زائران ایرانی دعای کمیل را در مکه مکرمه زمزمه کردند

هزاران زائران ایرانی خانه خدا که در مکه مکرمه شهر نزول قرآن بسر میبرند فرازهای دعای روح بخش کمیل را زمزمه کردند.

زائران ایرانی بیت الله الحرام درجوارخانه کعبه درفضایی معنوی با قرائت دعای کمیل به مناجات پرداختند و فرازهای این دعای روح بخش را با هم زمزمه کردند.


هزاران زائر ایرانی در مکه مکرمه شهر نزول قرآن ندای "یا مَنِ اسْمُهُ دَوآءٌ وَ ذِکْرُهُ شِفاءٌ" سردادند و از پروردگار مهربان آمرزش و مغفرت و بهترین ها را برای ملت ایران و مسلمانان طلب کردند.


به گزارش پایگاه اطلاع رسانی حج، مراسم اصلی دعای کمیل زائران ایرانی با حضور حجت الاسلام والمسلمین سید عبدالفتاح نواب نماینده ولی فقیه و سرپرست حجاج ایرانی و آقای علی رضا رشیدیان رئیس سازمان حج وزیارت درهتل ام میلینیوم برگزار شد.


دراین مراسم سرپرست حجاج ایرانی درجمع حاجیان کشورمان، از آنها خواست از اعمال‌ ارزشمند حج خود مراقبت کنند.


حجت الاسلام والمسلمین نواب گفت: اعمال حج بسیار ارزشمند است تا آنجا که ثروتمندان هستی آرزو دارند در نامه اعمالشان یک حج ثبت شده باشد.


وی با بیان اینکه خداوند در قرآن کریم به طواف کنندگان مباهات می‌کند، تصریح کرد: اهمیت حج تا آنجا است که اگر فردی مستطیع باشد و حج انجام ندهد در صف مسلمانان محشور نمی شود.


نماینده ولی فقیه راه حفاظت از اعمال ارزشمند حج را پرهیز از برخی محرمات احرام نظیر فسوق، دروغ و جدال، احسان و نیکی به دیگران، توجه به عنایات الهی، شکرگزاری و رعایت تقوا بیان کرد.


وی با اشاره به روایاتی از معصومین(ع)  گفت: برای حفظ ارزش عمل حج باید به مومنین خدمت کنیم و به یکدیگر یاری برسانیم.


در ادامه این مراسم حاج علی فراهانی مداح اهل بیت عصمت و طهارت نیز با قرائت دعای پرفیض کمیل، به مدیحه سرایی و روضه خوانی پرداخت.


برپایه این گزارش، در آئین های مشابهی  در دو هتل اصلی محل اسکان زائران کشورمان در مکه مکرمه نیز مراسم دعای کمیل به صورت متمرکز برگزار شد.


در مراسم هتل ویولت حجت الاسلام والمسلمین سید ابوالحسن مهدوی نماینده مجلس خبرگان رهبری از اصفهان در سخنانی با اشاره به آیه 34 سوره اسراء " وَأَوْفُوا بِالْعَهْدِ إِنَّ الْعَهْدَ کَانَ مَسْؤُولاً " درباره اهمیت وفای به عهد و پیمان سخن گفت و اظهار داشت: وفای به پیمان همان عمل نمودن به پیمان و پایبند بودن به مفاد آن است.


این استاد حوزه و دانشگاه همچنین با اشاره به  شرایط استجابت دعا و موانع آن اظهار داشت: دعا نیازمند مقدماتی است که باید فراهم شود تا آن استجابت هم محقق گردد.


وی در پایان با استناد به احادیث و روایت به موضوع ظهورحضرت ولی عصر(عج) پرداخت و گفت: در روایت آمده است که زمان گردهمایی حضرت مهدی (عج) و یاران او که از نقاط مختلف جهان هستند، در مکه در شب جمعه است.


در هتل هالی دی ان، بزرگترین هتل زائران ایرانی در مکه نیز که ظرفیت پذیرش نزدیک به پنج هزار زائر را دارد،  حجت الاسلام والمسلمین احمد عابدی سخنران بعثه مقام معظم رهبری با تبریک میلاد فرخنده حضرت موسی بن جعفر(ع) درموضوع دعا ومناجات سخنرانی کرد.


حجت الاسلام والمسلمین عابدی با اشاره به اینکه اگر فردی تصمیم بگیرد ذکری را تمامی عمرش تکرار کند به آن ورد می گویند، اظهار داشت: دعاها و ذکرها هر کدام ثوابی دارد ولی اگر می خواهید اثرداشته باشد در زندگی ورد داشته باشید.


وی افزود: دعا در قرآن و روایات به عنوان یکی از راه‌های ارتباط با خدا مورد تاکید قرار گرفته و ائمه (ع) در روایات مردم را به دعا و تضرع به درگاه الهی تشویق می‌کردند.‌ 


گفتنی است مراسم پرفیض دعای کمیل پنج شنبه شب در تعداد دیگری از هتل های محل استقرار زائران ایرانی در شهر مکه برگزار شد و زائرانی که روزهای آینده سرزمین وحی را ترک کرده و به کشورمان بازمی گردند با نجوای عارفانه فرازهای این دعا  شور و حالی متفاوت از هفته های گذشته داشتند.




مطالب مرتبط

نظرات کاربران