سرپرست حجاج ایرانی: 

حجاج به زیارت قبرستان ابوطالب بروند سرپرست حجاج ایرانی: 

حجاج به زیارت قبرستان ابوطالب بروند سرپرست حجاج ایرانی: 

حجاج به زیارت قبرستان ابوطالب بروند بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
سرپرست حجاج ایرانی: 

حجاج به زیارت قبرستان ابوطالب بروند سرپرست حجاج ایرانی: 

حجاج به زیارت قبرستان ابوطالب بروند سرپرست حجاج ایرانی: 

حجاج به زیارت قبرستان ابوطالب بروند سرپرست حجاج ایرانی: 

حجاج به زیارت قبرستان ابوطالب بروند سرپرست حجاج ایرانی: 

حجاج به زیارت قبرستان ابوطالب بروند
سرپرست حجاج ایرانی:

حجاج به زیارت قبرستان ابوطالب بروند

نماینده ولی فقیه و سرپرست حجاج ایرانی از زائران ایرانی مستقر در مکه مکرمه بویژه «حی المعابده» خواست به زیارت مرقد حضرت خدیجه کبری (س) و دیگر بزرگان مدفون در قبرستان ابوطالب بروند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی حج، حجت الاسلام والمسلمین «سیدعبدالفتاح نواب» در جریان بازدید از هتلهای سماح و صفوه الدانه در محله «المعابده» شهر مکه گفت: یکی از ویژگیهای هتلهای واقع دراین محله، واقع شدن آن درمنطقه تاریخی مکه مکرمه و نزدیکی به قبرستان ابوطالب و مسجدالحرام است.


وی افزود: این وضعیت فرصت بسیار خوبی است تا زائران هر روز اماکن این مسیر را زیارت کنند که در راس آن، قبرستان ابوطالب و مرقد ام المومنین حضرت خدیجه کبری (س) قرار دارد.


قبرستان ابوطالب که به قبرستان المعلاه نیز شهرت دارد، در نزدیکی مسجدالحرام و در اول شارع حجون قرار دارد و از عصر جاهلیت تاکنون به عنوان یک آرامگاه عمومی شناخته می شود.


بسیاری از شخصیتهای مشهور اسلام در این مکان دفن شده اند که از جمله آنها می توان به «خدیجه بنت خویلد» همسر پیامبر و مادر حضرت فاطمه زهرا(س)، «قاسم و عبدالله» دو تن از فرزندان پیامبر، «عبدالمطلب» جد و « ابوطالب» عموی پیامبر اشاره کرد. شماری از صحابه حضرت محمد (ص) نظیر «عبدالرحمان بن ابی بکر» و «عبدالله بن زبیر» نیز در این مکان دفن شده اند.


آرامگاه حضرت خدیجه در قبرستان ابوطالب تا سال 1925 میلادی – 95 سال پیش- دارای بقعه و بنای مناسبی بود اما در آن سال همانند قبرستان بقیع به دستور پادشاه سعودی ویران و با خاک یکسان شد. با وجود این، همچنان محل قبر بسیاری از این شخصیتها قابل مشاهده است.


حجت الاسلام والمسلمین نواب گفت: زائران هتلهای محله «معابده» ، این توفیق را دارند که درمسیر مسجدالحرام از کنار تربت پاک بانوی بزرگ اسلام عبور کنند و این عرض سلام و ابراز علاقمندی مورد رضایت روح پیامبر گرامی اسلام نیز خواهد بود.


یکی دیگر از مکانهای تاریخی حی المعابده که نماینده ولی فقیه و سرپرست حجاج ایرانی در آن حضور یافت، مسجد «الاجابه» بود؛ جایی که آیات آخر سوره حجر در آنجا نازل شد و گفته می شود پیش از بعثت، زمانی که حضرت محمد (ص) به غار حرا می رفت، در این محل با حضرت خدیجه (س) دیدار می کرد.


حجت الاسلام والمسلمین نواب پیش از بازدید از هتلهای یادشده برای نمازجماعت ظهر در مسجد الاجابه حضور یافت و در صفوف انبوه نمازگزاران از کشورهای مختلف جای گرفت تا نمازجماعت را با آنها اقامه کند.


حضور حجت الاسلام والمسلمین نواب دقایقی پیش از اذان صورت گرفت اما این مسجد زیبا وکوچک که گنجایش بیش از 500 نفر را در بخش مردان ندارد، از ساعتی پیش توسط نمازگزاران پر شده بود.


نماینده ولی فقیه و چند نفری که ایشان را همراهی می کردند، هر یک جایی برای خود در میان صفوف یافتند و در میان نمازگزارانی از کشورهای مختلف افریقایی، آسیایی و منطقه خاورمیانه نماز را به جای آوردند. حضور چهره های گوناگون با لباسهای محلی متفاوت که همگی رو به قبله ای واحد نماز می خواندند، صحنه ای زیبا از وحدت و همبستگی مسلمانان را به نمایش گذاشته بود.


هنگام حضور حجت الاسلام والمسلمین نواب، چندتن از ایرانیان و نمازگزاران از جای برخاسته و به گرمی با ایشان سلام و احوالپرسی کردند.


سرپرست حجاج ایرانی که طبق برنامه هر روزه خویش بطور سرزده از هتلها بازدید می کرد، پس از نماز در هتل صفوه الدانه حضور یافت؛ جایی که بیشتر زائران مستقر در آن را هموطنان خوزستانی تشکیل می دادند.


نماینده ولی فقیه که آقای علی رضا رشیدیان رییس سازمان حج و زیارت نیز او را در بازدید از هتلها همراهی می کرد، نخست در رستوران بانوان حضور یافت و ضمن تبریک انجام مناسک حج توضیح داد که برای بررسی وضعیت هتل و مشکلات آنها به این هتل آمدند.


بانوان که در دو طبقه مستقر بودند، به اتفاق از شرایط خویش ابراز رضایت کرده و از حجت الاسلام والمسلمین نواب تشکر کردند.


هنگام حضور نماینده ولی فقیه در رستوران مردان، آنها چندبار صلوات فرستادند اما مشکلاتی را نیز بیان کردند. فقدان اتوبوس برای انتقال زائران به مسجدالحرام، مشکلات حجاج در سرزمین منا از جمله کمبود فضای اقامت و دستشویی، اعتراض به میزان دلار پرداختی (200 دلار) به حجاج از سوی دولت و محاسبه آن به نرخ نیمایی، کیفیت پایین نان مصرفی و چند استفتای شرعی در باره مناسک از جمله موضوعاتی بود که از سوی حجاج مرد مطرح شد.


حجت الاسلام والمسلمین نواب وآقای رشیدیان به تفصیل در باره هر موضوع به زائران توضیح دادند و با پذیرش وجود مشکلات در سرزمین منا گفتند که این موضوع را از طریق وزارت حج عربستان پیگیری می کنند تا با اجرای برنامه هایی درسالهای آینده برطرف شود.


نماینده ولی فقیه در باره فقدان اتوبوس برای انتقال زائران به مسجدالحرام نیز توضیح داد که این تصمیم از سوی پلیس عربستان به خاطر مناسک حج گرفته شده بود و از امشب، اتوبوسها تردد خواهند کرد.


در عین حال، آقای رشیدیان دستور داد به منظور تسهیل شرایط حجاجی که تا روز جمعه مکه را به مقصد مدینه یا جده ترک می کنند، هر چه زودتر اتوبوسها در مقابل هتلها مستقر شود.


یکی دیگر از موضوعات جالب در این بازدید، حضور حجت الاسلام والمسلمین نواب و آقای رشیدیان در بخش توزیع غذا بود که هر دوی آنان به محض مشاهده ظرفهای چینی خورشت که لبه آنها شکسته و پریده بود، فوری به مدیر مجموعه تذکر دادند تعویض ظرفها را به صورت فوری از سوی مالک عربستانی هتل خواستار شود زیرا هتل تعهد داده است همواره ظروف سالم و تمیز در اختیار حجاج ایرانی بگذارد.


در حالی که رییس سازمان حج و زیارت در حلقه حجاج پرسشگر قرار گرفته بود، نماینده ولی فقیه از درمانگاه مجموعه نیز بازدید و با دو پزشک مستقر در آنجا گفت وگو کرد.


دکتر محمد درچین و سلطانی در این دیدار از وضعیت ارسال دارو و شرایط رسیدگی به بیماران در سال جاری ابراز رضایت کردند و در عین حال گفتند که در شیفت خود بیش از 96 زائر را ویزیت کرده اند.


دکتر درچین توضیح داد: اغلب بیماران از سرماخوردگی و درد پا به دلیل پیاده روی زیاد هنگام انجام مناسک حج تمتع شکایت داشتند و برای همه آنها، دارو وتوصیه های پزشکی لازم را تجویز کرده اند.


هنگام خروج از هتل نیز یکی از اعضای مدیریت مجموعه، با اصرار قهوه عربی به نماینده ولی فقیه ، رییس سازمان حج و زیارت و دیگر همراهان تعارف کرد و سپس، همگی یک عکس دسته جمعی یادگاری در لابی هتل گرفتند.


«سماح» دیگر هتلی بود که در حی المعابده مورد بازدید مشترک نماینده ولی فقیه و رییس سازمان حج و زیارت قرار گرفت. در این هتل، سه کاروان از زائران ترکمن استان گلستان مستقر بودند که با وجود قطعی موقت سیستم سرمایشی مجموعه، هم زنان و هم مردان، همگی از شرایط خویش ابراز رضایت می کردند.


پس از آن، به دعوت مدیران مجموعه و روحانیون کاروانها که اهل سنت بودند، نماینده ولی فقیه و هیات همراه ناهار را مهمان آنها شدند. ناهار یک غذای سنتی ترکمن صحرا به نام «چک درمه» بود. اعضای هیات افتای اهل سنت نیز از جمله مهمانان مراسم بودند. صرف ناهار با دعای آخوند «عبدالرحمان کلته» از بندر ترکمن پایان یافت.


«مجید فیروزی» مدیر ایرانی مجموعه که خود از استان گلستان بود، توضیح داد که این مراسم به شکرانه برگزاری مناسک حج تمتع و ایام تشریق برگزار شده است.


وی گفت: هتل سماح موقعیت و امکانات بسیار خوبی دارد و به دلیل نزدیکی به مسجدالحرام، رضایتمندی کامل زائران را جلب کرده است.


فیروزی در عین حال خواستار انجام برخی تغییرات در سالن ها و رستوران هتل برای توسعه ظرفیت آنها و نیز رفع مشکلات تهویه آن شد.


حجت الاسلام والمسلمین نواب هم با ابراز خرسندی از حضور در جمع زائران اهل سنت، به تشریح موقعیت مکانی هتلهای موجود در «حی المعابده» پرداخت و به آنها توصیه کرد در مسیر رفتن به مسجدالحرام، حتما به قبرستان ابوطالب هم سری بزنند و مرقد حضرت خدیجه همسر پیامبر اکرم (ص) را زیارت کنند.


وی گفت: حضرت خدیجه کسی است که همه ثروت و هستی خود را در طبق اخلاص تقدیم پیامبر کرد و آخرین درخواستش از حضرت محمد(ص) این بود عبایی را که پیامبر در آن نماز شب می خواند، کفن او کند.


آقای نواب افزود: به پاس این فداکاریها، خداوند کوثر (حضرت فاطمه) را به ایشان عطا کرد.




نظرات کاربران