روز مباهله به روایت حجت الاسلام صمدی + فیلم روز مباهله به روایت حجت الاسلام صمدی + فیلم روز مباهله به روایت حجت الاسلام صمدی + فیلم بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
روز مباهله به روایت حجت الاسلام صمدی + فیلم روز مباهله به روایت حجت الاسلام صمدی + فیلم روز مباهله به روایت حجت الاسلام صمدی + فیلم روز مباهله به روایت حجت الاسلام صمدی + فیلم روز مباهله به روایت حجت الاسلام صمدی + فیلم

روز مباهله به روایت حجت الاسلام صمدی + فیلم

امروز بیست‌وچهارم ذی‌الحجه روز مباهله است که پیامبر (ص)طی نامه ای ساکنان مسیحی نجران را به آیین اسلام دعوت کرد. مردم نجران که حاضر به پذیرفتن اسلام نبودند نمایندگان خود را به مدینه فرستادند و پیامبر (ص)آنان را به امر خدا به مباهله دعوت کرد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی حج، امروز بیست‌وچهارم ذی‌الحجه به نام روز مباهله ثبت شده است. مباهله در اصل از ماده بَهْل (بر وزن اَهْل) به معنی رها کردن است. مباهله پیامبر با (ص)مسیحیان نجران، اتفاق افتاد. پیامبر (ص)طی نامه ای ساکنان مسیحی نجران را به آیین اسلام دعوت کرد. مردم نجران که حاضر به پذیرفتن اسلام نبودند نمایندگان خود را به مدینه فرستادند و پیامبر (ص)آنان را به امر خدا به مباهله دعوت کرد.
وقتی هیئت نمایندگان نجران، وارستگی پیامبر (ص) را مشاهده کردند، از مباهله خودداری کردند. ایشان خواستند تا پیامبر (ص)اجازه دهد تحت حکومت اسلامی در آیین خود باقی بمانند.
این واقعه در بخش با صفای نجران، با هفتاد روستای تابع خود، در نقطه مرزی حجاز و یمن قرار گرفته است. در آغاز طلوع اسلام این نقطه، تنها نقطه مسیحی نشین حجاز بود که مردم آن به عللی از بت پرستی دست کشیده و به آیین مسیح (ع) گرویده بودند.
پیامبر اکرم، حضرت محمد مصطفی (ص)برای گزاردن رسالت خویش و ابلاغ پیام الهی، به بسیاری از ممالک و کشورها نامه نوشت یا نماینده فرستاد تا ندای حق پرستی و یکتاپرستی را به گوش جهانیان برساند. هم چنین نامه ای به اسقف نجران، «ابوحارثه»، نوشت و طی آن نامه ساکنان نجران را به آیین اسلام دعوت فرمود.


در این روز که روز نزول آیه «تطهیر» نیز هست، خداوند بر ارزش‌ها و فضیلت‌های اهل بیت (ع) و جایگاه راستین آنان در درک و شناخت اسلام راستین مهر تأییدی دیگر زد. روایات فراوانی در منابع معروف و دست اول اهل سنّت و منابع اهل بیت(علیهم السلام)آمده است، که با صراحت می‌گوید: آیه مباهله درباره علی، فاطمه، حسن و حسین(علیهم السلام) نازل شده است. حجت الاسلام صمدی در این باره بیشتر توضیح می دهد.



 




نظرات کاربران