ویژه برنامه های قرآنی بعثه مقام معظم رهبری  در حج 98 ویژه برنامه های قرآنی بعثه مقام معظم رهبری  در حج 98 ویژه برنامه های قرآنی بعثه مقام معظم رهبری  در حج 98 بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
ویژه برنامه های قرآنی بعثه مقام معظم رهبری  در حج 98 ویژه برنامه های قرآنی بعثه مقام معظم رهبری  در حج 98 ویژه برنامه های قرآنی بعثه مقام معظم رهبری  در حج 98 ویژه برنامه های قرآنی بعثه مقام معظم رهبری  در حج 98 ویژه برنامه های قرآنی بعثه مقام معظم رهبری  در حج 98

ویژه برنامه های قرآنی بعثه مقام معظم رهبری  در حج 98

معاونت فرهنگی بعثه مقام معظم رهبری با فعالیت های متنوع قرآنی فضای کاروانهای  زائران ایرانی در موسم حج 98 را به رایحه دلنشین و ملکوتی قرآن معطر کرده است.

آیین حج و مناسک تعالی بخش آن  با قرآن در آمیخته است. قرآن درآیات متعدد علاوه بر پرداختن  به تشریع و وضع مناسک خاصه حج ، به فلسفه و اسرار بلند حج نیز اشاره دارد. از طرفی مناسک حج در سرزمین و فضایی اجرا می شود  که  آکنده از نزول آیات قرآن کریم است و به همین جهت به درستی درادبیات دینی از این عرصه با عنوان سرزمین وحی یاد می شود. 


از دیگر سو درمتون دینی، یکی از عبادات مورد توصیه، تلاوت کلام وحی در ایام برپایی موسم حج است و به همین دلیل است که در این ایام زائران  از نظر روحی و ذهنی بیش از هر زمان و مکان دیگر به قرآن رجوع و با آن انس می گیرند.


در حج به عنوان سفر و هجرت الی الله ، همه حرکت‌ها، یادها، ذکرها و جهت گیری ها باید بر نام و یاد خدای سبحان متمرکز و صیقل دهنده زنگار و روح آدمی باشد و او را به سوی ملکوت به پرواز در آورد.


این نگاه راهبردی به حج به عنوان کانون تهذیب و عروج مومنانه و تعالی بخش در بعثه ،  ایجاب می نماید تا همواره قرآن در ثقل برنامه های فرهنگی و معرفتی  کارگزاران و زائران  قرار گیرد.


حجت الاسلام والمسلمین  حمید احمدی مدیر آموزش معاونت فرهنگی بعثه مقام معظم رهبری درگفتگو با خبرنگار ستاد خبری حج درباره فعالیت های قرآنی این معاونت اظهار داشت: مقدمات اجرای طرح" فصل مهمانی" به منظور حفظ سوره‌های منتخب از ایران آغاز و تا روزهای پایانی سفر استمرار دارد و با نظارت روحانیون، به زائرانی که این سوره ها را حفظ نمایند جوایزی اهدا خواهد شد  و پیش بینی می شود بیش از  ۲۰۰۰ زائرموفق به حفظ این سوره ها شوند.


وی برگزاری حلقات قرآنی، جلسات ختم قرآن در مسجد النبی و مسجدالحرام و یا محل اقامت زائران، تفسیر آیات منتخب بعد از پایان مراسم توسط روحانی کاروان و برگزاری مسابقه مفاهیم قرآنی در کاروانها و اهدای جوایز را از دیگر فعالیت های قرانی ذکر کرد.


حجت الاسلام والمسلمین احمدی به حضورجمعی قاریان ممتازجمهوری اسلامی ایران در برنامه های بعثه  و اجرای برنامه های تلاوت و قرائت قرآن درمحافل و آیین های مختلف و برگزاری کرسی های تلاوت به همراه گروه تواشیح اشاره کرد و گفت: علاوه برتهیه و اهدای دانشنامه حج حاوی دهها جلد کتب در خصوص معارف قرآنی و تفسیر آیات حج، حدود ۲۰۰۰ جلد قرآن کریم  به زائران و زوجهای جوان و فرهیختگان اهدا شده است.


وی افزود: در حج امسال همچنین تهیه و اهدای کتاب پرسش های اعتقادی و پاسخ های قرآنی به روحانیون کاروان ها جهت پاسخ به برخی شبهات اعتقادی با استفاده از آموزه های وحیانی و تهیه، تدوین ، چاپ و اهدای یک جلد کتاب درصیانت از تحریف قرآن،  به زائران فرهیخته  با هدف پاسخ به  برخی نسبت های ناروایی که به شیعیان در خصوص تحریف قرآن داده می شود، انجام شد.


وی اضافه کرد: در آزمون تکمیلی روحانیون، معین ها و معینه های حج ۹۸ هم تفسیر آیات حج گنجانده شد و برای زائران  شش جلسه به مباحث تفسیر آیات حج در جلسات آموزشی کاروانها اختصاص یافت.


مدیرآموزش بعثه با اشاره به اینکه این فعالیت های متنوع فضای کاروانهای زائران ایرانی را در موسم حج به رایحه دلنشین و ملکوتی قرآن معطر کرده است، اظهار داشت:  این فضای قرآنی هم آرامش بخش وهم ان شاءالله جان و روح حاجیان را برای درک حقایق متعالی آماده می کند و مومنان با قلبی زنده و روحی شاداب برای یک زندگی برمدارتوحید و طهارت مهیا می شوند.




نظرات کاربران