رئیس سازمان حج و زیارت: 

به سطح قابل قبولی از ارتقای خدمت رسانی و رضایت زائران دست یافتیم رئیس سازمان حج و زیارت: 

به سطح قابل قبولی از ارتقای خدمت رسانی و رضایت زائران دست یافتیم رئیس سازمان حج و زیارت: 

به سطح قابل قبولی از ارتقای خدمت رسانی و رضایت زائران دست یافتیم بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
رئیس سازمان حج و زیارت: 

به سطح قابل قبولی از ارتقای خدمت رسانی و رضایت زائران دست یافتیم رئیس سازمان حج و زیارت: 

به سطح قابل قبولی از ارتقای خدمت رسانی و رضایت زائران دست یافتیم رئیس سازمان حج و زیارت: 

به سطح قابل قبولی از ارتقای خدمت رسانی و رضایت زائران دست یافتیم رئیس سازمان حج و زیارت: 

به سطح قابل قبولی از ارتقای خدمت رسانی و رضایت زائران دست یافتیم رئیس سازمان حج و زیارت: 

به سطح قابل قبولی از ارتقای خدمت رسانی و رضایت زائران دست یافتیم
رئیس سازمان حج و زیارت:

به سطح قابل قبولی از ارتقای خدمت رسانی و رضایت زائران دست یافتیم

رئیس سازمان حج و زیارت گفت: امسال با هوشمند سازی خدمات اجرایی و کنترل عملیات و شفاف سازی آنها، به سطح قابل اعتنایی از خدمات رسانی و رضایت زائران دست یافته ایم.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی حج، آقای علی رضا رشیدیان در نشست خبری با اصحاب رسانه در مکه مکرمه افزود: سازمان حج و زیارت همراستا با بعثه مقام معظم رهبری در جهت تحقق شعار حج سال 98 که مبتنی بر خودسازی، اخوت دینی و تمدن اسلامی است، گام برداشته و در این مسیر تلاش کرد با ارزیابی و آسیب شناسی عملکرد سال گذشته، سطح خدمات خود را به ضیوف الرحمن ارتقا دهد.
وی افزود: در راستای تحقق خودسازی، تمام تلاش ما آن بود که زائران، دغدغه ای جز انجام مناسک و عبادات و بهره برداری از ظرفیت های زیارت نداشته باشند و در این راستا تمام برنامه ریزیهای لازم با هماهنگی حوزه نمایندگی ولی فقیه برای تحقق این امر انجام شد.
رئیس سازمان حج و زیارت با استناد به نظرسنجی هایی که به اشکال مختلف در طول این مدت در بین زائران انجام شد، گفت: به طور نسبی در این زمینه اکثر زائران رضایت داشتند؛ در عین آنکه نقدها و انتقاداتی نیز هست که خود، زمینه ای برای تحول و بهتر شدن در ارائه خدمت به زائران است.
وی اظهار کرد: در محور دوم شعار امسال، یعنی اخوت دینی نیز از بعد داخلی این امر به انسجام بیشتر زائران که از اقوام کُرد، لُر، بلوچ، عرب و سایر قومیت های ایرانی و مذاهب در کنار هم قرار گرفته اند، می انجامد.


 


** حج، فرصتی ارزشمند برای توسعه تمدن اسلامی و تقویت اخوت دینی فراهم کرده است


رشیدیان افزود: در بُعد خارجی نیز جلسات متعدد نماینده ولی فقیه با بعثه های دیگر کشورها، خود نشان دهنده ظرفیتی است که بعد از چالشهای اخیر جهان اسلام، با شکل گیری گروهکهای دروغینی چون داعش و غیره، برای عقد و تقویت اخوت دینی ایجاد شده و پیام مقام معظم رهبری که در سطحی گسترده ای بین حجاج جهان اسلام اطلاع رسانی شد، راهگشا بود.


وی عنوان کرد: در حوزه تمدن اسلامی نیز امروز شاهدیم ظرفیت های مارکسیسم، سوسیالیسم و کاپیتالیسم به انتهای راه رسیده و با توجه به نیاز مردم جهان به معنویت، صداقت و عدالت، زمینه برای توسعه تمدن اسلامی بیش از پیش فراهم شده و حج، موقعیت بسیار مناسبی است تا مسلمانان، خودباوری را در خود افزایش داده و زمینه تعامل و بهره گیری از ظرفیت های بالقوه خود را فراهم سازند.


رئیس سازمان حج و زیارت، حضور فرهیختگان جهان اسلام و تعامل بین آنان، که امسال نشستی هم در همین پیوند برگزار شد، بسیار مؤثر خواند.


وی در ادامه با بیان اینکه «امسال در حوزه اجرایی و خدمات دهی نیز موفقیت های خوبی داشتیم» گفت: هدایت ها و همراهی های نماینده ولی فقیه و تعامل نزدیک بخش های دست اندر کار، موجب موفقیت های خوبی در این خدمت رسانی شد .
رشیدیان، مدیریت هوشمند و استفاده از ظرفیت فناوری های جدید برای کنترل، نظارت و مدیریت عملیات نقل ترددی، تهییج حرکت برای رمی جمرات، جا به جایی زائران در ایام تشریق و هوشمند کردن خدماتی که باید از طرف عربستانی دریافت می شد و نیز برقراری ارتباط بخش های پزشکی و بهداشتی با حوزه اجرا را از جمله دستاوردهای ارزشمند امسال دانست.


 


** خدمتگزاری در حج در نظر فعالان این حوزه، فرصت است/ رضایت اکثریت زائران 


وی با تأکید بر اینکه در حوزه خدمتگزاری در حج نه تنها مدیران کاروان ها، بلکه خدمه و مدیران مجموعه ها و عوامل آنها، روحانیون و پزشکان همه و همه عاشق خدمت هستند، افزود: نگاه آنان در این خدمت رسانی، فرصت است؛ از این رو در این خدمت رسانی از هم سبقت می گیرند و در نتیجه این امر، شاهد رضایت زائران از خدمه و مدیران بخش های مربوطه و خدمات ارائه شده بودیم.


رشیدیان با اشاره به خدمات و تلاش های اجرایی انجام شده برای ارتقای سطح خدمات به حجاج افزود: در سایه تلاش ها و همگامی بخش های مختلف دست اندر کار در حج 98 از نظر اجرایی توفیقاتی حاصل شد که برخی نیز برای نخستین بار رخ داد؛ از جمله آنکه امسال سوخت ویزاهای صادر شده را نداشتیم و در دقایق آخر از ویزاهای سوخته یک کاروان 85 نفره تشکیل دادیم.


وِی، ایجاد تنوع خوب در برنامه غذایی به تناسب ذائقه و سلیقه زائران کشورمان را به تناسب فرهنگ غذایی آنها، توسعه کارکرد اپلیکیشن های موبایلی برای تسهیل خدمات رسانی به زائران، شناسایی بیماران پرخطر برای رسیدگی بهتر، برقراری ارتباط و اینک اطلاعات پزشکی و اجرایی با بخش های مرتبط، برخی از این موفقیت ها دانست.



** شکل گیری همت ملی در حوزه عملیات پروازی حج 


رئیس سازمان حج عنوان کرد: واگذاری تمامی پروازهای رفت و برگشت به شرکت هواپیمایی هما و اجرای ایمن و با کمترین تأخیر آنها، از دیگر دستاوردهای حج امسال است.


وی توضیح داد: برنامه ریزی عملیات پروازی ما مبتنی بر آن بود که درصدی از پروازهای زائران ایرانی توسط شرکت هواپیمایی سعودی و بقیه توسط شرکت های قشم ایر و هما انجام شود؛ اما در مذاکرات متعدد با طرف سعودی به دلیل عدم انطباق خواست ایرلاین سعودی با قوانین یاتا و نیز برنامه حج راجع به اخذ هزینه برابر برای خدمات برابر، تصمیم بر استفاده از ظرفیت شرکت های داخلی شد.


رشیدیان تصریح کرد: پیشتر با شرکت قشم ایر قرارداد بسته و به طرف عربستانی نیز اعلام کرده بودیم و اسلات های پروازی اخذ شده بود؛ اما پس از عدم توافق با طرف سعودی، آنها تمام مجوزهای پروازی قشم ایر را باطل و اعلام کردند؛ فقط شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی می تواند این پروازها را انجام دهد.


وی تصریح کرد: با توجه به شرایط تحریم و تنگناهایی که شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی داشت، در واقع در این قضیه یک همت ملی در داخل شکل گرفت و تمامی شرکت های هواپیمایی به جای رقابت، در کنار هما قرار گرفتند تا پروازهای خارجی این شرکت را پوشش داده و این مجموعه بتواند با آزادسازی هواپیماهای خود از خطوط دیگر، در حج خدمت رسانی کند که خود، همکاری ارزشمندی بود.


 


**365 پرواز بازگشتی از مدینه و جده در 23 روز 


رئیس سازمان حج و زیارت در ادامه اظهار کرد: عملیات رفت با 360 پرواز در طول 29 روز در نهایت ایمنی و باکمترین تأخیر انجام شد؛ به گونه ای که 60 درصد پروازها هیچ تأخیری نداشتند اما یک مورد بروز مشکل در هواپیما در ساری و یک مورد در تبریز رخ داد اما با یک بسیج عمومی دوباره و با سرعت این هواپیماها به عملیات پیوست.


وی اظهار کرد: عملیات بازگشت در زمان محدودتری از 25 مردادماه تا 17 شهریور ماه یعنی 23 روزه انجام می شود و در طول این مدت 364 پرواز برنامه ریزی شده که در این میان با افزوده شدن یک  پرواز فوق العاده ویژه انتقال بیماران به 365 پرواز رسید.


به گفته رشیدیان، از این تعداد 159 پرواز از مدینه و 205 پرواز از جده انجام می شود.
وی تصریح کرد: بر اساس برنامه ریزی انجام شده، زائران مدینه قبل به جای اینکه از مکه مستقیم به فرودگاه مدینه منتقل شوند، فرصت کوتاهی در مدینه برای زیارت می مانند و پس از زیارت حرم حضرت رسول (ص) به کشور بازمی گردند.


 


** افزایش تعداد زائران از 81 هزار نفر در سال 97 به 88 هزار نفر در سال جاری


رئیس سازمان حج و زیارت افزود : بر اساس قرار اولیه توانستیم تعداد زائران را از 81 هزار نفر به 84 هزار نفرافزایش دهیم ضمن آنکه 2 هزار و 550 نفر عوامل اجرایی به رقم زائران افزوده شد و کل آمار به 86 هزار و 550 نفر رسید.


 


*اعمال سیاست انقباضی به نفع زائران


رئیس سازمان حج و زیارت گفت: امسال در تمام حوزه ها سیاست انقباضی به نفع زائر اعمال کردیم و با وجود افزایش تعداد حجاج، با این حال تعداد نیروهای ستادی را کاهش دادیم تا تعداد بیشتری از حجاج که سالهای سال در نوبت هستند، بتوانند به حج بروند.


وی عنوان کرد: در این میان، درخواست سهمیه مازاد خود را به میزان 10 هزار نفر دیگر به طرف سعودی ارائه کردیم که با اختصاص سهمیه دو هزار نفری موافقت کردند و مجموع آمار زائران و عوامل اجرایی امسال به 88 هزار و 616 نفر رسید.


رشیدیان در ادامه برای افزایش ظرفیت زائران در حج تمتع سال آینده نیز گفت: درخواست آن اعلام شده است.


به گفته وی، بعد از افزایش دو هزار نفری زائران کشورمان و اختصاص سهمیه مازاد، توانستیم در عرفات برای دو هزار نفر سهمیه مازاد فضای مورد نیاز را اخذ کنیم اما در منا این موضوع موجب شد تا سرانه فضای یک متر مربعی هر زائر به 85 سانتیمتر تقلیل یابد.


رئیس سازمان حج و زیارت تصریح کرد: برای افزایش فضا و نیز سرویس های بهداشتی پیشنهادی مبنی بر بهسازی و ارتقای محل اسکان زائران در عرفات و منا به صورت دو طبقه با سازه های سبک را ارائه دادیم که امید است به نتیجه مناسب برسد.


رشیدیان ادامه داد: امید است با موافقت عربستان، امکان افزایش سهمیه را در سطح قابل قبولی برای زائران کشورمان در سال آینده داشته باشیم.


 


** آسیب شناسی حج 98 از هم اکنون توسط 22 کارگروه سازمان


رشیدیان اظهار کرد: به طور طبیعی در تمامی حوزه ها، اشکالات و ایراداتی وجود داشته و دارد که با همفکری و برخورد برنامه ریزی شده برای آنها، امید است با رفع آنها در سال آینده وضع بهتری داشته باشیم.


وی با اشاره به وجود 22 کارگروه آسیب شناسی فعال در حوزه حج در این سازمان، افزود: از 14 ذی الحجه برخی از این کارگروه ها با هدف آسیب شناسی بخش های اجرایی، فعالیت خود را آغاز می کنند؛ از جمله کارگروه مسکن که جمع بندی آسیب ها و نقایص حج سال جاری را انجام داده و اشکالات را برطرف و از چرخه قراردادهای مسکن کنار گذارده و در سیاست ها و رویکردهای مسکن تجدید نظر می کنند.


رئیس سازمان حج و زیارت عنوان کرد: در واقع از هم اکنون شروع به جمع بندی مباحث مختلف اعم از حقوقی، مالی، اجرایی و عملی و رضایتمندی زائر و غیره کرده ایم و امید است در بازگشت با اولویت حج، کار گسترده تری انجام شود و برای اصلاح امور اجرایی، تغییرات سیستم های خدمات رسانی اعم از مسکن و تغذیه، تردد و حمل و نقل و غیره پیش بینی لازم انجام شود.


وی تصریح کرد: در این میان هرچند به محض بازگشت، ایام محرم است و سازمان حج و زیارت باید برای اربعین آماده شود و باید برای جهاد خدمت برای اربعین حسینی که بزرگترین همایش انسانی کره زمین است، آماده شود و و کار ثبت نام متمرکز بر سامانه سماح حج وزیارت است، اما در همین زمان بر روی اصلاح سامانه زائر یار کار خواهیم کرد؛ به نحوی که بتواند خدمات مناسب برای اربعین ارائه کند.


رئیس سازمان حج و زیارت افزود: در کنار این امر، بلافاصله کارگروه های تخصصی ما کار خود را در آسیب شناسی حج شروع می کنند و در این راستا از همه کسانی که ایده و فکر دارند با نگاه به شرایط و مقدورات سازمان در خدمت رسانی و بهبود و ارتقای شرایط دعوت، استقبال و استفاده می کنیم.


وی عنوان کرد: الان ارزیابی عملکردها را در حوزه های مختلف خواهیم داشت و سپس در موضوع اهداف و طرح های توسعه ای با سیاست هایی که برای سال آینده مشخص می شود، اقدام می کنیم.


او با اشاره به اینکه امسال چهار دستگاه ماشین پخت نان به عربستان منتقل شد، گفت: در مجموع 1.5 میلیون قرص نان تا کنون پخت شده که تا آخر این ایام به ببیش از 2 میلیون قرص می رسد.


وی عنوان کرد: یکی از مشکلات ما در بحث زائران، بحث کیفیت نان بود که باید روی آن کار بیشتری صورت گیرد و این موضوع در سال آینده حل شود.


رشیدیان افزود: در حوزه حمل و نقل درون و برون شهری با پیگیری ها و همکاری طرف عربستانی، نقل درون شهری ما 36 ساعت زودتر از گذشته آغاز شد که مسلماً برای بهره برداری زائران ما بهتر است.


به گفته وی، در حوزه حمل و نقل بین شهری نیز امسال کار خوبی صورت گرفت؛ چنانکه با توجه به افزایش 80 درصدی هزینه های حمل و نقل عربستان، تلاش شد از اتوبوس ها و خودروهای جدید و  با کیفیت مدل 2019 استفاده شود و عملاً خرابی خودرو را در حمل و نقل بین شهری نداشتیم.


رئیس سازمان حج و زیارت اظهار کرد: یکهزار و 407 دستگاه اتوبوس کار انتقال زائران ما از مدینه به مکه را انجام دادند و دو هزار و 49 دستگاه اتوبوس نیز برای برگشت زائران از مکه به جده و مدینه برنامه ریزی شده که همه، نو و دارای کیفیت مناسب 2019 هستند..


وی تصریح کرد: اقدامات انجام شده، خوب بود و تلاش ما بر بهبود و ارتقای هر چه بیشتر آنهاست.


 


** انجام عملیات  خدمت رسانی در ایام تشریق در نهایت نظم و انضباط 


رشیدیان افزود: در ایام تشریق که اوج عملیات حج و سنگین بود، کار با نظم و انضباط خاصی بخوبی انجام شد؛ چنانکه 32 تریلی آب، منتقل و توزیع شد و برای یخ نیز نزدیک به 300 هزار ریال سعودی یخ مازاد خریداری شد و 200 دستگاه یخچال ایستاده برای خیمه ها و نگهداری مواد غذایی تأمین شد.


وی ادامه داد: غذای گرم با همه ترافیک و شلوغی مسیر با مدیریت خوب از آشپزخانه ها به منا و عرفات انتقال یافت و ما حتی یک مورد مسمویت نداشتیم و برخی نقدها به خشک بودن غذاها و کم نمکی و بی روغنی آنها با هدف جلوگیری از فساد غذا و با نظر پزشکان اعمال شد؛ وگرنه آشپزهای ما حرفه ای و ماشین آلات آشپزخانه ها درجه یک هستند.


رئیس سازمان حج و زیارت با بیان اینکه باید نقدها را بپذیریم تا بتوانیم اشکالات را برطرف کنیم، گفت: در نقل تردیدی امسال کار بی نظیری شد و خیلی زودتر از پیش بینی انجام شده، زائران به عرفات و از عرفات به مزدلفه و منا منتقل شدند و قربانی های زائران وقوف اضطراری زودتر انجام شد و رمی جمرات زائران نیز در زمان خود بدون کوچکترین مشکلی انجام شد و 86 هزار دام قربانی ذبح گردید که خود، کار سنگینی بود.


وی ادامه داد: در انتقال زائران از منا به مکه نیز خوب عمل شد و بخشی که مسیرهایشان از منا و جمرات تا هتلها طولانی تر بود، نیز با 300 دستگاه اتوبوس به هتلها منتقل شدند و در مجموع کار بدون مشکل جدی به انجام رسید.




مطالب مرتبط

نظرات کاربران