فعالیت های فرهنگی و آموزشی بعثه مقام معظم رهبری در موسم حج ۹۸ تشریح شد فعالیت های فرهنگی و آموزشی بعثه مقام معظم رهبری در موسم حج ۹۸ تشریح شد فعالیت های فرهنگی و آموزشی بعثه مقام معظم رهبری در موسم حج ۹۸ تشریح شد بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
فعالیت های فرهنگی و آموزشی بعثه مقام معظم رهبری در موسم حج ۹۸ تشریح شد فعالیت های فرهنگی و آموزشی بعثه مقام معظم رهبری در موسم حج ۹۸ تشریح شد فعالیت های فرهنگی و آموزشی بعثه مقام معظم رهبری در موسم حج ۹۸ تشریح شد فعالیت های فرهنگی و آموزشی بعثه مقام معظم رهبری در موسم حج ۹۸ تشریح شد فعالیت های فرهنگی و آموزشی بعثه مقام معظم رهبری در موسم حج ۹۸ تشریح شد

فعالیت های فرهنگی و آموزشی بعثه مقام معظم رهبری در موسم حج ۹۸ تشریح شد

معاون فرهنگی بعثه مقام معظم رهبری فعالیت های فرهنگی و آموزشی بعثه در موسم حج 98 را تشریح کرد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی حج، فضا و محیط موسم حج و حضور زائران مشتاق، فرصت مغتنمی است تا علاوه بر آنچه خداوند سبحان مطابق شریعت اسلامی برای انجام مناسک حج مقرر فرموده است، معارف متعالی اسلامی نیز به زائران شیفته حقایق عرضه شود.


سفر معنوی حج علاوه برآن که فرصت استفاده از حضور درمدینه منوره و مکه مکرمه مهمترین شهرهای مذهبی مسلمانان را برای بیان تاریخ اسلام واضلاع مختلف آن به زائران فراهم می آورد؛ خود عاملی است که موجب می شود عموم مومنان برای دریافت مفاهیم بلند و آسمانی قرآن کریم در سرزمین نزول وحی آمادگی بیشتری داشته باشند.


حجت الاسلام والمسلمین سید جواد مظلومی معاونت فرهنگی بعثه مقام معظم رهبری درگفتگو با خبرنگار ستاد خبری حج اظهار کرد: معاونت فرهنگی با این نگاه و رویکرد برنامه های متنوعی را در موسم حج 98 برای زائران و کارگزاران به اجرا گذاشت تا با ایجاد روحیه امید و نشاط معنوی از رهگذرکسب معرفت و خودشناسی در زائران و کارگزاران، انجام صحیح حج و رسالت الهی آن حاصل شود.


وی با بیان اینکه برگزاری نشست های متعدد برای کارگزاران فرهنگی از جمله برنامه های فرهنگی حج 98 بود، افزود: 30 نشست و هم اندیشی برای روحانیون، معین ها و معینه های کاروان ها در مکه و مدینه به منظور هماهنگی، تبادل نظر، ترسیم سیاست ها، رویکردها و شرایط اجرای برنامه های فرهنگی برگزارگردید و هفت جلسه برنامه آموزشی نیز برای مسئولان فرهنگی مجموعه ها پیش بینی شده بود.


این مقام مسئول در بعثه مقام معظم رهبری با اشاره به اینکه برای آموزش زائران در حوزه های مختلف فقهی، اسرار و معارف، قرآن و تاریخ و سیره از طریق برگزاری جلسات کاروانی در مجموعه ها اقدام شد، اضافه کرد: درموسم حج امسال برای نزدیک به 600 کاروان پنج هزار جلسه آموزشی برگزار شده است.


وی همچنین به برگزاری جلسات ویژه برای زائران فرهیخته و عضو طرح مودت به منظور پاسخگویی به نیازها، سوالات و انتظارات شان در مکه و مدینه اشاره کرد و گفت:  تاکنون بیش از 150 جلسه در مجموعه ها برگزار شده است.


حجت الاسلام مظلومی افزود: استقرار اعضای هیئت استفتاء شامل 4 نفر از علما و اساتید اهل تشیع و هیئت افتاء مرکب از 4 نفر از علمای اهل تسنن در بعثه مقام معظم رهبری برای پاسخگویی به سوالات زائران شیعه و سنی ازدیگر فعالیت هایی بود که با توجه به اطلاع رسانی مناسب و اعلام شماره های تماس، روزانه به پاسخگویی به صدها تماس و مراجعه حضوری منجرشد.


وی افزود: امسال یک گروه از معینه ها و یک روحانی در مسجد شجره، یک ساعت قبل از حضور زائران در این مسجد برای راهنمایی زائران به ویژه بانوان و در میقات جحفه نیز یک روحانی برای محرم شدن زائران مستقر شدند.


معاون فرهنگی بعثه مقام معظم رهبری به برگزاری همایش سراسری روحانیون، معین ها و معینه های کاروان ها در مکه با سخنرانی نماینده ولی فقیه و سرپرست حجاج ایرانی و رئیس سازمان حج و زیارت اشاره کرد و ادامه داد: درهمایش زائران فرهیخته و اساتید دانشگاه که بیش از 500 نفرحضور داشتند دیدگاه های اساتید و فرهیختگان با حضور نماینده ولی فقیه و رئیس سازمان حج و زیارت مطرح شد.


وی افزود: در همایش جوانان و نوجوانان حج  98 نیز جمعی از جوانان به ارائه دیدگاه ها و نظرات خود در خصوص مسائل فرهنگی و اجرایی و خدمات حج پرداختند.


وی برگزاری 2 جلسه هم اندیشی باعنوان حج و ولایت با حضور زائران درمکه، 3 همایش یاوران حجاج درجوار بیت الله الحرام به منظور هماهنگی و توجیه آخرین وضعیت فرهنگی و اجرایی حج 98، همایش زائران فرهیخته و همایش روحانیون و معینه های کاروان های اهل سنت را از دیگر برنامه های اجرا شده در حج امسال عنوان کرد.


حجت الاسلام مظلومی همچنین به ارزیابی فعالیت 1100 نفر از کارگزاران فرهنگی در حج 98 اشاره کرد و از برگزاری  روزانه سه تا شش محفل انس و معرفت با حضور زائران اهل تشیع و تسنن در مدینه و مکه خبر داد و گفت: این برنامه تا پایان موسم حج ادامه دارد.


وی افزود: برگزاری جلسات دعا و نیایش در مجموعه ها از دیگر فعالیت های انجام شده بود و تاکنون بیش از صد جلسه دعا برگزار شده است.


وی همچنین برگزاری مراسم تجلیل ازخادمان ضیوف الرحمن و شهدای مکه، منا و مسجدالحرام در شب دوازدهم ذی الحجه در منا را یادآور شد و  اجرای طرح فصل مهمانی (حفظ سوره های منتخب قرآن کریم) در کاروان ها و اهدای جوایز به حافظان را از طرح های موفقی دانست که 2000 نفر در آن شرکت و موفق به حفظ چند سوره منتخب شده اند.


وی افزود: درحج امسال علاوه بر برگزاری جلسات انس با قرآن و حلقات قرآنی و ختم قرآن کریم در کاروان ها، اجرای بیش از 280 جلسه روایتگری درخصوص اماکن مذهبی و تاریخی سرزمین وحی توسط راویان بعثه و تهیه و اهدای حدود 3000 جلد قرآن کریم به زوج های جوان و حافظان درطرح فصل مهمانی نیز انجام شد.


وی به تهیه و اهدای بسته های فرهنگی به کاروان ها اشاره کرد و تشکیل شورای فرهنگی در کاروان ها و مجموعه ها و برگزاری جلسات شورای فرهنگی به صورت هفتگی در تمام مجموعه ها با شرکت مدیران، روحانیون کاروان ها و مدیران مجموعه ها با هدف هماهنگی و برنامه ریزی فرهنگی وآموزشی را اقدامی مثبت دانست و گفت: در حج امسال  اطلاع رسانی و بارگزاری محتوا و پیام های دینی در پیام رسان های متعدد و سایت آموزش بعثه برای زائران، کارگزاران و مردم به زبان های مختلف مورد توجه جدی قرار گرفت.


 




نظرات کاربران