بررسی مسایل و مشکلات حج امسال برای بازنگری در برنامه های سال آینده آغاز شد

شورای برنامه‌ریزی و هماهنگی بعثه مقام معظم رهبری و ستاد حج و زیارت، نشست‌های خود را به‌منظور ارزیابی اقدامات حج سال جاری و بازنگری و ایجاد تحول لازم در برنامه‌های سال آینده حج تمتع آغاز کرد.​​​​​​​

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی حج، شورای برنامه‌ریزی و هماهنگی بعثه مقام معظم رهبری و ستاد حج و زیارت امروز جمعه نشست‌های خود را به ریاست سرپرست حجاج ایرانی به‌منظور ارزیابی اقدامات حج سال جاری و بازنگری و ایجاد تحول لازم در برنامه‌های سال آینده حج تمتع آغاز کرد.


حجت‌الاسلام‌والمسلمین سیدعبدالفتاح نواب در این نشست که در مقر بعثه مقام معظم رهبری در مکه مکرمه برگزار شد،  از همه اعضا خواست کاستی‌ها و مشکلات موجود در حوزه‌های فعالیت خود را در سال جاری مطرح کنند تا راهکارهای لازم برای برطرف کردن آن در سال‌های آینده اتخاذ شود.


وی گفت: با توجه به انجام مناسک حج و روند بازگشت حجاج به کشور، باید ارزیابی دقیق و جامعی از وضعیت کنونی داشته باشیم تا بتوان برنامه‌ریزی مناسبی برای حج سال آینده و در صورت لزوم، بازنگری در برنامه‌ها به عمل آورد. این نشست‌ها تا زمان ارزیابی کامل ابعاد مختلف حج تمتع امسال و تدوین برنامه‌های لازم برای هر چه‌بهتر برگزار شدن مناسک حج در سال‌های آینده ادامه خواهد یافت.


مسئول بعثه مقام معظم رهبری در پاسخ به پیشنهاد یکی از اعضا برای حذف برخی بخش‌های موازی در بعثه و سازمان حج و زیارت و ایجاد اصلاحات ساختاری در آن‌ها اظهار کرد: این موضوع از ابعاد مختلف بررسی  و در صورت لزوم، نتیجه نهایی برای اتخاذ تصمیم به مراجع تصمیم گیر ارائه خواهد شد.


آقای علی‌رضا رشیدیان نیز در این نشست با ارائه گزارشی از اقدامات انجام‌شده در بخش‌های مختلف برای حجاج ایرانی مستقر در مکه و مدینه، به موضوع نان اشاره کرد که کیفیت آن در سال جاری مورد اعتراض زائران در هتل‌های مختلف بود.


رئیس سازمان حج و زیارت گفت: برای رفع این مشکل، امسال چهار دستگاه پخت نان به مکه مکرمه وارد کردیم که تجربه خوبی بود. بااین‌حال، آرد موجود در عربستان برای پخت با این دستگاه‌ها نیاز به بازنگری دارد و علاوه بر آن، باید فضا و سالن بزرگ‌تری برای فعالیت آن اختصاص داده شود.


دکتر «محمود رضا فقیهی» مدیر عملیات پزشکی حج تمتع 98 هم در این نشست گزارشی ارائه کرد و گفت: در حج امسال، 570 هزار خدمات پزشکی به زائران ایرانی در شهرهای مکه مکرمه و مدینه منوره ارائه شد به‌گونه‌ای که برخی زائران تا 30 بار در این مدت به درمانگاه‌ها مراجعه داشتند.


وی میانگین مراجعه زائران ایرانی را به درمانگاه‌ها و پزشکان حج و زیارت در عربستان را 5/3 مورد بیان کرد.


حجت‌الاسلام‌والمسلمین نواب پس از استماع گزارش مرکز پزشکی حج و زیارت بر ضرورت تشدید غربالگری بیماران، کنترل‌های بیشتر روی بیماران پیش از اعزام به حج تأکید کرد.


دکتر «جواد شیخ‌زاده» عضو بازرسی پزشکی نیز با ارائه گزارشی به تشریح نقاط قوت و ضعف حوزه بهداشت و درمان حج تمتع 98 پرداخت و چیدمان مثبت پزشکان در مجموعه‌ها، تسریع در دریافت مجوزها، تسریع در ترخیص داروها، مکان‌یابی درمانگاه‌ها، اعزام به‌موقع پزشکان از ایران، بهبود نرم‌افزارها و انتقال سریع دارو به درمانگاه‌ها را از جمله ویژگی‌های مثبت آن برشمرد.


وی همچنین پیشنهاد کرد در انتخاب برخی پزشکان برای اعزام به حج در سال آینده به‌طورجدی بازنگری شده و سامانه نرم‌افزاری هیئت پزشکی حج ارتقا یابد.


حجت‌الاسلام سید جواد مظلومی معاون فرهنگی بعثه مقام معظم رهبری نیز از استقبال حجاج و زائران ایرانی از برنامه‌هایی نظیر جلسات ویژه علمی نخبگان، جلسات انس و معرفت فرهیختگان، تهیه هدایای فرهنگی کاروان‌ها در ایران، فوق‌برنامه‌های بازدید از موسسه پرده بافی کعبه، موزه حرمین شریفین و انجام احرام عمره از میقات جعرانه و حدیبیه به‌عنوان دستاوردهای مثبت حج امسال در این حوزه نام برد و درعین‌حال، خواستار بازنگری در نحوه اعزام روحانیان و شیوه انتخاب معین و معینه های کاروان‌ها شد.


تأکید بر مقوله آموزش دست‌اندرکاران حج، بهره گیری بیشتر از نیروهای افتخاری کاروان‌ها و  تسریع در ثبت‌نام حجاج و اعلام برنامه‌های حج سال آینده از دیگر محورهای پیشنهادی اعضا در این نشست بود.


حجت‌الاسلام‌والمسلمین نواب در این نشست از همه اعضا خواست با طرح دیدگاه‌ها و پیشنهادهای خود در جلسات آینده، به روند بازنگری و ایجاد تحول در برنامه‌های حج سال آینده کمک کنند.




مطالب مرتبط

نظرات کاربران