کتاب «تاریخ نجف» وارد بازار نشر شد

کتاب «تاریخ نجف» یا دانشگاه اسلامی، نوشته شیخ مرتضی مدرس گیلانی به تازگی در ۹۴۰ صفحه به همت پژوهشکده حج و زیارت تصحیح و منتشر شد

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی حج، کتاب «تاریخ نجف» یا دانشگاه اسلامی، نوشته شیخ مرتضی مدرس گیلانی به تازگی در ۹۴۰ صفحه به همت پژوهشکده حج و زیارت تصحیح و منتشر شد.


براساس این گزارش، این کتاب‌ شرحی از تاریخ نجف و زندگی‌نامه علمای این شهر است که اهمیت آن را در شناخت تاریخ اجتماعی نجف در سال‌های نزدیک به نگارش آن می توان عنوان کرد.


 گردآوری یادداشت‌های این کتاب حدود ۲۰ سال به طول انجامیده و نگارش آن در سال ۱۳۷۵قمری/۱۳۳۵ شمسی به پایان رسیده است.


کتاب با شرح جغرافیای نجف و بناها و مدارس و مساجد و مقبره‌ها و بازارهای این شهر آغاز شده و با معرفی تفصیلی خاندان‌های ساکن در آن ادامه یافته، سپس شرحی از حیات علمی نجف آمده است.


 گزارش نویسنده از شیوه‌ها و دوره‌های آموزشی و مواد درسی به گزارشی از نحوه معیشت طلاب و منابع مالی روحانیان و روابط آنان با یکدیگر پیوند خورده است.


 به مناسبت بیان موضع روحانیان نجف نسبت به مشروطه ایران، شرح بخشی از وقایع مشروطه ایران بیان شده است.


اطلاعات تاریخ سیاسی نجف در سده چهاردهم قمری و برخوردهای حکومت و روحانیان که به مهاجرت عده‌ای از آنان به ایران انجامید از دیگر مطالب کتاب است.


 فصل سوم کتاب که نیمی از حجم کتاب را به خود اختصاص داده تراجم 267 تن از علما و دانشمندان است که بین آن‌ها غیر ساکنان در نجف - حتی فردوسی طوسی -  نیز یافت می‌شود.


 بخش چهارم کتاب، معرفی مختصر ۲۴۲ تن از خطبا و سخنوران نجف است. حجم بزرگی از کتاب، گردآوری و نقل کشکول‌وار پاره‌هایی از مطالب منابع در دسترس نویسنده است.


 اما این مطالب در بسیاری جاها آمیخته به دیده‌ها و شنیده‌های نویسنده و تجربیات شخصی او از زندگی در نجف و ارتباطش با علمای این شهر است که آگاهی‌های مفیدی از حیات اجتماعی روحانیان نجف به دست می‌دهد.


به علوم عقلی و ریاضی علاقه دارد و برخی از منجمان و ریاضی‌دانان نجف را در کتابش شناسانده است. در نگارش نیز به فارسی‌نگاری نزدیک شده و برخی واژگان فارسی را به جای معادل رایج عربی آن‌ها کار برده است.


 




مطالب مرتبط

نظرات کاربران