مراجعات پزشکی بعد از ایام تشریق افزایش یافته است مراجعات پزشکی بعد از ایام تشریق افزایش یافته است مراجعات پزشکی بعد از ایام تشریق افزایش یافته است بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
مراجعات پزشکی بعد از ایام تشریق افزایش یافته است مراجعات پزشکی بعد از ایام تشریق افزایش یافته است مراجعات پزشکی بعد از ایام تشریق افزایش یافته است مراجعات پزشکی بعد از ایام تشریق افزایش یافته است مراجعات پزشکی بعد از ایام تشریق افزایش یافته است

مراجعات پزشکی بعد از ایام تشریق افزایش یافته است

حجت الاسلام و المسلمین سید عبدالفتاح نواب سرپرست حجاج ایرانی و علیرضا رشیدیان رئیس سازمان حج و زیارت ، امروز سه شنبه (23 مرداد ماه ) برای دیدار و گفت‌وگو با زائران هتل‌های مستقر در مکه مکرمه عازم هتل میدان شدند که در نزدیکی محل استقرار بعثه مقام معظم رهبری و ستاد حج واقع است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی حج، به محض ورود به لابی هتل میدان، حجت الاسلام والمسلمین نواب ترجیح داد با پله راهی محل استقرار تیم پزشکی شود تا از نزدیک در جریان نحوه رسیدگی خدمات درمانی به زائران خانه خدا شود.


به محض ورود به طبقه مورد نظر، اظهارات یکی از زائران بیمار توجه همه را جلب کرد که به نشانه گلایه صحبت می‌کند و معلوم بود که درد داشت؛ بدون آنکه دقتی به حضور سرپرست حجاج داشته باشد، می‌گفت: از شب گذشته تاکنون مشکل گوارشی دارد و هیچ کس نیست که درمانش کند.


حجت الاسلام والمسلمین نواب او را کمی دلداری داد. صدای زائرخانمی، آن طرف‌تر به گوش می‌رسید که در رابطه با خدمات درمانی اعتراض داشت.


زائر دیگری از راه رسیده وگفت: مریض ما در اتاق است و تب و لرز دارد. نمی تواند به اینجا بیاید آیا پزشک هست که او را معاینه کند؟


سرپرست حجاج ایرانی به مسئولان حاضر اشاره کرده وگفت: طبق شیفت، پزشکان باید حضور داشته باشند؟ کجا هستند؟


بلافاصله رئیس سازمان حج و زیارت با رئیس مرکز پزشکی حج صحبت کرد.


آقای رشیدیان معتقد است: بعد از ایام تشریق حجم مراجعات پزشکی بیشتر شده است. علت این موضوع به دلیل شرایط وقوف در عرفات، مشعر و منا است.


نماینده مقام معظم رهبری رو به زائران حاضر پرسید که آیا قبل از ایام تشریق وضعیت بهتر بوده که زائران آن را تایید می‌کنند و می گویند قبل از این ایام مشکل خاصی وجود نداشت.


حجت الاسلام والمسلمین نواب خطاب به زائران تاکید کرد: در مکه و مدینه یکی از برنامه های مورد تاکید و توجه در بازدید از هتل ها مربوط به بخش پزشکی است و تاکنون نظم و شرایط خوبی بر ارائه خدمات درمانی به زائران وجود داشته و نمی‌توان اکنون در مورد این هتل قضاوت کرد. اگر پزشک نمی‌تواند کاری برای زائر انجام بدهد باید آن را به بیمارستان بفرستد. همین سرکشی ها و بازدیدها باعث می‌شود تا مشکلات رفع و یا کمتر شود و بتوانیم خدمات بهتری ارائه دهیم.


 پس از دقایقی پزشک مستقر در هتل در جمع حاضر شد و توضیح داد که به دلیل ایام تشریق، این روزها حجم زائران مراجعه کننده زیاد شده و نمی توانیم نیروی زیادی به خدمت بگیریم.


رشیدیان در این باره ادامه داد:‌ از پزشکان بیمارستان مکه در این ایام می‌توانند در کلینیک‌ها استفاده کنند تا زائر اذیت نشود. انتظار آنها این است که خدمات بهبود یابد اگر پاسخی داده نشود احساس می کنند به آنها بی توجهی شده است.


پزشک مسئول نیز در این باره توضیح داد: حتی از هتل‌های همجوار نیز به اینجا مراجعه می‌کنند و برای آنکه بتوانیم خدمات بهتری ارائه دهیم از یک پرستار زائر خواستیم که در روز ۲ ساعت به ما کمک کند. هنگام ناهار و شام و نماز ظهر و مغرب و عشاء  حجم مراجعات زیاد می‌شود.


از پله‌ها به سمت سالن غذاخوری خانم‌ها می رویم. زائری در میان راه از آقای رشیدیان در مورد کمبود جا در سرزمین منا گلایه کرد.


وارد سالن غذاخوری حاجیه‌ خام ها ‌شدیم. بانوان زائربه نشانه احترام از روی صندلی نیم‌خیز شدند و برای سلامتی آقا امام زمان (عج) صلوات فرستادند.


یکی از خانم‌ها از میان جمعیت خود را به سرپرست حجاج ایرانی رساند وگفت: سلام ما را به حضرت آقا برسانید برای ایشان دعا کردیم و بگویید برایم دعا کنند که شهید بشوم که مورد تفقد سرپرست حجاج ایرانی قرار گرفت. وی از همه زائران تقدیر و تشکر کرد و به آنها زیارت قبول گفت و ابراز امیداری کرد که این سفر معنوی قسمت فرزندانشان نیز بشود.


از دور یکی از زائران نماینده ولی فقیه را صدا کرد، جلو آمد و گفت: در عرفات و منا یکی از مشکلات سرویس بهداشتی بود. خانم‌ها محدودیت داشتند. متاسفانه سرویس بهداشتی سالم کم بود.


سرپرست حجاج ایرانی نیز توضیح داد: یکی از دغدغه‌های بعثه مقام معظم رهبری و سازمان حج و زیارت با موسسه مطوفین ایران همین موضوع بود که باید زائران در مشاعر بی جهت در سختی نباشند و پیشنهاد شده بود سرویس های بهداشتی دو طبقه شود یک طبقه مخصوص آقایان، یک طبقه برای بانوان و از پشت بام هم برای حلق (تراشیدن موی سر) آقایان استفاده شود. آنها معتقدند بر اساس فتوای عالمانشان، در منطقه منا نباید ساختمان ساخته شود با این وجود ما حاضریم با هزینه خودمان این کار را انجام بدهیم چرا که وضعیت موجود را نمی پسندیم و خودمان نیز ناراحت هستیم اما هر جا بتوانیم در ارائه خدمات پسندیده و درخور حجاج کوتاهی نمی‌شود. قبول دارم که در منا برخی مشکلات و کمبود جا وجود دارد و همین که یادآوری می کنید، متشکریم.


بعد از اظهارت سرپرست حجاج ایرانی سه زائر سالخورده اهل کرمان میانه راه از حجت الاسلام نواب و آقای رشیدیان بابت خدمات ارائه شده تقدیر و تشکر کردند. آنها می‌گفتند خدمات بسیار عالی بود و خداوند شما را یاری دهد. کارتان بسیار عالی است و یک دنیا ممنون شما هستیم.


به آشپزخانه انتهای راهرو می‌رویم. از آن ها سوال شد که آیا زائران در رابطه با غذا و کیفیت آن شکایت یا نقدی داشتند؟ آشپزها نیز عنوان کردند: که نه تنها نقدی وجود ندارد بلکه زائران استقبال کرده و مشکلی ندارند. شما (خطاب به رئیس سازمان حج و زیارت) نیز بفرمایید این غذا را تست کنید.


 


با پله به طبقه بالا، محل غذا خوری آقایان زائر رفتیم در میانه راه رئیس سازمان حج و زیارت با پرسش زائری روبرو شد که از وضعیت سرویس‌های بهداشتی منا گلایه داشت که با لبخند پاسخ داد: نامه رسمی قبل از ایام حج به وزیر حج کشور میزبان ارسال کردیم مبنی بر این که آمادگی کامل وجود دارد تا با هزینه خودمان سرویس های بهداشتی با سازه سبک دو طبقه نصب کنیم .


کاروان های متعددی از شهرهای مختلف در این هتل حضور دارند. اصفهانی‌های حاضر در سالن جلو آمده و تبریک و تشکر می‌کنند. جمعیت زیادی دور سرپرست حجاج ایرانی را گرفته و همه گوشی بدست عکس سلفی می‌گیرند.


یکی از زائران مطالبه می‌کند که چرا باید کارگر خارجی (بنگلادشی) به ایرانی‌ها خدمات بدهد. حجت الاسلام والمسلمین نواب عنوان کرد: می توانیم تمام نیروهای خدمات را از ایران بیاوریم اما با این کار از سهمیه زائران برای حضور در مکه و مدینه کاسته می‌شود. اکنون بسیاری از زائران بیش از ۱۳ سال انتظار کشیده تا به این سرزمین مشرف شوند اگر سهمیه را به زائر ندهیم ۱۳ سال به ۱۵ سال انتظار افزایش می‌یابد. کما اینکه نیروهای خدمات خارجی با نظارت مدیر ایرانی هتل مسائل بهداشتی را رعایت کرده و کارهایی از قبیل نظافت و جمع کردن سفره غذا و نظایر آن را برعهده دارند.


یکی دیگر از زائران از انتهای جمعیت با صدای بلند می‌گوید:‌ اینجا غذا زیادی اسراف می شود به خصوص در منا این اتفاق افتاد. حجت الاسلام والمسلمین نواب در این باره عنوان می‌کند: غذا به تعداد زائران در نظر گرفته شده و اگر کم باشد مشکلات دیگری دارد وهمچنین اگر بخواهیم غذای باقی مانده را در میان زائران دیگر کشورها توزیع کنیم مسئولان کشور میزبان نمی پذیرند و مسائل و حواشی دیگری دارد.


زائر دیگری از تفاوت قیمت هزینه سفر حج خود با دیگر زائران می‌پرسد که سرپرست حجاج ایرانی عنوان می کند: هیچ کس راضی نیست ریالی از حق زائر ضایع شود تفاوت قیمت ها به دلیل خدمات و کیفیت هتل‌ها بوده چرا که در بحث غذا و پرواز از یک فرودگاه شرایط یکسان است.


هنگام بازگشت است و برخی از زائران تا درب ورودی هتل مسئولان را همراهی و بدرقه کردند.


حضور و رسیدگی و بررسی مشکلات در هتل میدان بیش اززمان تعیین شده، بطول انجامید. راهی هتل میزاب السابق شدیم. این هتل 9 کاروان در خود جای داده است. ورودی و لابی هتل خلوت به نظر میرسد برخلاف سایر هتل ها. با پله به سمت نیم طبقه ای که پزشک در آن حضور دارد می‌رویم. لابی آرام و خلوتی دارد. 4 زائر دقایقی است انتظار پزشک را می کشند که با درب بسته روبرو شده‌اند. حجت الاسلام والمسلمین نواب از این زائران سوال می کند که قبل از ایام تشریق وضعیت حضور پزشکان و رسیدگی به مشکلات درمانی چگونه بوده است که با رضایت‌مندی آنها روبرو شده و به نشانه احترام دست بر سینه گذاشته و تشکر کردند.


به طرف سالن غذاخوری می‌رویم پس از معرفی و اطلاع رسانی نسبت به حضور سرپرست حجاج ایرانی، برخی از زائران از صندلی های خود بلند شده و مسائل و مشکلاتی را مطرح می کنند. یکی از آنها می‌گوید: زمان بازگشت مشخص نیست و می‌خواهیم تالار بگیریم اما بلاتکلیف هستیم.


سرپرست حجاج ایرانی بیان می‌کند: امکان دارد زمان پرواز‌ها جلو بیفتد اما شما همان تاریخی را که اعلام کردند، تالار بگیرید اگر طبق روال تعیین شده، پروازهای بازگشت برقرار شود تا شب تاسوعا بازگشت حجاج ادامه می‌یابد. در حالی که همه می خواهند این ایام را در کشور به سوگواری بپردازند. بنابراین در جهت تسریع بازگشت حجاج تلاش می‌کنیم.


زائر دیگری از تهیه یک سفرنامه از حج خبر داد و گفت: مسائل و مشکلات و زوایای این سفر معنوی نوشته شده و امیدوارم به کار مسئولان سازمان حج و زیارت و بعثه بیاید. حجت الاسلام نواب نیز گفت: اگر یک گرفتاری از حجاج با این سفرنامه ای که شما به ما ارائه خواهید داد حل شود برکات آن برای شما باقی خواهد ماند.


برای سالن محل برگزاری دعای عرفه در عرفات کولرهای بسیار قوی تهیه شد اما چه کسی فکر می‌کرد باران رحمت خداوند متعال چنان هوای گرم را بهاری کند که نیاز به کولر نباشد.


در مسیر بازگشت، زائران با تعارف سرپرست حجاج ایرانی را به سمت آسانسور هدایت کردند اما حجت الاسلام والمسلمین نواب ازدحام جمعیت را که مشاهده می‌کند ترجیح می‌دهد با پله به دیگر طبقات برود که این موضوع با تشویق و استقبال روبرو شد و زائران جهت سلامتی مقام معظم رهبری صلوات فرستادند.


حضور حاجی ۱۵ ساله درمیان اعضای یکی از کاروان ها نمک این بازدید بود که با استقبال گرم سرپرست حجاج ایرانی و رئیس سازمان حج و زیارت همراه شد.


از مشکلات این هتل گلایه از وضعیت حمام بود. حجت الاسلام والمسلمین نواب در پاسخ به این مسئله عنوان کرد: هر هتلی از یک جهت مشکلاتی دارد حتما در گزارش های مسکن ذکر شود تا مسئولان به این موضوع رسیدگی کنند.


در مسیر چند زائر خانم جلوی سرپرست حجاج ایرانی را گرفته و تقدیر و تشکر و دعا می کنند. آنها از رفسنجان آمدند و از خدمات راضی هستند.


در ادامه یکی از بانوان زائر با اشاره به زمان سفر برخی از زائران مکه که نسبت به دیگران طولانی تر شده درخواست ماندن بیشتر در مکه را دارد که حجت الاسلام والمسلمین نواب در پاسخ به این موضوع عنوان می کند: اگر پروازهای بازگشت حجاج طبق برنامه ریزی انجام شود زائران در نهایت با متوسط اختلاف اقامت دو تا سه روز به ایران باز خواهند گشت اما پروازها دست کشور میزبان است و ملاحظاتی در رابطه با اجاره هتل ها نیز وجود دارد، مهم این است که از فرصت موجود برای بهره برداری معنوی و تعالی استفاده بهینه شود و فرصت را غنیمت بدانیم تا پس از بازگشت به ایران غصه از دست دادن این نعمت را نخوریم.


 




نظرات کاربران