تاریخ اسلام و جغرافیای اماکن تاریخی عصر نبوت وارد بازار نشر شد

کتاب "تاریخ اسلام و جغرافیای اماکن تاریخی عصر نبوت" از جدیدترین آثار منتشر شده پژوهشکده حج و زیارت است که در گروه تاریخ و سیره تهیه شده است. در این کتاب نویسنده در دو بخش به تشریح و توصیف تاریخ و جغرافیای اماکن عصر رسول خدا(ص) پرداخته است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی حج، کتاب "تاریخ اسلام و جغرافیای اماکن تاریخی عصر نبوت" از جدیدترین آثار منتشر شده پژوهشکده حج و زیارت است که در گروه تاریخ و سیره تهیه شده است. در این کتاب نویسنده در دو بخش به تشریح و توصیف تاریخ و جغرافیای اماکن عصر رسول خدا(ص) پرداخته است.


پرداختن به تاریخ اسلام و جغرافیای اماکن تاریخی عصر نبوت در حجاز، از آن رو که مراکز مقدس مسلمانان در آن قرار دارد، بسیار حائز اهمیت است. هرساله میلیونها نفر از سراسر جهان، به قصد انجام مناسک حج و عمره مفرده، و نیز زیارت مرقد مطهر نبوی، به حرمین شریفین رهسپار می شوند. افزون بر کعبه معظمه و مرقد نبوی، آثار تاریخی بسیاری در دو شهر مکه مکرمه و مدینه منوره وجود دارد که میراث فرهنگی مسلمانان محسوب می شود و آشنایی با آنها برای مسلمانان، به ویژه زائران، درخور اهمیت است.


کتاب پیش رو، حاصل تحقیقات و مطالعات گسترده جناب آقای دکتر اصغر قائدان است که با تکیه بر منابع مهم، أعم از سیره ای، تاریخی، جغرافیایی، روایی، تراجم نگاری و...، به تألیف آن اقدام کرده است. بخش نخست کتاب، به معرفی شبه جزیره عربستان، در بستر جغرافیا و تاریخ، از آغاز تا اسلام، اختصاص یافته و از پراکندگی جغرافیایی ادیان و اعتقادات در جزیرة العرب، اقوام عرب، محدوده جغرافیای حرم، میقاتها، مشاعر مقدسه، جغرافیا، آثار مکه و حوادث مهم آنها سخن گفته شده است؛ بخش دوم کتاب، شامل تاریخ و جغرافیای عصر بعثت است. همچنین در این بخش، از موقعیت و جغرافیای تاریخی یثرب سخن گفته شده و آثار تاریخی دوره اسلامی در مدینه منوره، که مهم ترین آن مسجد نبوی است، معرفی شده است. از امتیازهای کتاب، وجود نقشه و تصاویر متعدد از موقعیت‌های اماکن و آثار مقدس این سرزمین است.


تاریخ اسلام و جغرافیای اماکن تاریخی عصر نبوت، نوشته اصغر قائدان، تهران، نشر مشعر، چاپ اول، تابستان ۱۳۹۸، ۲۷۲ص، وزیری منتشر شده است.




مطالب مرتبط

نظرات کاربران