سرپرست حجاج ایرانی: 

اعتراض زائران درباره وضعیت منا را به طرف سعودی اعلام کردیم سرپرست حجاج ایرانی: 

اعتراض زائران درباره وضعیت منا را به طرف سعودی اعلام کردیم سرپرست حجاج ایرانی: 

اعتراض زائران درباره وضعیت منا را به طرف سعودی اعلام کردیم بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
سرپرست حجاج ایرانی: 

اعتراض زائران درباره وضعیت منا را به طرف سعودی اعلام کردیم سرپرست حجاج ایرانی: 

اعتراض زائران درباره وضعیت منا را به طرف سعودی اعلام کردیم سرپرست حجاج ایرانی: 

اعتراض زائران درباره وضعیت منا را به طرف سعودی اعلام کردیم سرپرست حجاج ایرانی: 

اعتراض زائران درباره وضعیت منا را به طرف سعودی اعلام کردیم سرپرست حجاج ایرانی: 

اعتراض زائران درباره وضعیت منا را به طرف سعودی اعلام کردیم
سرپرست حجاج ایرانی:

اعتراض زائران درباره وضعیت منا را به طرف سعودی اعلام کردیم

نماینده ولی فقیه و سرپرست حجاج ایرانی گفت: اعتراض زائران کشورمان نسبت به وضعیت بهداشتی و امکانات حجاج در سرزمین منا به وزیر حج و عمره عربستان سعودی اعلام شده است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی حج، حجت الاسلام والمسلمین «سیدعبدالفتاح نواب» این مطلب را در جریان بازدید از هتل های سدره الاحسان و رویاالحسن در منطقه العزیزیه مکه و در واکنش به گلایه های مکرر حجاج ایرانی در روزهای اخیر نسبت به وضعیت بهداشتی و کمبود فضا در سرزمین منا بیان کرد.


منا سرزمینی است که حاجیان در ایام تشریق به مدت سه روز از دهم تا دوازدهم ذی الحجه در چادرهای آن بیتوته می کنند و مناسک مهمی نظیر رمی جمرات (سنگ زدن به شیطان)، قربانی و حلق یا تقصیر (تراشیدن موی سر یا کوتاه کردن مو و ناخن) در آنجا انجام می شود.


از زمان بازگشت حجاج ایرانی از مناسک، نارضایتی آنان از کمبود فضای چادرها برای اقامت اعضای کاروانها و نیز، شرایط نامناسب سرویس های بهداشتی آنجا بارها مطرح شده است.


نماینده ولی فقیه و سرپرست حجاج ایرانی در پاسخ به یکی از بانوان زائر که وضعیت منا را «اسف بار» توصیف کرد، گفت: آقای رشیدیان رییس سازمان حج و زیارت پنجشنبه شب با وزیر حج و عمره عربستان جلسه داشت و اعتراض زائران ایرانی را به ایشان منعکس کرد.


وی افزود: قبل از آن هم، مسئولان ایرانی این موضوع را پیگیری کردند. وزیر حج و عمره عربستان قول داده است سال آینده تغییراتی در وضعیت منا انجام دهد.


حجت الاسلام والمسلمین نواب با پذیرش این نکته که شرایط منا مناسب نیست، تاکید کرد که پیگیرهستیم تا شرایط تغییر کند.


وضعیت منا تنها مساله مورداعتراض زائران درهتل سدره الاحسان بود. آنها از شرایط اسکان خود و خدماتی که برای سفر حج آنها انجام شده است، بارها از مسئولان و دست اندرکاران حج قدردانی کردند.


در این هتل 7 کاروان شامل پنج کاروان از استان خوزستان و دو کاروان از استان لرستان مستقر بودند.


به محض ورود نماینده ولی فقیه به هتل، کاروان های عرب خوزستانی با انجام مراسم «یزله» به گرمی از وی و هیات همراه استقبال کرده و سه تن از آنان اشعاری حماسی به زبان عربی در ستایش او خواندند.


«علی رضا رشیدیان» رییس سازمان حج و زیارت نیز نماینده ولی فقیه را در این بازدید همراهی می کرد.


«سیدفیاض موسوی» مدیر کاروان از آبادان از جمله این افراد بود که در مراسم استقبال، طی اشعاری به مقایسه میان اعمال حج با واقعه عاشورا پرداخت و گفت: حضرت زینب (س) هم در روز عاشورا سعی میان صفا و مروه داشت اما برای او، صفا، قتلگاه امام حسین (ع) و مروه، شهر جناب عباس برادر دیگر او بود.


وی افزود: حضرت زینب در روز عاشورا به افرادی که به سمت مدینه می رفتند، گفت ای کسانی که عازم حجاز هستید، سلام ما را به ام البنین، مادر حضرت عباس (ع)  برسانید.


یکی از زائران نیز به نمایندگی از کاروانهای استان لرستان و دیگر حجاج ساکن هتل، از مسئولان حوزه حج و زیارت، مدیریت هتل و مدیران کاروانها قدردانی کرد و گفت: ان شاءالله حج همه ما حج ابراهیمی باشد و همه حجاج با سلامتی و صحت وعافیت به وطن برگردند.


نماینده ولی فقیه و سرپرست حجاج ایرانی سپس در درمانگاه هتل حضور یافت و در گفت وگو با دکتر بهرام عباس نیا پزشک مستقر، از وضعیت فعالیت آن و شرایط درمانی زائران آگاه شد.


حجت الاسلام والمسلمین نواب سپس به سنت همیشگی در رستوران حاضر شد تا از وضعیت تغذیه زائران آگاه شود. در بخش بانوان، همگی از شرایط خود رضایت داشتند و وقتی نماینده ولی فقیه به آنان زیارت قبول گفت و پرسید آیا مشکلی ندارند؟، چند تن از بانوان پاسخ دادند: « دست شما درد نکند. همه چیزعالی است. خیلی ممنون، ممنون، ممنون...»


یکی از آنها گفت:« ما می دانیم که همه شما خیلی زحمت کشیدید تا ما حج را انجام دهیم و فرصت زیارت را از دست ندهیم. ما شرمنده همه شما هستم.»


بازدید از رستوران بخش مردان نیز مشابه بود. همگی از شرایط اقامت خود کاملا راضی بودند و از مسئولان و دست اندرکاران حج قدردانی کردند.


پذیرایی با خرما و قهوه عربی در دفتر مدیر ایرانی مجموعه و چند عکس یادگاری با کارکنان پایان بخش بازدید از هتل سدره الاحسان بود.


پس از آن، سرپرست حجاج ایرانی همراه با رییس سازمان حج و زیارت از هتل رویا الحسن بازدید کرد. در این هتل، پنج کاروان اهل سنت از آذربایجان غربی، خراسان رضوی و گلستان مستقر بودند.


یکی از ویژگیهای این هتل، استفاده از نیروهای بومی خانم برای خدمات رسانی به زائران بود؛ مساله ای که در دیگر هتل ها کمتر به چشم می خورد.


نماینده ولی فقیه و رییس سازمان حج طبق معمول از درمانگاه و رستوران دیدن کردند و حجاج از شرایط خود رضایت داشتند.


با این حال، یکی از زائران اهل بوکان به گلایه از خدمات ارایه شده و وضعیت هتل پرداخت و ایراداتی را از ساختمان و وضعیت خدمات رسانی آن مطرح کرد.


آقای زنگانه مدیر ایرانی مجموعه نیز با تایید ایرادات ساختمان گفت در صورتی که ایران بخواهد سال آینده این هتل را اجاره کند، باید اصلاحات اساسی در آن انجام شود.


پاسخ آقای رشیدیان رییس سازمان حج و زیارت دراین زمینه روشن بود: اگر هتلها کیفیت لازم را نداشته باشد، از فهرست هتلهای حجاج ایرانی در سالهای آینده حذف می شود.


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 




نظرات کاربران