حجاج ایرانی فرداشب آخرین دعای دسته جمعی کمیل را در مکه می خوانند حجاج ایرانی فرداشب آخرین دعای دسته جمعی کمیل را در مکه می خوانند حجاج ایرانی فرداشب آخرین دعای دسته جمعی کمیل را در مکه می خوانند بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
حجاج ایرانی فرداشب آخرین دعای دسته جمعی کمیل را در مکه می خوانند حجاج ایرانی فرداشب آخرین دعای دسته جمعی کمیل را در مکه می خوانند حجاج ایرانی فرداشب آخرین دعای دسته جمعی کمیل را در مکه می خوانند حجاج ایرانی فرداشب آخرین دعای دسته جمعی کمیل را در مکه می خوانند حجاج ایرانی فرداشب آخرین دعای دسته جمعی کمیل را در مکه می خوانند

حجاج ایرانی فرداشب آخرین دعای دسته جمعی کمیل را در مکه می خوانند

حجاج ایرانی پیش از آغاز پروازهای بازگشت به کشور، فرداشب آخرین دعای کمیل را به صورت دسته جمعی در هتل های محل اسکان خود در مکه مکرمه برگزار می کنند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بعثه، بازگشت حجاج ایرانی از روز شنبه 26 مرداد طبق برنامه از شهرهای جده و مدینه به کشور آغاز خواهد شد.


بیش از 86 هزار و 500 حاجی ایرانی پس از انجام مناسک حج تمتع در مشاعر مقدسه (صحرای عرفات، مشعر و منا) عصر سه شنبه به مکه مکرمه بازگشتند تا آخرین مرحله از مناسک را در مسجدالحرام انجام دهند. این مرحله شامل طواف،نماز طواف، سعی و طواف نساء و نماز طواف نساءاست.


به این ترتیب، مناسک حج تمتع که هنگام ورود زائران به مکه مکرمه با پوشیدن لباس احرام و انجام عمره تمتع در خانه خدا آغاز شده بود، در همان مکان مقدس با خواندن نماز طواف نساء پایان می یابد.


همه حجاج ایرانی به شکرانه این نعمت، فرداشب در نمازخانه های هتل های محل اقامت خویش گردهم می آیند تا دعای کمیل را در فضایی عرفانی زمزمه کنند.


آنها صبح جمعه نیز آخرین دعای ندبه خویش را به صورت دسته جمعی برگزار خواهند کرد.


روابط عمومی بعثه مقام معظم رهبری در اطلاعیه ای گفت: در مراسمی که فردا پنج شنبه به همت بعثه در هتلهای بزرگ محل استقرار زائران ایرانی در مکه مکرمه برگزار می شود، علاوه بر قرائت دعای کمیل توسط مداحان اهل بیت (ع)، سخنرانی و قرائت قرآن نیز انجام خواهد شد.


بر اساس این اطلاعیه، حجت الاسلام والمسلمین «سیدعبدالفتاح نواب» نماینده ولی فقیه و سرپرست حجاج ایرانی سخنران مراسم دعای کمیل در هتل ویولت – مقر بعثه- در مکه مکرمه خواهد بود. در این مراسم، «حاج عباس حیدرزاده» مداح اهل بیت (ع) دعای کمیل را قرائت خواهد کرد و « حمیدرضا احمدی وفا» قاری ممتاز قرآن کریم به تلاوت آیاتی از کلام الله مجید خواهد پرداخت.


هتل «هالی دی ان» مکه نیز که محل استقرار نزدیک به پنج هزار حاجی ایرانی است، میزبان مراسم دعای کمیل با سخنرانی حجت الاسلام والمسلمین «کاظم راشد یزدی» خطیب بعثه، مداحی «حاج علی فراهانی» و قرائت قرآن توسط «مهدی تقی پور» خواهد بود.


 «میلینیوم» و «لابا» دیگر هتلهایی هستند که مراسم دعای کمیل بعثه مقام معظم رهبری در آنها برگزار می شود.


سخنران مراسم هتل میلینیوم، آیت الله «سیدهاشم حسینی بوشهری» جانشین سرپرست حجاج ایرانی و عضو هیات رییسه مجلس خبرگان رهبری است. دعای کمیل را «حاج مهدی سماواتی» قرائت خواهد کرد و «سعید پرویزی» قاری بین المللی قرآن کریم، تلاوت کلام الله مجید را بر عهده خواهد داشت.


در هتل لابا سخنرانی توسط حجت الاسلام والمسلمین «اکبر صمدی یزدی» سخنران بعثه انجام خواهد شد و  قرآن کریم و دعای کمیل را به ترتیب، آقایان «عبدی» و «ابراهیمیان» قرائت خواهند کرد.


مراسم دعای ندبه نیز صبح جمعه در هتل های ویولت با مداحی حاج علی فراهانی، هالی دی ان با صدای حاج مهدی سماواتی و میلینیوم توسط حاج عباس حیدرزاده برگزار خواهد شد.


در دیگر هتل های محل استقرار حجاج ایرانی نیز مراسم دعای کمیل و ندبه برپا است.


پس از برگزاری این مراسم، از روز شنبه بتدریج بازگشت کاروانهای حجاج ایرانی به کشور آغاز می شود.


قرار است تا 17 شهریور تمامی حجاج ایرانی با پروازهای شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران (هما) به کشور بازگردند.




مطالب مرتبط

نظرات کاربران