یک سوم حجاج ایرانی به کشور بازگشتند یک سوم حجاج ایرانی به کشور بازگشتند یک سوم حجاج ایرانی به کشور بازگشتند بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
یک سوم حجاج ایرانی به کشور بازگشتند یک سوم حجاج ایرانی به کشور بازگشتند یک سوم حجاج ایرانی به کشور بازگشتند یک سوم حجاج ایرانی به کشور بازگشتند یک سوم حجاج ایرانی به کشور بازگشتند

یک سوم حجاج ایرانی به کشور بازگشتند

رئیس سازمان حج و زیارت از بازگشت نزدیک به 30 هزار حاجی ایرانی تا پایان امروز جمعه به کشور خبر داد که 33/8 درصد کل حجاج را تشکیل می‌دهند.

 به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی حج، «علی‌رضا رشیدیان» امروز جمعه در نشست شورای برنامه‌ریزی و هماهنگی بعثه مقام معظم رهبری در مکه مکرمه که به ریاست حجت‌الاسلام‌والمسلمین « سیدعبدالفتاح نواب» نماینده ولی‌فقیه و سرپرست حجاج ایرانی برگزار شد، گفت: 123 پرواز تا پایان امروز برای بازگشت حجاج به کشور انجام خواهد شد که درمجموع 29 هزار و 922 زائر بیت‌الله الحرام به میهن  برمی‌گردانند.


وی افزود: پس از تأخیری که در پروازهای روز نخست به دلیل بروز اختلال در اعزام اتوبوس‌های حامل زائران به فرودگاه‌های جده و مدینه رخ‌داده بود، در حال حاضر، پروازها طبق برنامه انجام می‌شود و از روند مقبولی برخوردار است.


رئیس سازمان حج و زیارت همچنین ابراز امیدواری کرد که عربستان سعودی با افزایش پروازهای شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران (هما) برای بازگرداندن حجاج در هفته پیش رو موافقت کند.


* وضعیت حجاج در سرزمین وحی


رئیس سازمان حج و زیارت، شرایط حجاج را در مکه و مدینه مطلوب ارزیابی کرد و  ادامه داد: با توجه به روند اعزام کاروان‌های حجاج  از مکه مکرمه به‌سوی ایران یا مدینه، تا پایان امشب، 45 هزار و 495 زائر در قالب 323 کاروان در مکه مکرمه و 9 هزار و 313 زائر در قالب 66 کاروان در مدینه منوره مستقر خواهند بود.


وی افزود: روند خدمات‌رسانی به حجاج ایرانی در شهرهای مکه و مدینه همچنان باقوت دنبال می‌شود و شرایط اقامتی آنان، مطلوب است.


آقای رشیدیان همچنین از انجام شش میلیون فرصت جابجایی با اتوبوس برای زائران ایرانی در داخل مکه مکرمه در سال جاری خبر داد و سرانه هر زائر را در این زمینه 6/3 سفر بیان کرد.


وی برگزاری برنامه زیارت دوره  به‌منظور بازدید حجاج ایرانی از اماکن تاریخی شهرهای مکه و مدینه را از جمله برنامه‌های فرهنگی ایام اقامت آنان در این شهرها برشمرد و اظهار کرد: تاکنون نزدیک به 61 هزار زائر در قالب 418 کاروان در برنامه زیارت دوره  مدینه منوره و 82 هزار زائر در قالب 558 کاروان در زیارت دوره مکه مکرمه شرکت کرده‌اند.


*درگذشت 14 زائر ایرانی در مکه و مدینه


رئیس سازمان حج و زیارت با اعلام خبر درگذشت 14 زائر ایرانی در مکه و مدینه از تیرماه گذشته تاکنون گفت: تازه‌ترین متوفی، یک مرد حدوداً 70 ساله بود که دو روز پیش براثر خونریزی مغزی در بیمارستان نور مکه بدرود حیات گفت.


وی افزود: تاکنون پیکر 8 تن از زائران متوفی به ایران منتقل‌شده و سه نفر نیز به درخواست خانواده‌هایشان در شهرهای مکه و مدینه به خاک سپرده‌شده‌اند. پیکر آخرین متوفی نیز به ایران انتقال خواهد یافت. در حال حاضر، 14 زائر ایرانی در بیمارستان‌های عربستان و 24 نفر نیز در بیمارستان حجاج ایران در مکه مکرمه بستری هستند.


آقای رشیدیان یادآور شد: از 17 تیرماه  و هم‌زمان با ورود زائران ایرانی به عربستان  درمجموع 264 هزار و 262 مورد ویزیت در مکه و 16 هزار و 550 مورد ویزیت توسط پزشکان ایرانی در مدینه منوره  صورت گرفته است. خوشبختانه هیچ‌گونه کمبود دارو برای درمان بیماران در درمانگاه‌های ایران وجود ندارد و اقدامات لازم برای تأمین آن‌ها صورت گرفته است.


میزان بار حجاج ایرانی کاهش‌یافته است


آقای «کامران اکبری» مسئول حمل‌ونقل عملیات حج نیز در این نشست گفت: عملیات بازگشت حجاج تاکنون در 6 ایستگاه پروازی از مجموع 19 ایستگاه پروازی کشور به پایان رسیده و در دو ایستگاه دیگر نیز تا روز دوشنبه پایان می‌یابد.


وی از کاهش بار حجاج در سال جاری نسبت به سال‌های قبل خبر داد و خاطرنشان کرد: برخلاف گذشته، هواپیماها در انتقال بار حجاج در برگشت تاکنون با مشکلی روبرو نشده‌اند.


حجت‌الاسلام‌والمسلمین نواب نماینده ولی‌فقیه و سرپرست حجاج ایرانی در آغاز این نشست از اقدام مسئولان بعثه و ستاد حج و زیارت در عیادت از بیماران ایرانی بستری در بیمارستان سعودی نور در مکه مکرمه قدردانی کرد، گفت: هر چه انسان از افراد ناتوان، آسیب‌دیده و افتاده دلجویی کند و احوال آن‌ها را بپرسد، کار خوبی انجام داده است و اگر این اقدام به‌صورت جمعی صورت گیرد، پیام بهتری به مخاطبان منتقل می‌کند.


سرپرست حجاج ایرانی همچنین تأکید کرد که کار بررسی گزارش‌ها درباره نقاط مثبت و منفی حج امسال و بررسی راهکارهای پیشنهادی به‌منظور بهبود عملیات حج تمتع در سال آینده در جلسات آینده شورای برنامه‌ریزی و هماهنگی بعثه ادامه خواهد یافت.


در ادامه این نشست، مسئولان بخش‌های مختلف ستاد حج و زیارت از جمله بخشه‌ای بازرسی، معاونت فرهنگی، امور کنسولی، ستاد مکه و مرکز پزشکی حج و زیارت گزارش‌هایی را از اقدامات صورت گرفته در حوزه خود ارائه کردند.


گفتنی است، اعضای این شورا را مسئولان بخشه‌ای مختلف بعثه مقام معظم رهبری،  سازمان حج و زیارت، مرکز پزشکی حج و زیارت جمعیت هلال‌احمر و بخش کنسولی وزارت امور خارجه تشکیل می‌دهند.


امسال بیش از 86 هزار و 500 زائر ایرانی مناسک حج تمتع را در سرزمین وحی به‌جای آوردند و مطابق برنامه، قرار است تمامی آن‌ها تا 17 شهریور توسط هواپیماهای ایران ایر به کشور بازگردند.


 




مطالب مرتبط

نظرات کاربران