حجاج رفسنجان و انار کرمان به نیابت از 970 شهید خویش عمره مفرده انجام دادند حجاج رفسنجان و انار کرمان به نیابت از 970 شهید خویش عمره مفرده انجام دادند حجاج رفسنجان و انار کرمان به نیابت از 970 شهید خویش عمره مفرده انجام دادند بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
حجاج رفسنجان و انار کرمان به نیابت از 970 شهید خویش عمره مفرده انجام دادند حجاج رفسنجان و انار کرمان به نیابت از 970 شهید خویش عمره مفرده انجام دادند حجاج رفسنجان و انار کرمان به نیابت از 970 شهید خویش عمره مفرده انجام دادند حجاج رفسنجان و انار کرمان به نیابت از 970 شهید خویش عمره مفرده انجام دادند حجاج رفسنجان و انار کرمان به نیابت از 970 شهید خویش عمره مفرده انجام دادند

حجاج رفسنجان و انار کرمان به نیابت از 970 شهید خویش عمره مفرده انجام دادند

اعضای کاروانهای حج شهرستانهای رفسنجان و انار استان کرمان شنبه شب به نیابت از 970 شهید این مناطق در مسجد تنعیم مکه مکرمه احرام پوشیدند و در مسجدالحرام، اعمال عمره مفرده را انجام دادند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی حج، حجت الاسلام عباس رمضانی پور امام جمعه رفسنجان که در جمع زائران حضور داشت، در آغاز مراسم در مسجد تنعیم به خبرنگار ما گفت: در سال جاری توفیق داشتیم 970 نفر حاجی از شهرستانهای انار و رفسنجان داشته باشیم و تقریبا همین تعداد نیز این دو شهرستان شهید دارند. به همین دلیل، حجاج این شهرستانها تصمیم گرفتند به نیابت از شهدای عزیز، یک عمره مفرده انجام دهند.


وی افزود: شهدای یادشده شامل شهیدان دوران پیروزی انقلاب اسلامی، دفاع مقدس، شهدای ترور، شهدای غدیر، شهدای مدافع حرم، دو شهید جمعه سیاه مکه در سال 1366 و یک شهید فاجعه منا در سال 1394 در عربستان هستند.


شهدای غدیر شامل 276 تن از پاسداران عضو لشکر 41 ثارالله کرمان بودند که در 30 بهمن 1381 در سانحه سقوط هواپیمای حامل آنان در مسیر زاهدان به کرمان در منطقه سیرچ کرمان به شهادت رسیدند.


حجت الاسلام والمسلمین حسین سازندگی مسئول دفتر نمایندگی بعثه مقام معظم رهبری در استان کرمان هم در این مراسم، با قدردانی از امام جمعه رفسنجان و همه زائرانی که با این ابتکار، یاد شهدا را زنده نگه داشته اند، گفت: خدای بزرگ را شاکریم که در این برهه از زمان و در مکه مکرمه به همه ما توفیق داد بتوانیم با انجام عمره مفرده در خانه خدا از شهیدان گلگون کفن خویش یادی بکنیم.


وی افزود: شهدا بر گردن همه ما حق دارند زیرا آنان از زندگی، عمر و جوانی خویش گذشتند تا اسلام و شیعه سرفراز باشد.


مسئول دفتر نمایندگی بعثه مقام معظم رهبری در استان کرمان تصریح کرد: تمام افتخارات امروز نظام جمهوری اسلامی به واسطه خون شهیدان عزیز و بزرگوار است.


سازندگی گفت: زوار شهرستانهای رفسنجان و انار با احرامی که بستند، می خواهند به شهدا بگویند ای شهدای عزیز و بزرگوار، ما قدردان شما هستیم که با خون خود، درخت اسلام و نظام جمهوری اسلامی را آبیاری کردید،


وی افزود: اگر امروز ایران در سراسر جهان به عنوان «ام القرای» دنیای اسلام شناخته می شود، بخاطر خون شهدا است.


در این مراسم، یکی از جانبازان جنگ تحمیلی با نقل خاطراتی از شب عملیات کربلای 5 برای زواری که در مسجد تنعیم احرام پوشیده بودند، گفت:«شب عملیات کربلای 5 وقتی می خواستیم وارد آب شویم، حاج قاسم سلیمانی دست به پشت بچه ها زد و گفت با ذکر یازهرا بروید چون آب مهریه حضرت زهرا (س) است. با همین ذکر و عشق به حضرت فاطمه زهرا (س)، رزمندگان در شب 19 دی ماه 65 پا در شلمچه گذاشتند تا در آبگرفتگی، چندین کیلومتر بصورت پامرغی حرکت کنند.»


پس از انجام مراسم احرام در مسجد تنعیم که یکی از میقات های شهر مکه است، زائران شش کاروان شهرستان های رفسنجان و انار، لبیک گویان رهسپار مسجدالحرام شدند تا اعمال عمره مفرده را به نیابت از شهیدان انجام دهند.


این مراسم و انجام اعمال عمره مفرده که از حوالی ساعت 19 شب گذشته آغاز شده بود، تا ساعت 2 بامداد امروز شنبه ادامه داشت.


طبق این برنامه، هر یک از حاجیان کاروانها نایب الزیاره یکی از شهیدان شده و به نام او، طواف و اعمال عمره مفرده را در مسجدالحرام انجام دادند.


عمره مفرده به منظور زیارت کعبه (خانه خدا) صورت می گیرد و بر خلاف عمره تمتع که بخشی از اعمال حج است، یک نوع زیارت مستحبی به شمار می رود.


اعمال عمره مفرده شامل احرام در یکی از میقاتها، طواف و نماز آن، سعی بین صفا و مروه، تقصیر (کوتاه کردن مو یا ناخن)، طواف نسا و نماز آن است.


مسجد تنعیم به عنوان یکی از میقاتهای شهر مکه، در مرز حرم قرار دارد و فاصله آن تا مسجدالحرام حدود 10 کیلومتر است.




مطالب مرتبط

نظرات کاربران