دیدار نائب رئیس علمای بوسنی و ‌هرزه‌گوین با سرپرست حجاج ایرانی درمکه دیدار نائب رئیس علمای بوسنی و ‌هرزه‌گوین با سرپرست حجاج ایرانی درمکه دیدار نائب رئیس علمای بوسنی و ‌هرزه‌گوین با سرپرست حجاج ایرانی درمکه بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
دیدار نائب رئیس علمای بوسنی و ‌هرزه‌گوین با سرپرست حجاج ایرانی درمکه دیدار نائب رئیس علمای بوسنی و ‌هرزه‌گوین با سرپرست حجاج ایرانی درمکه دیدار نائب رئیس علمای بوسنی و ‌هرزه‌گوین با سرپرست حجاج ایرانی درمکه دیدار نائب رئیس علمای بوسنی و ‌هرزه‌گوین با سرپرست حجاج ایرانی درمکه دیدار نائب رئیس علمای بوسنی و ‌هرزه‌گوین با سرپرست حجاج ایرانی درمکه

دیدار نائب رئیس علمای بوسنی و ‌هرزه‌گوین با سرپرست حجاج ایرانی درمکه

نائب رئیس علمای جمهوری بوسنی و ‌هرزه‌گوین با سرپرست حجاج ایرانی در مکه مکرمه دیدار و گفت‌وگو کرد.

به گزارش خبرنگارپایگاه اطلاع‌رسانی حج، حسن سمائیچ نائب رئیس علمای بوسنی  و ‌هرزه‌گوین که به همراه مفتی شهر تراونیک و نائب رئیس مرکز اسلامی بوسنی برای ادای مناسک حج در مکه مکرمه بسر میبرد با حجت‌الاسلام‌والمسلمین سید عبدالفتاح نواب نماینده ولی فقیه و سرپرست حجاج ایرانی در محل بعثه مقام معظم رهبری دیدار و گفتگو کرد.


نائب رئیس علمای جمهوری بوسنی و ‌هرزه‌گوین در این دیدار با ابراز خرسندی از دیدار با نماینده مقام معظم رهبری تصریح کرد: مهمترین مسئله جهان اسلام در شرایط کنونی ارتباط و به هم پیوستگی مسلمین و مومنین با یکدیگر است.


آقای حسن سمائیچ با ارائه گزارشی از وضعیت مسلمانان بوسنیایی، اظهار داشت: با وجود برقراری آرامش در کشورمان، بدلیل نبود فرصت های شغلی شاهد مهاجرت بخشی از مسلمانان بوسنی به کشورهای غربی هستیم.


در این دیدار نماینده ولی فقیه در امور حج وزیارت با اشاره به اینکه ارتباط و دوستی بین ایران و بوسنی محکم و استوار است، گفت: همه ما مسلمان هستیم و امیدواریم این روابط در آینده بهتر و بیشتر گسترش یابد.


حجت الاسلام والمسلمین نواب با اشاره به اینکه ارتباط ایران با مسلمانان بوسنیایی سابقه دیرینه دارد وجود اشعار زبان فارسی دربرخی اماکن مذهبی این کشور وآشنایی مردم بوسنی با این اشعار را یادآور شد و گفت: در دوران جنگ بوسنی؛ جوانان ایران اسلامی برای روحیه دادن به مبارزان مسلمان بوسنیایی در کنار آنها قرار گرفتند .


سرپرست حجاج ایرانی افزود: مسلمانان بوسنیایی در راه دفاع از اسلام و فرهنگ اسلامی مقاوم هستند و بسیاری از آنها در راه دفاع از شرف و هویت و استقلال بوسنی جان خود را فدا کردند و زمینه‌ساز پایداری فرهنگ غنی اسلام در دل اروپا شدند که قابل احترام است.


دراین دیدار همچنین از شهدای ایرانی در بوسنی و هرزگوین از جمله شهید محمد حسین نواب که در شهریور ماه سال ۱۳۷۳ در شهر موستار ربوده و مظلومانه به درجه رفیع شهادت نایل آمد؛ تجلیل و تصریح شد: این شهدا در راه کمک به مردم بوسنی از جان خود گذشتند.


دراین دیدار دو طرف همچنین درباره راهکارهای همکاری بین بعثه های دو کشور گفتگو کردند و سرپرست حجاج ایرانی گفت: ما آمادگی داریم تجربیات ایران اسلامی را درحوزه حج وزیارت به برادران مسلمان بوسنیایی منتقل کنیم.


آقای احمد عادل ویچ مفتی شهر تراونیک نیز در این دیدار با تقدیر ازکمک های فراوان ایران به مردم بوسنی، اظهار داشت: هرچند به ظاهر جنگ در بوسنی متوقف شده است ولی باتوجه به ترکیب جمعیتی و مهاجرت مردم به کشورهای اروپایی خطر باقی ماندن و به هم ریختن یکپارچگی، این کشور را به شدت تهدید می کند.  


وی با تاکید براینکه برای فائق آمدن به این مشکلات علاوه بر آرامش، نظام سیاسی و احزاب قوی مورد نیاز است، گفت: با وجودی که بوسنی حدود 150 سال در سیطره حکومت های غیر اسلامی قرار داشت اما خوشبختانه درحال حاضر التزام مردم به اسلام نسبت به گذشته بسیار بهتر است .


در پایان این دیدار دو طرف با اشاره به مشترکات فراوانی که میان مسلمانان جهان وجود دارد برضرورت وحدت و پیوستگی امت اسلامی  تاکید و خاطر نشان کردند: مسلمانان همچنان با مشکلاتی گوناگونی روبرو هستند و این شرایط می طلبد به یکدیگر کمک و با هم همکاری کنند.




نظرات کاربران