یاوران حجاج ایرانی از کارگاه بافت پرده خانه کعبه دیدن می کنند یاوران حجاج ایرانی از کارگاه بافت پرده خانه کعبه دیدن می کنند یاوران حجاج ایرانی از کارگاه بافت پرده خانه کعبه دیدن می کنند بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
یاوران حجاج ایرانی از کارگاه بافت پرده خانه کعبه دیدن می کنند یاوران حجاج ایرانی از کارگاه بافت پرده خانه کعبه دیدن می کنند یاوران حجاج ایرانی از کارگاه بافت پرده خانه کعبه دیدن می کنند یاوران حجاج ایرانی از کارگاه بافت پرده خانه کعبه دیدن می کنند یاوران حجاج ایرانی از کارگاه بافت پرده خانه کعبه دیدن می کنند

یاوران حجاج ایرانی از کارگاه بافت پرده خانه کعبه دیدن می کنند

یاوران حجاج ایرانی و گروههایی از نخبگان کاروانهای زائران بیت الله الحرام از روز شنبه– 26 مرداد- از کارگاه بافت پرده خانه کعبه و موزه حرمین شریفین دیدن می کنند.

حجت الاسلام والمسلمین «محمدحسین عسگری» مسئول مراسمات بعثه مقام معظم رهبری با اعلام این خبر به خبرنگار ستاد خبری حج افزود: در این برنامه که از روز شنبه آغاز می شود و تا دهم شهریور – اول ماه محرم- ادامه خواهد یافت، روزانه 150 نفر شرکت می کنند.


وی تصریح کرد: بازدیدکنندگان شامل اعضای یاوران حجاج و نخبگان و فرهیختگان کاروانهای حجاج ایرانی هستند که به انتخاب شورای فرهنگی مجموعه های اسکان حجاج در مکه مکرمه انتخاب خواهند شد.


عسگری اظهارداشت: شرکت کنندگان در این برنامه پس از بازدیدی نیم ساعته از کارگاه بافت پرده خانه کعبه موسوم به «مصنع کسوت الکعبه»، از موزه حرمین شریفین دیدن می کنند و پس از آن به زیارت مقبره شهدای فخ، قبرستان ابوطالب و اماکن متبرکه در منطقه معابده شهر مکه مکرمه خواهند رفت.


کارگاه بافت پرده خانه کعبه 156 سال پیش در عربستان دایر شده اما مهمترین توسعه آن، 45 سال پیش رخ داد که فضایی به وسعت یکصدهزار مترمربع به آن اختصاص دادند.


این کارگاه درجاده قدیم جده و مجاورت موزه مسجدالحرام قرار دارد و شامل دو بخش است که در یک قسمت آن، پوشش داخلی کعبه وپرده و کمربند آن و در بخش دوم آن، جامه خارجی کعبه بافته می شود.


پرده کعبه امسال به سنت هر ساله در روز نهم ذی الحجه – 19 مردادماه- زمانی که حجاج برای انجام مناسک حج تمتع در صحرای عرفات حضور داشتند، تعویض شد.


این پرده که در مدت 8 ماه با همکاری بیش از دو هزار بافنده ماهر در کارگاه بافت پرده خانه کعبه و برخی کارخانه های خارجی و از جنس حریر خالص و طلا بافته شده بود، هنگام نصب نزدیک به دو تن وزن داشت.


موزه مکه نیز که در سال 2000 میلادی افتتاح شده، در قالب هفت سالن بازدیدکنندگان را با معماری و آثار بخشهای مختلف مسجدالحرام و مسجدالنبی و برخی آثار تاریخی منحصر به فرد از اسلام آشنا می کند.




نظرات کاربران