توصیه‌های نماینده ولی فقیه به حجاج ایرانی درباره راه‌های حفظ آثار و دستاوردهای معنوی حج

نماینده ولی فقیه و سرپرست حجاج ایرانی در مراسم دعای کمیل حاجیان ایرانی در مکه مکرمه از آنها خواست از اعمال‌ ارزشمند حج خود مراقبت کنند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی حج ، حجت الاسلام والمسلمین سید عبدالفتاح نواب شب جمعه در مراسم دعای کمیل حاجیان ایرانی در هتل ام میلینیوم که با حضور «علی رضا رشیدیان» رییس سازمان حج و زیارت، جمعی از مسئولان امور حج و صدهاتن از حاجیان ایرانی برگزار شد، گفت: اعمال حج بسیار ارزشمند است تا آنجا که ثروتمندان هستی هنگام مرگ آرزو دارند در نامه اعمالشان یک حج ثبت شده باشد.


وی افزود: حج آنقدر مهم است که خداوند به طواف کنندگان مباهات می‌کند .اهمیت حج تا آنجا است که بنا به روایات، اگر فردی مستطیع باشد و حج انجام ندهد در صف مسلمانان محشور نمی شود.


نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت گفت: با‌این حال، اعمال حج مانند هر چیز ارزشمند دیگر نیاز به محافظت دارد و اگر حاجی از آن  مراقبت نکند ممکن است خیلی راحت آن را از دست‌ بدهد.


وی راه حفاظت از  اعمال ارزشمند حج را پرهیز از  برخی محرمات احرام نظیر دروغ و جدال دانست و از احسان و نیکی به دیگران، توجه به عنایات الهی، شکرگزاری و رعایت تقوا به عنوان دیگر راههای حفظ اعمال یاد کرد.


مسئول بعثه مقام معظم رهبری با اشاره به روایاتی از معصومین(ع)  گفت: برای حفظ ارزش عمل حج باید به مومنان خدمت کنیم و به یکدیگر یاری برسانیم.  ائمه معصومین (ع) در دعاهایی نظیر مناجات شاکرین و دعای شاکرین به ما یاد داده اند شکرگزار باشیم.


وی تصریح کرد: به لطف نظام جمهوری اسلامی و عنایات خون شهیدان، ایران موفق شده است هر سال نزدیک به  90 هزار زائر حج تمتع و 800 هزار زائر عمره در گذشته اعزام کند و امسال نیز سه میلیون نفر زائر برای اربعین به کربلا می روند که این تعداد، به اندازه جمعیت یک کشور است. این دستاوردها جای شکر دارد.


حجت الاسلام و المسلمین نواب همچنین از حجاج کشورمان خواست قدر لحظه های حضور در سرزمین وحی و فرصت زیارت مسجدالحرام را بدانند و با رفتن دیگر کاروانها، احساس تنهایی و خستگی نکنند.


گفتنی است، بازگشت کاروانهای ایرانی به ایران اسلامی از 25 مردادماه آغاز شده و تا 17 شهریور ادامه دارد.


امسال بیش از 86 هزار و 500 زائر ایرانی مناسک حج تمتع را به جای آوردند که از این تعداد، از یک هفته پیش تا پایان امروز در مجموع حدود 30 هزار نفر به کشور بر می گردند.


در این مراسم، حاج علی فراهانی از مداحان اهل بیت (ع) به قرائت دعای کمیل پرداخت و حاجیان در فضایی معنوی و عرفانی با خدای خوش راز و نیاز کردند.


مراسم دعای کمیل در دیگر هتل های شهر مکه مکرمه و مدینه منوره نیز با حضور حجاج ایرانی برگزار شد.


دعای ندبه نیز امروز در هتلهای مختلف شهر مکه با حضور گسترده زائران ایرانی قرائت شد.




مطالب مرتبط

نظرات کاربران