حجاج کشورهای مختلف خروج از عربستان را آغاز کردند

حجاج کشورهای مختلف جهان پس از برگزاری مناسک حج تمتع از امروز چهارشنبه روند بازگشت به موطن خویش را آغاز کردند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی حج، زائرانی که مناسک حج تمتع را در مشاعر مقدسه (صحرای عرفات، مشعر و منا) طی روزهای هشتم تا دوازدهم ذی الحجه انجام داده بودند، امروز بقیه اعمال حج خود را در مسجدالحرام به پایان رسانده و راه بازگشت به کشور خویش را در پیش گرفتند.


بر اساس آمار رسمی که امروز چهارشنبه از سوی سازمان آمار عربستان سعودی اعلام شد، در سال جاری در مجموع  دو میلیون و 489  هزار و 406 نفر در حج تمتع شرکت کردند که از این تعداد، یک میلیون و 855 هزار و 27 نفر خارجی و 634 هزار و 379 نفر حجاج داخل عربستان بودند.


بر اساس این گزارش، تعداد حاجیان مرد امسال یک میلیون و 385 هزار و  234 نفر و حاجیان زن یک میلیون و 104 هزار و 172 نفر بود.


این رقم نسبت به آمار سال گذشته تعداد 117 هزار و 731 نفر افزایش نشان می دهد.


از مجموع حجاج خارجی یادشده، بیش از یک میلیون و 740 هزار نفر با هواپیما،  97 هزار نفر با اتوبوس و سایر خودروها و حدود 18  هزار نفر نیز با کشتی خود را به سرزمین وحی رسانده بودند.


منابع خبری گزارش دادند با پایان مناسک حج تمتع، حجاج برخی کشورهای همسایه که با اتوبوس به مکه مکرمه آمده بودند، به کشورهای خویش بر می گردند.


بازگشت از مسیر هوایی نیز آغاز شده است و فرودگاه بین المللی جده که یکی از مهمترین مراکز پذیرش مسافران مکه مکرمه است، امشب در هر سه دقیقه یک پرواز در برنامه خود گذاشته است و این زمان با افزایش شمار پروازها همچنان کاهش خواهد یافت.


از آنجا که بسیاری از اهل تسنن ترجیح می دهند پس از انجام مناسک حج، در مدینه منوره حضور یابند نخستین کاروانهای آنها برای زیارت مرقد پیامبر اسلام (ص) امشب وارد این شهر مقدس شده است.


بر اساس خبری که واس منتشر کرد، نخستین حاجیان به تعداد 1200 نفر از کشورهای مختلف عصر امروز با قطار سریع السیر مکه – مدینه وارد شهر پیامبر شدند.


بر اساس این گزارش، پیش از مناسک حج نیز 900 هزار زائر خارجی از مدینه دیدن کرده بودند.


برنامه بازگشت حجاج ایرانی نیز از دو روز دیگر آغاز می شود و کاروانهای ایرانی راه  جده را در پیش می گیرند.


به گفته مسئولان ستاد حج و زیارت ایران، بازگشت حجاج ایرانی از طریق فرودگاههای مدینه و جده از روز جمعه آغاز می شود و همزمان، کاروانهای «مدینه بعد» نیز با اتوبوس مکه را به سوی شهر پیامبر ترک می کنند.


زائران ایرانی «مدینه بعد» پس از چهار شب و پنج روز اقامت در این شهر و زیارت مرقد پیامبر (ص) و ائمه مظلوم بقیع (ع) به کشور بازخواهند گشت.


علاوه بر آن، به منظور تسریع در بازگشت حجاج، برخی کاروانها نیز از روز جمعه از مدینه به سوی شهرهای مختلف ایران پرواز می کنند.


بیش از 86 هزار و 500 حاجی ایرانی طبق برنامه بتدریج تا 17 شهریور به کشور بازخواهند گشت اگرچه «علی رضا رشیدیان» رییس سازمان حج و زیارت گفته است تلاش می کند موافقت مسئولان عربستان سعودی را برای افزایش سه فروند هواپیما به ظرفیت 10 هواپیمای شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران (ایران ایر) اخذ کند تا روز بازگشت حجاج به کشور تسریع شود.


با برنامه کنونی، بازگشت کاروانهای ایرانی تا هشتم ماه محرم طول خواهد کشید.


وزارت بهداشت عربستان اعلام کرده است که حج امسال از هر گونه رویداد تاثیرگذار بر سلامت عمومی به دور بوده و بیماری عمومی و خطرناکی در موسم حج گزارش نشده است.


وزارت شئون و دعوت و ارشاد عربستان سعودی که امسال تبلیغات گسترده ای را به شیوه های گوناگون برای انعکاس دیدگاههای این کشور در زمینه حج آغاز کرده بود، هنگام بازگشت حجاج به آنها یک بسته فرهنگی هدیه می دهد که به گزارش خبرگزاری واس، حاوی یک نسخه قرآن کریم، چند کتاب و اقلام مذهبی است.


 




نظرات کاربران