زائران دعای کمیل را در جوار حرم پیامبر زمزمه کردند زائران دعای کمیل را در جوار حرم پیامبر زمزمه کردند زائران دعای کمیل را در جوار حرم پیامبر زمزمه کردند بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
زائران دعای کمیل را در جوار حرم پیامبر زمزمه کردند زائران دعای کمیل را در جوار حرم پیامبر زمزمه کردند زائران دعای کمیل را در جوار حرم پیامبر زمزمه کردند زائران دعای کمیل را در جوار حرم پیامبر زمزمه کردند زائران دعای کمیل را در جوار حرم پیامبر زمزمه کردند

زائران دعای کمیل را در جوار حرم پیامبر زمزمه کردند

دعای پرفیض و روح بخش و معنوی کمیل در جوار گنبد و بارگاه منور پیامبر رحمت و ائمه بقیع با حضور خیل عاشقان و زائران ضیوف الرحمان زمزمه شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی حج، دعای پرفیض و روح بخش و معنوی کمیل در جوار گنبد و بارگاه منور پیامبر رحمت و ائمه بقیع با حضور خیل عاشقان و زائران ضیوف الرحمانی که مدت کوتاهی در مدینه النبی توقف دارند، شامگاه پنجشنبه در هتل موفنبیک زمزمه شد.


در این مراسم آیت الله سید هاشم حسینی بوشهری با اشاره به راه های رسیدن به کمال معنوی، اظهار کرد: اولین راهی که روایت معصومان نشان می دهد این است که از خودتان شروع کنید و خود را بشناسید. بالاترین شناخت و معرفت این است که انسان خودشناسی داشته باشد.


جانشین سرپرست حجاج ایرانی، دومین گام رسیدن به کمال معنوی را شناخت خوبی‌ها و بدی‌ها و زیبایی دانست و افزود: یکی از اشتباهات بشر اینجاست که متاسفانه در جامعه آنچه از نگاه دین خوب است زشت جلوه می کند و آن چه زشت است خوب و زیبا جلوه می کند. اگر زشتی و زیبایی جابجا شوند به جای کمال، انحطاط و سقوط در پیش است.


وی ادامه داد: بهترین راه برای تشخیص رسیدن به کمال و خوبی ها، قرآن است و در این راستا مشخص شده که کجا وعده بهشت و چه جایی وعده عذاب داده است.


آیت الله حسینی بوشهری با بیان اینکه باید دید از نگاه اهل‌بیت چه چیزی نکوهش یا ستایش شده است، گفت: از خود نظریه صادر نکنید. آنها بنده پاک خدا هستند و کمال مطلوب پیش خداوند دارند و سخن آنها حجت است.


وی به سومین عامل اشاره و عنوان کرد: خود را همیشه در محضر خدا ببینید. در خلوت و جلوت، حالات خوشی و اشک و آه، و همه حالات خدا را ناظر بر اعمال خود ببینید. خداوند در قرآن می فرماید هر طور که دلتان می‌خواهد عمل کنید خدا همه چیز را می‌داند. به خاطر داشته باشید که سه ناظر بر اعمال وجود دارد. اولین ناظر در عالم هستی خداوند است .دومین آن رسول خدا و سومین آن اهل بیت هستند. در عصر حاضر اعمال ما بر حضرت مهدی عجل الله عرضه می شود.


 وی ادامه داد: عمل شما را خدا می بیند و بابت هر ذره و مثقال آن شر و خیری وجود دارد بنابراین بدون حساب کتاب نیست.


جانشین سرپرست حجاج ایرانی، خطاب به زائران ضیوف الرحمان تاکید کرد: این طور نباشد که دلمان را خوش کنیم نماز خواندیم و حاجی شدیم، کار تمام شده است. نه؛ این آغاز راه است و مسئولیت سنگین‌تر شده است هر که شناخت و معرفتش بیشتر شده باشد مسئولیتش نیز بیشتر است. لحظه ای که وارد فرودگاه کشور می شوید آغاز مسئولیت است.


وی یادآور شد: به خاطر داشته باشید هنگامی که شیطان برای وسوسه می آید حاجی باید به خودش آمده و بداند که مسئولیت سنگینی دارد و نباید مانند گذشته باشد. خداوند می فرماید هر جا باشید با شما هستم.


آیت‌الله حسینی بوشهری، چهارمین عامل را نماز شب دانست و یادآور شد: گدای دعای نیمه شب خداوند متعال باشیم، امام کاظم (ع) نیمه شب نماز میخواند و می‌فرمود «بارالها گناهانم سنگین است لحظه اول قبر کسی نیست به فریادم برسد کمک کن تا احساس راحتی داشته باشم. خدایا مرا ببخش».


وی خطاب به زائران و حجاج ضیوف الرحمان عنوان کرد: فرزندانتان را تربیت کنید و نگویید که عصر آزادی است آنها را با معارف دین آشنا کنید.


دبیر شورای عالی حوزه های عملیه، آخرین گام را همراهی و توسل به اهل بیت عنوان کرد و افزود: اهل بیت واسطه فیض الهی هستند. از امام جعفر صادق (ع) نقل شده «هر کس در دنیا با ما باشد آخرت هم سر سفره ما خواهد بود».


در ادامه نجوا و استغاثه و الهی العفو حجاج بیت الله الحرام هنگام زمزمه دعای کمیل بلند بود. برخی از زائران آخرین دعای کمیل خود را کنار جوار حرم پیامبر می‌خواندند و حال و شور وصف نشدنی داشته و آرزوی مجدد برای حضور در سرزمین وحی را داشتند.


در پایان نیز برای شفای بیماران و ملتمسین، دعای «امن یجیب» قرائت شد و زائران برای سلامتی و فرج آقا امام زمان (عج) دعا کردند.


 


 




مطالب مرتبط

نظرات کاربران