بررسی آسیب‌ مداحی از نگاه یک مداح اهل‌بیت در کربلای معلا

یکی از مداحان اهل بیت(ع) با اشاره به اینکه برخی مداحان برای معروف شدن دچار آسیب های متعدد می شوند، گفت: باید ارباب خودش نمک مداحی بدهد و این فقط در سایه اخلاص حاصل می شود.

به گزارش خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی حج از کربلای معلا، مداحان نقش اساسی در معرفی و برانگیختن صحیح و عاقلانه عواطف و احساسات مثبت دینی دارند، اما این عرصه تأثیرگذار دچار آسیب‌هایی شده است و شک نیست که ارتقای شعور دینی به موازات ایجاد شور دینی باید مورد توجه مداحان باشد.


حسن حیدرزاده قمی از مداحان اهل بیت(ع) در گفتگو با خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی حج با بیان اینکه برخی مداحان برای معروف شدن، دچار آسیب های متعدد می شوند، بررسی این آسیب ها را ضروری دانست و گفت: باید ارباب خودش نمک مداحی بدهد و این فقط در سایه اخلاص حاصل می شود.


وی نخستین آسیب را سبک های سخیف و بدون پیام برشمرد و افزود: آنچه حوزه ادبیات عاشورایی را آسیب پذیر می کند، کم توجهی مداحان به شعر عاشورایی است. شعر عاشورایی این خاصیت را دارد که در روبه رو شدن با احساسات مخاطب، حوزه ادراک او را درگیر مضامین شعر می کند.


این مداح اهل بیت(ع) با بیان اینکه تأثیرگذاری بر احساسات مخاطب به منظور معرفت اهل بیت(ع) شاخصه مهم یک شعر است، گفت: جریان شعر عاشورایی امروز به سمت احساس گرایی تمایل دارد در حالی که گذشتگان ما بیشتر به بار فرهنگی که انتقال مفاهیم تاریخی در قالب شعر دارد، توجه داشتند.


وی افزود: آثار شعر عاشورایی امروز در حوزه تاریخ نگاری و شرح حوادث کمتر وارد می شود و بیشتر به واکنش های احساسی و هیجانی مخاطب اهمیت می دهد.


حیدرزاده قمی، دومین آسیب را سنت گریزی عنوان کرد و یادآور شد: توجه داشتن صرف به سبک ها و شورهای تند با هیجان بسیار بالا تا جایی که حتی مستمع متوجه متن شعر مداح نمی شود و فقط با سبک جنون آمیز مداح، توهم معنویت پیدا می کند و هروله می کند. این یک افراط گرایی و دوری از سنت است، در حالی که مداحی ایده آل، مداحی به روز با حفظ سنت و شأن اهل‌بیت(ع) است.


وی آسیب سوم را ظاهر مداحان جوان عنوان کرد و گفت: متأسفانه مداحان جوان، امروز به جای حفظ جایگاه نوکری، بفکر حفظ فالور در فضای مجازی هستند و فکر می کنند راه جذب جوانان، ظاهری جلف و مدل مو و لباس های کذایی است، در صورتی که اگر مداحی در نوکری خود صداقت داشته باشد و مردم متوجه عشق واقعی او بشوند، خود به خود شیفته او و راه او می شوند.


این مداحل اهل بیت(ع) خاطرنشان کرد: با مدل مو و لباس های دور از شأن اهل‌بیت(ع) و انگشترهای آنچنانی و غیره نمی توان در دلها جا باز کرد. بقول بزرگان مداحی، مردم باید از مداح، بوی امام حسین(ع) استشمام و به او بچشم یک انسان پاک و مؤدب به آداب اسلامی نگاه کنند.


وی از اشرافگرایی که متأسفانه دامن بیشتر مداحان و مدیران هیئت ها را گرفته است به عنوان آسیب دیگر نام برد و افزود: مردم نباید با قشر مداحان فاصله طبقاتی احساس کنند و نباید آنها را از قشر مرفه بی درد بدانند. چرا که دیگر حرفشان و رسالتشان در نزد عامه مردم تأثیرگذار نخواهد بود. حتی اگر چندین هزار نفر مستمع داشته باشند.


حیدرزاده قمی با بیان اینکه یک مداح اشرافگرا نمی تواند مردم را به زهد دعوت کند، گفت: این مطلب بدین معنی نیست که خود و خانواده اش را به سختی بیندازد. منظور اینکه مثل طبقه عامه مردم زندگی کند. نه اینکه هر سال مدل گوشی و ماشین گرانقیمت و مبلمان منزل را عوض کند و هزاران ریخت و پاش دیگر در چشم مردم داشته باشد.


وی تغییر هدف ها را آسیب دیگری برشمرد که مداحان را تهدید می کند و گفت: عده ای بجای اینکه خودشان را خرج امام حسین(ع) کنند، امام حسین(ع) را وسیله شهرت خودشان کرده اند. یعنی در انتها دنبال شهرت و مجلس بیشتر و پول بیشتر هستند.


این مداح اهل بیت(ع) با بیان اینکه اگر کسی صادقانه دنبال رسالت نوکری اهلبیت(ع) باشد، قطعا هم دنیا و هم آخرت خواهد داشت، ادامه داد: تلاش برای نوکری بهتر خوب است و این مطلب به معنای تلاش برای شهرت بیشتر نیست.


وی تصریح کرد: آسیب بزرگ امروز تلاش برای رسانه و فضای مجازی شده که عده ای فقط بفکر این هستند که چگونه بخوانند تا تبدیل به کلیپ بشود. منظور این که هدف نباید بیرون آمدن کلیپ بشود که اگر این شد، خواندن مداح می شود یک نمایش و قطعا نمایشی که خدا در آن نباشد و با هدف دعوت مردم به سمت خودمان باشد، تأثیر و نفوذ کلام نخواهد داشت.




مطالب مرتبط

نظرات کاربران