مهارت‌های روان‌شناختی مورد نیاز روحانیون کاروان‌های حج و زیارت منتشر شد مهارت‌های روان‌شناختی مورد نیاز روحانیون کاروان‌های حج و زیارت منتشر شد مهارت‌های روان‌شناختی مورد نیاز روحانیون کاروان‌های حج و زیارت منتشر شد بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
مهارت‌های روان‌شناختی مورد نیاز روحانیون کاروان‌های حج و زیارت منتشر شد مهارت‌های روان‌شناختی مورد نیاز روحانیون کاروان‌های حج و زیارت منتشر شد مهارت‌های روان‌شناختی مورد نیاز روحانیون کاروان‌های حج و زیارت منتشر شد مهارت‌های روان‌شناختی مورد نیاز روحانیون کاروان‌های حج و زیارت منتشر شد مهارت‌های روان‌شناختی مورد نیاز روحانیون کاروان‌های حج و زیارت منتشر شد

مهارت‌های روان‌شناختی مورد نیاز روحانیون کاروان‌های حج و زیارت منتشر شد

در کتاب "مهارت‌های روان‌شناختی مورد نیاز روحانیون کاروان‌های حج و زیارت" که در گروه اخلاق و اسرار پژوهشکده حج و زیارت تهیه شده، تلاش شده با بهره‌گیری از منابع اسلامی و آثار روان‌شناسی، نیاز روحانیون کاروان‌ها را در حوزه مباحث مهارت‌های روان‌شناسی برطرف سازد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی حج، در کتاب "مهارت‌های روان‌شناختی مورد نیاز روحانیون کاروان‌های حج و زیارت" که در گروه اخلاق و اسرار پژوهشکده حج و زیارت تهیه شده، تلاش شده با بهره‌گیری از منابع اسلامی و آثار روان‌شناسی، نیاز روحانیون کاروان‌ها را در حوزه مباحث مهارت‌های روان‌شناسی برطرف سازد.


با توجه به ویژگیهای خاص سفرهای زیارتی و انتظاری که زائران از عوامل کاروان، به ویژه روحانیون، دارند، داشــتن بعضی دانش‌ها و مهارت‌ها ضروری و بسیار کارگشا خواهد بود. یکی از این علوم، آشنایی با دانش روان‌شناسی است که توانسته است خدمات زیادی به بشر ارائه کند.


آشنایی با روان‌شناسی در شیوه‌های صحیح آموزش و کلاس‌داری، تدریس، ارائه راهنمایی و مشاوره، و نیز مهارت‌های آرام‌سازی و رویارویی با تنیدگی‌ها در حج و زیارت کاربرد دارد؛ یعنی برای ایجاد تحول روحی روانی زائران، داشــتن تخصص فقهی و تاریخی به تنهایی کافی نیست؛ بلکه روحانیون باید علاوه بر آن مهارت‌های روان‌شناختی و ارتباطی نیز داشته باشند تا در انجام وظایفشــان موفق باشند. برای تحقق این اهداف ایجاد زیرساخت‌ها و نرم‌افزارها و سخت‌افزارهای مورد نیاز امری ضروری است.


پژوهشکده حج و زیارت برای ایجاد بسترهای فرهنگی و تبلیغی لازم برای زائران و روحانیون کاروان‌ها، آثار مورد نیاز آنان را تأمین می کند؛ با توجه به این امر، احساس شد که برای آشناسازی آنها با مهارت‌های روان‌شناختی باید یک اثر منسجم در این زمینه تدوین گردد. از این رو آثار موجود در زمینه هوش، روان‌شناسی یادگیری، روان‌شناسی آموزش، روان‌شناسی تربیتی، شیوه‌های تغییر رفتار، اصول و فنون مشاوره و راهنمایی، روان درمانی و روان شناسی دین و دهها موضوع دیگر در این زمینه - که هر کدام سعی کرده اند با مشکلات زندگی شهرنشینی و صنعتی مقابله کنند - بررسی شد. از آنجا که هر یک از این آثار در موضوع خاصی تألیف شده اند، بدیهی است که در همان موضوع خاص، مهارت افزایی کنند؛ مثلا کتاب هایی که در زمینه روانشناسی یادگیری، پرورشی و تربیتی تألیف شده اند، به شیوه های آموزش و کلاسداری اشاره دارند؛ کتاب هایی که در حوزه تغییر رفتار و رفتاردرمانی نوشته شده اند، مهارت های تغییر رفتار و مقابله با تنیدگی ها را بررسی کرده اند؛ آثاری که در زمینه روانشناسی اجتماعی و تبلیغ نگارش شده اند، به فنون ارتباط با دیگران و روش های متقاعدسازی و انتقال پیام پرداخته اند. اما اثری که برای روحانیون کاروان‌ها مفید باشد و در عین مختصر بودن بتواند نیاز آنان را در حوزه مباحث مهارت های روان شناسی برطرف سازد، یافت نشد. از این رو در این کتاب سعی شده است با بهره گیری از منابع اسلامی و آثار روان شناسی، این نیاز روحانیون کاروان های حج و زیارت برطرف گردد.


مهارت‌های روان‌شناختی مورد نیاز روحانیون کاروان‌های حج و زیارت، نوشته داود حسینی، تهران، نشر مشعر، چاپ اول، تابستان ۱۳۹۸، ۲۲۴ص، وزیری منتشر شده است.




مطالب مرتبط

نظرات کاربران