان خوبان امت بود همان طور که پیامبر ما نیز از بین پیامبران اولوالعظم برگزیده شدند.
«السلام علیک یا وارث علم النبیین...» فراز دیگری از زیارت غدیریه بود که بهرام‌پور در تبیین این فراز گفت: دین اسلام یک دین کامل است که باید تا ابد پاسخگوی همه نیازهای علمی بشریت باشد. بنابراین علم پیامبر(ص) نیز بیشتر از دیگر پیامبران الهی بوده است و امام علی(ع) نیز وارث همه این علوم و علم ایشان بیشتر از علم دیگر پیامبران الهی به جز پیامبر خاتم(ص) بوده است.
وی در تبیین فراز «ولی رب العالمین...» که در این زیارت نامه آمده است، بیان کرد: «ولی» در زبان عرب دو معنا دارد یکی به معنای سرپرست و راهنمایی که اطاعت از او واجب است و دیگر به معنای دوست.
این پژوهشگر قرآنی ادامه داد: پیامبر اکرم(ص) در روز عید غدیر مردم را در سرزمین بسیار گرم غدیر نگه نداشت تا به آنها بگوید حضرت علی(ع) را بعد از من دوست داشته باشید بلکه می‌خواست مساله مهمتری که مساله جانشینی آن حضرت بود را به مردم ابلاغ کند.
وی با بیان اینکه در این زیارت نامه از امیرالمومنین(ع) به عنوان «امین الله» نیز یاد شده است، ابراز کرد: خداوند در روی زمین دو امین دارد که اولین آنها پیامبر اکرم(ص) است و دیگری حضرت علی(ع). پیامبر(ص) کلام امانت دار کلام وحی بودند و امیرالمومنین(ع) نیز امانت‌دار رسالت پیامبر(ص) بودند.
گفتنی است؛ جلسه آموزشی شرح زیارت امیرالمومنین(ع) از روز عید غدیر تا بیست و هشتم مرداد ماه همه روزه از ساعت 11:30 الی 12:30 با حضور ابوالفضل بهرام‌پور در محل دارالقرآن الکریم حرم مطهر رضوی واقع در صحن جمهوری اسلامی برگزار می‌شود.


| شناسه مطلب: 95778







نظرات کاربران