یک سوم حجاج ایرانی به کشور بازگشتند

رئیس سازمان حج و زیارت از بازگشت نزدیک به 30 هزار حاجی ایرانی تا پایان امروز جمعه به کشور خبر داد که 33/8 درصد کل حجاج را تشکیل می‌دهند.

 به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی حج، «علی‌رضا رشیدیان» امروز جمعه در نشست شورای برنامه‌ریزی و هماهنگی بعثه مقام معظم رهبری در مکه مکرمه که به ریاست حجت‌الاسلام‌والمسلمین « سیدعبدالفتاح نواب» نماینده ولی‌فقیه و سرپرست حجاج ایرانی برگزار شد، گفت: 123 پرواز تا پایان امروز برای بازگشت حجاج به کشور انجام خواهد شد که درمجموع 29 هزار و 922 زائر بیت‌الله الحرام به میهن  برمی‌گردانند.


وی افزود: پس از تأخیری که در پروازهای روز نخست به دلیل بروز اختلال در اعزام اتوبوس‌های حامل زائران به فرودگاه‌های جده و مدینه رخ‌داده بود، در حال حاضر، پروازها طبق برنامه انجام می‌شود و از روند مقبولی برخوردار است.


رئیس سازمان حج و زیارت همچنین ابراز امیدواری کرد که عربستان سعودی با افزایش پروازهای شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران (هما) برای بازگرداندن حجاج در هفته پیش رو موافقت کند.


* وضعیت حجاج در سرزمین وحی


رئیس سازمان حج و زیارت، شرایط حجاج را در مکه و مدینه مطلوب ارزیابی کرد و  ادامه داد: با توجه به روند اعزام کاروان‌های حجاج  از مکه مکرمه به‌سوی ایران یا مدینه، تا پایان امشب، 45 هزار و 495 زائر در قالب 323 کاروان در مکه مکرمه و 9 هزار و 313 زائر در قالب 66 کاروان در مدینه منوره مستقر خواهند بود.


وی افزود: روند خدمات‌رسانی به حجاج ایرانی در شهرهای مکه و مدینه همچنان باقوت دنبال می‌شود و شرایط اقامتی آنان، مطلوب است.


آقای رشیدیان همچنین از انجام شش میلیون فرصت جابجایی با اتوبوس برای زائران ایرانی در داخل مکه مکرمه در سال جاری خبر داد و سرانه هر زائر را در این زمینه 6/3 سفر بیان کرد.


وی برگزاری برنامه زیارت دوره  به‌منظور بازدید حجاج ایرانی از اماکن تاریخی شهرهای مکه و مدینه را از جمله برنامه‌های فرهنگی ایام اقامت آنان در این شهرها برشمرد و اظهار کرد: تاکنون نزدیک به 61 هزار زائر در قالب 418 کاروان در برنامه زیارت دوره  مدینه منوره و 82 هزار زائر در قالب 558 کاروان در زیارت دوره مکه مکرمه شرکت کرده‌اند.


*درگذشت 14 زائر ایرانی در مکه و مدینه


رئیس سازمان حج و زیارت با اعلام خبر درگذشت 14 زائر ایرانی در مکه و مدینه از تیرماه گذشته تاکنون گفت: تازه‌ترین متوفی، یک مرد حدوداً 70 ساله بود که دو روز پیش براثر خونریزی مغزی در بیمارستان نور مکه بدرود حیات گفت.


وی افزود: تاکنون پیکر 8 تن از زائران متوفی به ایران منتقل‌شده و سه نفر نیز به درخواست خانواده‌هایشان در شهرهای مکه و مدینه به خاک سپرده‌شده‌اند. پیکر آخرین متوفی نیز به ایران انتقال خواهد یافت. در حال حاضر، 14 زائر ایرانی در بیمارستان‌های عربستان و 24 نفر نیز در بیمارستان حجاج ایران در مکه مکرمه بستری هستند.


آقای رشیدیان یادآور شد: از 17 تیرماه  و هم‌زمان با ورود زائران ایرانی به عربستان  درمجموع 264 هزار و 262 مورد ویزیت در مکه و 16 هزار و 550 مورد ویزیت توسط پزشکان ایرانی در مدینه منوره  صورت گرفته است. خوشبختانه هیچ‌گونه کمبود دارو برای درمان بیماران در درمانگاه‌های ایران وجود ندارد و اقدامات لازم برای تأمین آن‌ها صورت گرفته است.


میزان بار حجاج ایرانی کاهش‌یافته است


آقای «کامران اکبری» مسئول حمل‌ونقل عملیات حج نیز در این نشست گفت: عملیات بازگشت حجاج تاکنون در 6 ایستگاه پروازی از مجموع 19 ایستگاه پروازی کشور به پایان رسیده و در دو ایستگاه دیگر نیز تا روز دوشنبه پایان می‌یابد.


وی از کاهش بار حجاج در سال جاری نسبت به سال‌های قبل خبر داد و خاطرنشان کرد: برخلاف گذشته، هواپیماها در انتقال بار حجاج در برگشت تاکنون با مشکلی روبرو نشده‌اند.


حجت‌الاسلام‌والمسلمین نواب نماینده ولی‌فقیه و سرپرست حجاج ایرانی در آغاز این نشست از اقدام مسئولان بعثه و ستاد حج و زیارت در عیادت از بیماران ایرانی بستری در بیمارستان سعودی نور در مکه مکرمه قدردانی کرد، گفت: هر چه انسان از افراد ناتوان، آسیب‌دیده و افتاده دلجویی کند و احوال آن‌ها را بپرسد، کار خوبی انجام داده است و اگر این اقدام به‌صورت جمعی صورت گیرد، پیام بهتری به مخاطبان منتقل می‌کند.


سرپرست حجاج ایرانی همچنین تأکید کرد که کار بررسی گزارش‌ها درباره نقاط مثبت و منفی حج امسال و بررسی راهکارهای پیشنهادی به‌منظور بهبود عملیات حج تمتع در سال آینده در جلسات آینده شورای برنامه‌ریزی و هماهنگی بعثه ادامه خواهد یافت.


در ادامه این نشست، مسئولان بخش‌های مختلف ستاد حج و زیارت از جمله بخشه‌ای بازرسی، معاونت فرهنگی، امور کنسولی، ستاد مکه و مرکز پزشکی حج و زیارت گزارش‌هایی را از اقدامات صورت گرفته در حوزه خود ارائه کردند.


گفتنی است، اعضای این شورا را مسئولان بخشه‌ای مختلف بعثه مقام معظم رهبری،  سازمان حج و زیارت، مرکز پزشکی حج و زیارت جمعیت هلال‌احمر و بخش کنسولی وزارت امور خارجه تشکیل می‌دهند.


امسال بیش از 86 هزار و 500 زائر ایرانی مناسک حج تمتع را در سرزمین وحی به‌جای آوردند و مطابق برنامه، قرار است تمامی آن‌ها تا 17 شهریور توسط هواپیماهای ایران ایر به کشور بازگردند.


 




نظرات کاربران