بیش از 400 هزار خدمت پزشکی در ایام تشریق به زائران ارائه شد بیش از 400 هزار خدمت پزشکی در ایام تشریق به زائران ارائه شد بیش از 400 هزار خدمت پزشکی در ایام تشریق به زائران ارائه شد بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
بیش از 400 هزار خدمت پزشکی در ایام تشریق به زائران ارائه شد بیش از 400 هزار خدمت پزشکی در ایام تشریق به زائران ارائه شد بیش از 400 هزار خدمت پزشکی در ایام تشریق به زائران ارائه شد بیش از 400 هزار خدمت پزشکی در ایام تشریق به زائران ارائه شد بیش از 400 هزار خدمت پزشکی در ایام تشریق به زائران ارائه شد

بیش از 400 هزار خدمت پزشکی در ایام تشریق به زائران ارائه شد

رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت گفت: بیش از 400 هزار خدمت در طول ایام تشریق به زائران و حجاج ایرانی ارائه شد.

دکتر «محمدتقی حلی ساز» در گفت وگو با خبرنگار ستاد حج افزود: دو بیمارستان در عرفات و منا و بیش 25 دستگاه آمبولانس فعال در این ایام به زائران خدمت رسانی می کردند.
وی عنوان کرد: برای استقرار مطب ها و درمانگاهها در مکاتب، با همراهی سازمان حج و زیارت فضای بسیار خوبی اختصاص یافت و با برنامه ریزی های منسجم و هماهنگ از صفهای طولانی که همواره باعث زحمت زائران می شد، جلوگیری به عمل آمد و در عمل با تسهیل امور، خدمات از کیفیت بالاتر و شرایط بهتری برخوردار شد.
رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت با بیان اینکه در طول ایام تشریق فوتی نداشتیم، گفت: 90 درصد افرادی که به ما مراجعه می کنند، درمانهای ساده ای نیاز دارند اما 10 درصدشان دارای ریسک بالا و مهم هستند و شاید حالت ظاهری سرماخوردگی باشد اما ایست قلبی و یا دلایل مهمتری است که شناسایی آنها بسیار مهم است و در این صورت بهبود می یابند.
وی اظهار کرد: ما امسال در شناسایی این 10 درصد موفق بودیم و تمام مواردی که شناسایی و به بیمارستان سعودی اعزام می کردیم همه پذیرش شدند.
حلی ساز تصریح کرد: همچنین با آسیب شناسی که از عملکرد سالهای گذشته انجام شد، پزشکان ما امسال در مسیر حرکت زائران به جمرات حضور داشتند و در پنج موردی که بیماران شرایط وخیمی داشتند، حضور یافته و خدمات مورد نیاز بلافاصله ارائه شد و موثر هم بود.
وی ادامه داد: در این مدت، سه مورد احیای قلبی موفق داشتیم که دو مورد بیمارستان و یک مورد بیرون از این محل انجام شد و بیماران وضع خوبی دارند.
رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت عنوان کرد: همچنین یک مورد احیای قبلی هم در جمرات داشتیم که از طریق سامانه رصد آنلاین و موبایلی به ما اعلام شد و توانستیم بموقع اقدام کنیم.
وی با بیان اینکه این سامانه که در این دوره برای نخستین بار به صورت آزمایشی اجرایی شد، امتحان خود را بخوبی پس داد، افزود: در واقع سامانه نمایشی نبود و کمک خوبی به ما کرد؛ چنانکه امکان رصد تیم های پزشکی و امدادی برای ارائه خدمات بهتر به زائران و ارزیابی موقعیت پزشکان و بیماران و اعزام نزدیک ترین تیم به محل در لحظه برای ما فراهم شد.
دکتر حلی ساز افزود: در این ایام همچنین 285 تیم که در قالب گروه های پنج نفره در کاروان ها آموزش دیده بودند را نیز فعال کردیم اما خوشبختانه به دلیل شرایط نسبتاً خوب به خدمات آنان نیاز نشد.
وی توضیح داد: در این زمینه بارش باران در منا و عرفات بسیار مؤثر بود و باعث افت دما شد؛ به گونه ای که تونلهای سرما مورد استفاده قرار نگرفت و گرمازدگی به حداقل رسید.




نظرات کاربران