سرپرست حجاج ایرانی:

ایام تشریق حج امسال با آرامش و موفقیت به پایان رسید

حجت الاسلام والمسلمین نواب در نشست شورای برنامه ریزی بعثه مقام معظم رهبری و سازمان حج و زیارت با اشاره به اینکه عملیات حج امسال تاکنون خوب برگزار شده است، گفت: ایام تشریق موفق و با آرامش تمام برگزار شد و زائران درحال انجام بقیه اعمال خود در بیت الله الحرام هستند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی حج ، در این نشست که امروز به ریاست نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت و سرپرست حجاج ایرانی در مکه مکرمه برگزار شد حجت الاسلام والمسلمین سید عبدالفتاح نواب افزود: زائران مدینه بعد درحال آماده شدن برای مشرف شدن به مدینه النبی هستند و نخستین کاروان ها برای بازگشت به ایران نیز از روز شنبه آینده عربستان را ترک خواهند کرد.


وی تلاش دست اندرکاران حج 98 را قابل تقدیر دانست و گفت: این موفقیت درسایه تعامل، هماهنگی و همکاری همه واحدها و خادمین ضیوف الرحمان حج امسال بدست آمد.


درادامه این جلسه آقای علی رضا رشیدیان رئیس سازمان حج و زیارت ازعملکرد واحدهای مختلف اجرایی درایام تشریق گزارش مشروحی ارائه و تاکید کرد: تا زمانی که حجاج کشورمان درعربستان حضور دارند کارها با قوت و قدرت ادامه خواهد داشت و ما بعنوان خادمان ضیوف الرحمان تلاش داریم خدماتی در خور شان و عزت زائران ارائه دهیم.


وی با اشاره به کمبود فضا و سرویس های بهداشتی در منا، از ارائه طرح دو طبقه کردن چادرها و سرویس های بهداشتی درمنا با سازه های سبک به وزارت حج و عمره عربستان و موسسه مطوفین ایران خبر داد و گفت:  تحمل شرایط منا برای حجاج کشورمان بسیار سخت است و ما آمادگی داریم در این زمینه با طرف سعودی همکاری کنیم.


رئیس سازمان حج و زیارت درعین حال تعامل و همکاری رئیس جدید موسسه مطوفین ایران با سازمان حج وزیارت را متفاوت با سال های گذشته دانست و گفت: در عرفات 121 هزار متر مربع زمین و خیمه های 50 تا 375 نفره دراختیار زائران ایرانی بود و در منا 5408 چادر 16 مترمربعی که در هرچادر 17 تا 18 نفراسکان داشتند به کاروان های ایرانی اختصاص یافته بود و در مجموع ظرفیت متراژی نسبت به عرفات 35300 متر کمتر بود.


وی با اشاره به اینکه تمامی خدمات مورد مطالبه ازموسسه مطوفین ایران استخراج و آماده شده بود، تاکید کرد: این چک لیست در اختیار مکاتب و مدیران مجموعه ها قرار داشت و کنترل های لازم نیز انجام شد.


درادامه این جلسه آیت الله حسینی بوشهری جانشین سرپرست حجاج ایرانی موفقیت درعملیات و خدمات رسانی به زائران ایرانی در یک کشور دیگر را نتیجه تلاش مجاهدانه همه دست اندرکاران حوزه حج ، برنامه ریزی مناسب و استفاده از تجربیات سال های گذشته دانست.


وی افزود: حج امسال در فضای معنوی و روحانی تاکنون انجام شده که مایه افتخار برای همه ماست.


این جلسه با گزارش حجت الاسلام والمسلمین سید جواد مظلومی معاون فرهنگی بعثه مقام معظم رهبری در خصوص فعالیت های فرهنگی، دکتر محمد تقی حلی ساز رئیس مرکز پزشکی حج ‌وزیارت درباره خدمات پزشکی و درمانی ارائه شده درایام تشریق، آقای حسین اسماعیلی مدیر دفتر نظارت و بازرسی بعثه درباره نحوه استفاده از ظرفیتها وهمچنین آسیب ها و اشکالات حج 98 ادامه یافت و رئیس سازمان حج وزیارت تاکید کرد: این سازمان ادعای یکی از خانواده های شهدای منا را که همزمان با ایام تشریق عنوان شد و موج ایجاد کرد از طریق مراجع قضایی پیگیری خواهد کرد.


در پایان این جلسه سرپرست حجاج ایرانی بر لزوم آسییب شناسی و شناسایی اشکالات در حوزه های مختلف تاکید کرد و گفت: برای رفع این موارد باید راهکارهای مناسب ارائه شود.


وی از رئیس سازمان حج و زیارت خواست که موضوع کمبود فضا و تامین سرویس های بهداشتی بیشتر در منا را به صورت جدی پیگیری کند.


 


 




نظرات کاربران