همه حاجیان ایرانی تا پیش از هشتم محرم به خانه باز می گردند

نماینده ولی فقیه و سرپرست حجاج ایرانی به همه حاجیان کشورمان اطمینان داد تا پیش از هشتم محرم به خانه بر می گردند و ایام تاسوعا و عاشورا در شهر خویش خواهند بود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی حج، حجت الاسلام والمسلمین «سیدعبدالفتاح نواب» این مطلب را در جریان بازدید از هتلهای «سنود العزیزیه» و «دارمبارک» در مکه مکرمه و در پاسخ به آن دسته از حاجیان بیان کرد که نگران بودند نتوانند در مراسم تاسوعا و عاشورای حسینی در شهر خویش حضور یابند.


چندتن از زائران اصفهانی در هتل سنودالعزیزیه ضمن تشکر از شرایط مطلوب اقامتی خویش به نماینده ولی فقیه گفتند: «حاج آقا، به فکر ما باشید. ما در ایام عاشورا نذر داریم. می خواهیم بموقع به ایران برسیم.»


نماینده ولی فقیه در پاسخ گفت که با وجود سخت گیریهای عربستان در زمینه پروازها، مسئولان حج و زیارت پیگیر هستند چند هواپیمای دیگر نیز به جدول برنامه های اعزام حجاج به ایران اضافه کنند.


آقای «علی رضا رشیدیان» رییس سازمان حج و زیارت نیز که نماینده ولی فقیه را همانند روزهای گذشته در جریان بازدید از هتلها همراهی می کرد، به حجاج ایرانی اطمینان داد که  بازگشت همه حجاج تا دو روز قبل از عاشورا پایان خواهد یافت.


وی افزود: با این حال، چنانچه برخی حجاج که مدت اقامت آنها طولانی شده است، به دلایل کاری یا خانوادگی مایلند زودتر به کشور برگردند، در سطح مقدورات با بازگشت آنها موافقت می شود و تاکنون نزدیک به یکهزار نفر از آنان به کشور برگشته اند.


هتل سنودالعزیزیه در منطقه عزیزیه مکه مکرمه محل استقرار سه کاروان از استان خوزستان و یک کاروان از استان چهارمحال و بختیاری بوده است که از این تعداد، دو کاروان به کشور بازگشته اند و در حال حاضر، دو کاروان 160 نفره از شهرهای مبارکه و شهرضای استان اصفهان در آن مستقر هستند.


نماینده ولی فقیه در جریان این بازدید، در رستورانهای خواهران و برادران در جمع حجاج حضور یافت و ضمن گفتن زیارت قبول دعا کرد خداوند سفر حج را روزی فرزندان آنها نیز بکند. این دعا با آمین بلند زائران همراه شد.


آقای نواب از آنان پرسید که آیا در زمینه اقامت خویش مشکلی ندارند؟.


حاجیه ها گفتند:« نه، همه چیز عالی است. دستتان درد نکند.»


حجاج مرد نیز که در حال صرف خورشت قیمه بادمجان بودند، خوشحال از دیدن نماینده ولی فقیه و رییس سازمان حج و زیارت به احترام آنان از جای برخاستند اما حجت الاسلام نواب از آنها خواست سر سفره غذا برنخیزند.


همه آنها از شرایط اقامت خویش راضی بودند .


مسئول بعثه مقام معظم رهبری وقتی از پله ها برای دیدار با حاجیان در رستوران بالا می رفت، در یکی از طبقات، جلسه یک روحانی را با جمع زیادی از حجاج مشاهده کرد. یکی از مدیران مجموعه هتل سنود العزیزیه توضیح داد: در این طبقه که نمازخانه است، یکی از روحانیون هر روز بعد از نماز برای افراد ناتوان هتل کلاس اخلاق دارد و جمعی از زائران در آن شرکت می کنند.


حجت الاسلام والمسلمین نواب با ابراز خرسندی از این اقدام، در جمع آنها حضور یافت و ضمن زیارت قبول و خسته نباشید به آنان گفت:« ما معمولا هر روز همراه رییس محترم سازمان حج و زیارت از هتل ها سرکشی می کنیم، احوال زائران را می پرسیم و اگر مشکلی داشته باشند، وظیفه ما است خدمتگزاری کنیم. امروز نوبت این هتل بود. در  اینجا مطلع شدیم جناب آقای حسینی یک برنامه خیلی خوب دارند و هر روز سه نوبت صحبت و سخنرانی می کنند و شما علاقمندان هم پای صحبت ها می نشینید. هم استفاده می کنید و هم زمینه ای است برای اینکه بتدریج برای صرف غذا تشریف  ببرید که مشکلات ترافیک آسانسور و رستوران کم شده باشد. اگر همه هتل ها این کار را می کردند هم غذای روح بود و هم غذای جسم.»


در ادامه، از زائران خواسته شد چنانچه پرسشی دارند مطرح کنند. یکی از آنها درخواست کرد اتوبوسهای حجاج ایرانی بطور مستقیم آنها را ازهتل تا مسجدالحرام منتقل کند و برخی نیز از کمبود فضا و مشکلات استقرار زائران در منا صحبت کردند.


آقای رشیدیان رییس سازمان حج و زیارت توضیح داد که ایران دارای 19 خط اتوبوسرانی از هتلها به سوی مسجدالحرام است و پلیس عربستان به دلیل مسائل ترافیکی به ایران و دیگر کشورها اجازه نمی دهد که در اطراف مسجدالحرام ایستگاه داشته باشند. در نتیجه، مسافران به نزدیکترین ایستگاههای اتوبوسرانی سریع السیر مسجدالحرام منتقل می شوند.


وی در باره بهبود وضعیت منا هم گفت که وزیر حج و عمره عربستان قول داده است برای سال آینده طرحی را در زمینه بازسازی سرویسهای بهداشتی منا اجرا کند.


در صورت اجرای این طرح، سرویسهای یادشده، از وضعیت کنونی خارج خواهد شد.


نماینده ولی فقیه و سرپرست حجاج ایرانی و رییس سازمان حج و زیارت سپس از هتل «دارمبارک» در منطقه عزیزیه مکه مکرمه بازدید کردند. در این هتل 4 کاروان از استان اصفهان استقرار داشتند که اکنون دو کاروان باقی مانده است.


همه زائران این مجموعه، خرسند از دیدن نماینده ولی فقیه و رییس سازمان حج از شرایط خویش ابراز رضایت کامل کردند و یکی از زائران در توصیف وضعیت آن گفت:« اینجا همه چیز مبارک است. هتل خوبی است، سرویسهای حمل و نقل خوبی دارد و همه از شرایط خویش کاملا راضی هستند.»


در جریان این بازدید، بانوان زائر از «اسراف غذا» گلایه کردند و خواستار آن شدند حجم کمتری غذا برای زائران سرو شود.


دکتر «مهرداد شیرانی» پزشک مجموعه نیز پیشنهاد کرد نوشابه کمتری به زائران بدهند.


او گفت: هر ظهر و شب همراه غذا به زائران نوشابه داده می شود در حالی که از نظر پزشکی، مصرف زیاد نوشابه برای سلامتی مفید نیست و قند خون زائران را بالا می برد.




مطالب مرتبط

نظرات کاربران