حج فرصت طلایی برای کسب معرفت است

حجت الاسلام والمسلمین سید عبدالفتاح نواب نماینده مقام معظم رهبری و سرپرست حجاج ایرانی امروز در هتل ویولت مکه مکرمه با خانواده معظم شهدا، جانبازان و ایثارگران دیدار کرد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی حج، در این دیدارکه با تلاوت آیاتی از کلام الله مجید آغاز شد حجت الاسلام والمسلمین نواب ضمن تبریک سالروز خجسته میلاد امام هادی (ع) اظهارداشت: ایثار و فداکاری شهدا، جانبازان و ایثارگران مایه آرامش و اقتدار کشور است. در گذشته دیگران به دنبال باج خواهی از ما بودند ولی امروز به همت ایثارگران و جانفشانی آنها مجبورند کوتاه بیایند و در مقابل اقتدار نظام اسلامی سر فرود آورده و طغیان نکنند.


وی به حدیثی از امام هادی (ع) اشاره کرد و گفت: آن حضرت می فرمایند: دنیا بازاری است که برخی در آن سود می‌کنند و برخی ضرر. همچنین امام محمدباقر (ع) می‌فرمایند: حج و عمره هم بازار است. با این تفاوت که بازار آخرت است و دنیایی نیست.


وی با تاکید بر اینکه بازار آخرت چارچوب‌هایی دارد، گفت: این بازار آدابی دارد، در روایت آمده است هر کسی می‌خواهد تجارت کند باید فقه و مکاسب را یاد بگیرد.


سرپرست حجاج ایرانی به آیه ۸۳ سوره قصص اشاره کرد و بیان داشت: اگر کسی می‌‌خواهد از حج و عمره سود ببرد نباید اراده علو داشته باشد و به دنبال پرستیژ اجتماعی بالاتر بگردد بلکه باید مواضع تر باشد و بداند که مسئولیتش بیشتر شده است.


وی افزود: در این فرد باید معنویت رشد کند چرا که به او با چشم دیگری نگاه می کنند. انسان باید این روحیه را در خود ایجاد کند و خود را برتر از دیگران نبیند.


وی گفت: انسان در این بازار نباید به دنبال فساد و خود برتربینی  باشد بلکه احساس مسئولیت کرده و پاک بودن را در برنامه‌های خود اولویت دهد.


به گفته سرپرست حجاج ایرانی، هر کدام از حجاج به نیتی مشرف شده‌اند و ان شاءالله توشه خوبی برداشته و استفاده بیشتری ببرند. البته امکان دارد انسان یک لحظه اشتباه کند و به مقصد نرسد و هزینه‌ای که در این سفر کرده هدر برود بنابراین از فرصت باقیمانده باید استفاده کرد تا خدای ناکرده انسان دست خالی باز نگردد.


وی خاطرنشان کرد: به اندازه 13 سال زائر خانه خدا در نوبت وجود دارد و امکان فراهم کردن ظرفیت جدید وجود ندارد. فرصت پیش آمده فرصت طلایی است که باید از آن به طور کامل بهره برداری کرد تا کسی ضرر نکند و خسارت نبیند.


حجت الاسلام والمسلمین نواب به بازار دنیا اشاره کرد و گفت: همه به امید سود درب مغازه را باز می کنند تا در بازار دنیا درآمدی کسب کنند و آنهایی خسارت می‌بینند که گاهی دست خودشان نیست و بی توجهی می کنند.


وی خطاب به حجاج بیت الله الحرام یادآور شد:‌ هیچ چیز در اتاق هتل ها وجود ندارد که ارزش آن برابر با حضور در مسجد الحرام باشد. حتی قرآن خواندن. نگاه به کعبه و نماز خواندن در مسجدالحرام فضیلت بالایی دارد. در ایران، مسجدالحرام وجود ندارد که در آن نماز و قرآن بخوانید. اگر بخواهید از فرصت استفاده کنید باید بیشترین وقت خود را در مسجدالحرام بگذرانید. زنده دلی را می شناسم که هر سه روز یک بار ختم قرآن می کند و فقط برای ضرورت و خوردن غذا و اندکی خواب به هتل می آمد.


حجت الاسلام والمسلمین نواب خاطرنشان کرد: سعی کنید در این سفر به دنبال چیزهایی باشید که در ایران نیست. به لطف الهی ایرانی‌ها بازار گردی نداشتند. هر چه در این بازار است در ایران نیز با اندک تفاوت قیمتی وجود دارد اما این بازار معنوی در ایران وجود ندارد.


وی به سخنی از شهید شوشتری (رضوان الله) اشاره و تصریح کرد: نقل شده که «دیروز در جبهه‌ها بوی ایمان می‌دادیم و امروز ایمانمان بو (ضعیف شده) می‌دهد. دیروز درب اتاق‌مان به روی ارباب رجوع باز بود و می نوشتیم حسین جان فرماندهی از آن توست اکنون می نویسیم بدون هماهنگی وارد نشوید. دیروز دنبال گمنامی بودیم و امروز مواظبیم ناممان گم نشود...».


سرپرست حجاج ایرانی ایرانی گفت: رزمنده‌ای که فداکارانه در 8 سال دفاع مقدس جنگید، امروز ازدواج فرزندانش رنگ و لعاب مذهبی ندارد. فساد آرام ارام خود را تحمیل می‌کند و مانند مه جلوی دید انسان را می‌گیرد.


در این دیدار حاج عباس حیدرزاده مداح اهل بیت مدحی را در وصف امام هادی النقی (ع) زمزمه کرد.




نظرات کاربران