حجاج جوان و نوجوان ایرانی با سرپرست حجاج ایرانی دیدار کردند حجاج جوان و نوجوان ایرانی با سرپرست حجاج ایرانی دیدار کردند حجاج جوان و نوجوان ایرانی با سرپرست حجاج ایرانی دیدار کردند بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
حجاج جوان و نوجوان ایرانی با سرپرست حجاج ایرانی دیدار کردند حجاج جوان و نوجوان ایرانی با سرپرست حجاج ایرانی دیدار کردند حجاج جوان و نوجوان ایرانی با سرپرست حجاج ایرانی دیدار کردند حجاج جوان و نوجوان ایرانی با سرپرست حجاج ایرانی دیدار کردند حجاج جوان و نوجوان ایرانی با سرپرست حجاج ایرانی دیدار کردند

حجاج جوان و نوجوان ایرانی با سرپرست حجاج ایرانی دیدار کردند

حجاج جوان و نوجوان ایرانی با حجت الاسلام والمسلمین «سیدعبدالفتاح نواب» نماینده ولی فقیه و سرپرست حجاج ایرانی در مکه مکرمه دیدار کردند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی حج، در این نشست که تحت عنوان «گردهمایی جوانان و نوجوانان در حج تمتع 98 » عصر امروز شنبه برگزار شد، حدود 500 از جوانان  و نوجوانان مراسم حج تمتع امسال با والدین خویش حضور داشتند.


«امیرسجاد روزی منظر» 5/3 ساله که کوچکترین حاجی ایرانی حج 98 به شمار می رود همراه با والدین و برادرش «امیرسبحان» 11 ساله نیز از جمله افراد حاضر در این مراسم بودند.


در این نشست، 14 تن از شرکت کنندگان دیدگاهها، پیشنهادات و نقطه نظر خود را درباره نحوه برگزاری مناسک حج امسال بیان کردند.


تقدیر از تلاشها و زحمات مسئولان و دست اندرکاران حج بابت برگزاری «یک حج خوب»، انتقاد از اسراف مواد غذایی، کمبود فضا و شرایط اقامت در مشعر و منا، متفاوت بودن مدت حضور کاروانها در سرزمین وحی و مشکلات برخی هتل ها از جمله این مباحث بود.


آنها همچنین پیشنهادهایی برای غنای هرچه بیشتر برنامه های فرهنگی حج، استفاده بیشتر از حضور جوانان و بانوان درامور کاروانها، تدریس معارف حج در مقاطع تحصیلی و توجه بیشتر به شایسته سالاری در انتخاب مدیران مجموعه ها و کاروانها ارایه کردند.


«منصوره مقدس» از تهران نیز در این نشست ترجیح داد به جای مخاطب قراردادن سرپرست حجاج ایرانی، منتقدان را مخاطب خویش سازد.


 او گفت: «فرق حج با دیگر عبادات در این است که حج یک عبادت جمعی است و شرایط زندگی جمعی در هتلها و نیز وقوف در عرفات، مشعر و منا با سختی ها و مشقت هایی که دارد، همگی به منظور خودسازی صورت می گیرد.»


این حاجیه جوان با قدردانی از تلاشها و خدمات کارگزاران حج برای رسیدگی به امورجمع زیادی از زائران افزود: « من از همه شما ممنونم. حج برای ما درسهای معنوی و اخلاقی فراوانی داشت.»


پس از اظهارات حجاج جوان و نوجوان، حجت الاسلام والمسلمین سید عبدالفتاح نواب به همه آنها که خداوند توفیق داده است دربهترین دوران زندگی خویش در سرزمین وحی با خدا راز و نیاز کنند و «در صحرای عرفات، از معرفت و در منا، از رهبری ها و پیامهای ابراهیم خلیل الرحمان بهره ببرند»، تبریک گفت.


نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت گفت: این حضور و برنامه ها برای جوانان دستاورد خون پاک فرزندان شهید ملت مسلمان ایران است.


وی افزود: در کشورهای دیگر چنین برنامه هایی نیست زیرا نوجوان را حج گزار به حساب نمی آورند اما جمهوری اسلامی که به آینده آنها امید بسته است، همه تلاش خویش را در این زمینه به کار می گیرد.


حجت الاسلام والمسلمین نواب خاطرنشان کرد: ما از انتقادهای سازنده شما سپاسگزاریم و از آن استقبال می کنیم زیرا معتقدیم از انتقادهای دوستان دلسوز و دغدغه مند باید استقبال کرد.


مسئول بعثه مقام معظم رهبری با بیان اینکه عبادت در سن نوجوانی و جوانی در جان همه معصومین و پیامبران (ع) ریشه گرفته است، «عبادت» در این سن را «بسیار مهم و ارزشمند» دانست و از همه جوانان و نوجوانان حج گزار خواست قدر والدین خود را بدانند و تا می توانند برای آنان در مسجدالحرام دعا کنند.


وی گفت: حج آمدن امروز برای بسیاری از مردم جامعه ما سخت است به گونه ای که حتی بسیاری از کسانی که برای تشرف به خانه خدا در سالهای گذشته ثبت نام کرده بودند و دلخوش به اینکه به حج مشرف می شوند، به دلیل شرایط اقتصادی دیگر نمی توانند به مکه بیایند و به ناچار فیش حج خود را می فروشند.


حجت الاسلام والمسلمین نواب افزود: اکنون که توفیق بزرگ حضور در مکه و مدینه و حاجی شدن را بدست آورده اید، با رفتار و کردار خود الگویی از یک انسان مسلمان کامل برای دیگران ارایه کنید و بکوشید فرزندان خود را نیز مومن بار بیاورید.


وی تصریح کرد: باریتعالی به جوانانی که حاضر شده اند در اوج جوانی، تسلیم اوامر خدا باشند و در این هوای گرم، اعمال و مناسک حج خود را انجام داده و از خواسته های خود گذشتند بر ملائکه مباهات می کند.


سرپرست حجاج ایرانی سپس به برخی پرسشهای مطرح شده پاسخ داد و گفت:« این خدمتگذار در حوزه حج واسطه کسی هستم که به ملتش عشق می ورزد و فلبش برای خدمت به مردم در راه آرمان های الهی می تپد. باید امانتدار ایشان (رهبر معظم انقلاب) و مردم باشم و با تمام وجود به زائران خدمت کنم.»


وی افزود: از آنجا که سقف پذیرش زائران ایرانی در موسم حج معلوم است، پذیرش پیشنهادهایی نظیر افزایش شمار معینه ها، مداحان و مشابه آن در کاروانهای حج به معنای پرکردن جای زائران و به تعویق افتادن زمان سفر کسانی است که بیش از 13 سال است برای زیارت خانه خدا ثبت نام کرده اند و این امر شدنی نیست.


حجت الاسلام والمسلمین نواب تصریح کرد: افزودن یک مداح به خدمه کاروان به معنای پیاده شدن یک زائر از همان کاروان است. آیا مردم به چنین کاری رضایت خواهند داد؟!


نماینده ولی فقیه درباره وضعیت منا نیز توضیح داد پیشنهادهایی برای بهبود شرایط این منطقه به مقامهای عربستان ارایه شده است.


در این نشست که نزدیک به سه ساعت به طول انجامید و حدود 500 نفر در آن حضور داشتند، نماینده ولی فقیه با حوصله به پرسشها پاسخ گفت و سپس گروههای مختلف با ایشان عکس یادگاری گرفتند.


 


 


 


 




مطالب مرتبط

نظرات کاربران