سرپرست حجاج ایرانی: در بازگشت حجاج متقاضی به ایران تسریع می‌شود

نماینده ولی‌فقیه در امور حج وزیارت از تلاش برای ایجاد تسهیلات و موافقت با درخواست حجاجی خبر داد که پس از اقامت طولانی در سرزمین وحی، خواستار تسریع در بازگشت به ایران هستند.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی حج، حجت‌الاسلام‌والمسلمین «سیدعبدالفتاح نواب» نماینده ولی‌فقیه در امور حج و زیارت، روز جمعه در جریان بازدید از هتل‌های «نسمات مکه» و «میزاب تبارک» در منطقه عزیزیه مکه مکرمه از تلاش برای ایجاد تسهیلات و موافقت با درخواست حجاجی خبر داد که پس از اقامتی طولانی در سرزمین وحی، خواستار تسریع در بازگشت به ایران هستند.


در جریان این بازدید، چند تن از حجاج بابیان اینکه مدت اقامت کاروان آن‌ها در سرزمین وحی تا 14 شهریور و به میزان 42 روز تعیین‌شده است، گفتند که به دلیل برخی مسائل و مشکلات کاری و خانوادگی در ایران مایل‌اند زودتر به کشور برگردند.


نماینده ولی‌فقیه در امور حج و زیارت به آن‌ها گفت: این موضوع در دستور کار بعثه مقام معظم رهبری و سازمان حج قرار دارد و برای افزایش پروازهای انتقال حجاج به ایران با دولت عربستان در حال رایزنی هستیم.


 آقای رشیدیان نیز گفت: با تقاضای حاجیان عضو کاروان‌هایی که مدت اقامت آنان در سرزمین وحی بیش از 40 روز به طول انجامیده و به دلیل بیماری، ضرورت‌های کاری یا امور خانوادگی خواستار تسریع در بازگشت به کشور هستند، در حد مقدورات موافقت می‌شود. در همین زمینه تاکنون 860 مورد جابجایی در زمان بازگشت حجاج به کشور داشته‌ایم و این روند همچنان ادامه خواهد یافت.


هتل «نسمات مکه» به مدیریت «داود کاظمی نسب» میزبان هفت کاروان از دو استان آذربایجان شرقی و غربی  است با ظرفیت 860 نفر حاجی ایرانی است.


در جریان این بازدید، نماینده ولی‌فقیه و سرپرست حجاج ایرانی و هیئت همراه از درمانگاه و رستوران حجاج مرد و زن دیدن کرد و ضمن گفتن «زیارت قبول» به زائران، مسائل و مشکلات آن‌ها را جویا شدند اما همه زائران به‌اتفاق از شرایط خود ابراز رضایت کردند و ضمن ذکر صلوات و استقبال گرم از نماینده ولی‌فقیه، از مسئولان بعثه و سازمان حج به خاطر خدمات و اقدامات آنان به حاجیان تشکر و قدردانی کردند.


دکتر وحید فولادی پزشک این مجموعه هم گفت: از صبح تا این لحظه 68 زائر را ویزیت کرده‌ام و هیچ مشکلی در زمینه رسیدگی و ارائه خدمات به بیماران وجود ندارد.


آقای رشیدیان از وی درباره کمبود دارو سؤال کرد که پزشک با اشاره به جعبه‌های دارو در اتاقش گفت: میزان شربت‌های سرماخوردگی کاهش‌یافته بود که هیئت پزشکی آن را از طریق بازار عربستان تأمین کرد.


رئیس سازمان حج و زیارت تأکید کرد: هر میزان دارو برای زائران لازم می‌دانید، برای آن‌ها تجویز کنید. سازمان حج، کمبودهای احتمالی را تأمین خواهد کرد.


یکی از زائران در جریان این بازدید، تراکم اتاق‌ها را بالا دانست و گفت: وقتی چهار نفر در یک اتاق هستند و فضای کافی برای آن‌ها وجود ندارد، به‌راحتی سرماخوردگی یک نفر به همه آن‌ها سرایت می‌کند.


حجت‌الاسلام والمسلمین نواب در این زمینه دستور رسیدگی داد و رئیس سازمان حج هم به مدیریت هتل اعلام کرد که از ظرفیت خالی هتل همسایه که در اجاره ایران است اما کاروان‌های آن به کشور بازگشته‌اند، استفاده کند تا همه زائران در اتاق‌های دلخواه مستقر شوند.


یکی از بانوان زائر نیز از آقای رشیدیان درخواست کرد مدت اقامت کاروان آنان در مدینه را در روزهای آینده، یک روز افزایش دهد؛ اما رئیس سازمان حج در پاسخ گفت: با توجه به محدودیت هتل‌ها و طبق برنامه، همه اعضای کاروان‌های مدینه‌بعد، چهار شب و پنج روز در شهر پیامبر خواهند بود.


مقصد بعدی بازدید نماینده ولی‌فقیه و سرپرست حجاج ایرانی، هتل «میزاب تبارک» در همان نزدیکی بود. این هتل میزبان پنج کاروان شامل سه کاروان از استان زنجان و دو کاروان از استان گیلان بود که در حال حاضر، حجاج زنجانی به کشور بازگشته‌ و فقط دو کاروان گیلانی با 210 نفر در آن مستقر بودند.


زائران حاضر در هتل هنگام بازدید نماینده ولی‌فقیه، از شرایط اسکان و تغذیه ابراز رضایت کرده و از دست‌اندرکاران حج تشکر کردند.


در پی اصرار نماینده ولی‌فقیه و رئیس سازمان حج و زیارت برای طرح نظرات و دیدگاه‌های زائران، یکی از آن‌ها از برنامه غذایی انتقاد کرد و با اشاره به غذای روی میز که خورشت کرفس بود، گفت: غذاهایی که به ما می‌دهند، بیشتر غذای گوشتی و موردعلاقه مناطق آذری نشین است درحالی‌که ما گیلانی هستیم.


آقای رشیدیان رئیس سازمان حج در پاسخ گفت: برنامه غذایی حجاج با در نظر گرفتن سلیقه حجاج، کارشناسان تغذیه و دیدگاه‌های هیئت پزشکی حج تدوین‌شده است. بااین‌حال، برای سال آینده، سازمان حج تلاش می‌کند، خود هتل‌های پخت را افزایش دهند تا متناسب با ساکنان منطقه‌ای هر هتل، غذای اقوام و مردم مناطق مختلف کشور را هم بتوانند تهیه کند.


سرپرست حجاج ایرانی در هر دو هتل از بخش توزیع غذای حجاج دیدن کرد و با اشاره به تذکرات چند تن از زائران مبنی بر اسراف در توزیع غذا به آن‌ها گفت که متناسب باعلاقه افراد، حجم غذاها را تنظیم کنند.


گفتنی است، در این بازدید، «علی‌رضا رشیدیان» رئیس سازمان حج و زیارت و جمعی از مسئولان بعثه و حج و زیارت، نماینده ولی‌فقیه را همراهی می‌کردند.


 




مطالب مرتبط

نظرات کاربران