زیارت و توسل بی‌دغدغه در حرم پیامبر/ دل زائران برای بقیع تنگ می‌شود+تصویر زیارت و توسل بی‌دغدغه در حرم پیامبر/ دل زائران برای بقیع تنگ می‌شود+تصویر زیارت و توسل بی‌دغدغه در حرم پیامبر/ دل زائران برای بقیع تنگ می‌شود+تصویر بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
زیارت و توسل بی‌دغدغه در حرم پیامبر/ دل زائران برای بقیع تنگ می‌شود+تصویر زیارت و توسل بی‌دغدغه در حرم پیامبر/ دل زائران برای بقیع تنگ می‌شود+تصویر زیارت و توسل بی‌دغدغه در حرم پیامبر/ دل زائران برای بقیع تنگ می‌شود+تصویر زیارت و توسل بی‌دغدغه در حرم پیامبر/ دل زائران برای بقیع تنگ می‌شود+تصویر زیارت و توسل بی‌دغدغه در حرم پیامبر/ دل زائران برای بقیع تنگ می‌شود+تصویر

زیارت و توسل بی‌دغدغه در حرم پیامبر/ دل زائران برای بقیع تنگ می‌شود+تصویر

زائران مدینه النبی این روزها سرگرم نیایش و توسل و زیارت حرم پیامبر و قبور مطهر ائمه بقیع هستند و این لحظات را با چیز دیگری عوض نمی‌کنند و می گویند دلمان برای بقیع و حرم رسول الله در بازگشت به ایران تنگ می‌شود.

به پایگاه اطلاع رسانی حج، حضور در سرزمین وحی آثار و برکات معنوی و روحی بسیاری زیادی برای حجاج و زائران کشورمان به همراه دارد.تمام تلاش خادمان حج بر این است که فضایی آرام، بدون دغدغه و با کمترین مشکل برای زائران ضیوف الرحمان فراهم شود تا آنها به زیارت،‌ دعا و انجام فرایض خود در اماکن مقدسه مشغول باشند و با کسب معنویات از اخلاق و رفتاری در شان زائر خانه خدا بهره مند شوند و ره‌توشه بازگشت خود کنند.


مدینه، شهرپیامبر از جمله اماکن مقدسی است که آرزوی هموطنان کشورمان بوده تا برای لحظاتی در حرم مطهر رحمت للعالمین حضور یافته و به آرامش قلبی و روحی برسند و از فضای نورانی و پر از غربت بقیع بهره‌برداری کنند تا دنیا و آخرت شان تضمین شود. زائران ضیوف الرحمان در مدینه بعد، 4 شب و 5 روز اقامت دارند که کمتر از مدت زمان حضور در مکه است و همیشه یکی از خواسته ها و مطالباتشان اقامت بیشتر در شهر پیامبر است.


با این وجود زائران مرد و زن سعی می‌کنند از تمام لحظات حضور در مدینه النبی به گونه‌ای بهره‌مند شوند که هنگام بازگشت حسرت چنین روزهایی را نخورند.


مشاهدات میدانی از مسجد النبی و اطراف آن و قبرستان بقیع نشان می‌دهد که زائران عمدتا به همراه روحانی و معین کاروان ساعاتی را در این اماکن مقدس سپری کرده و به قرائت دعا، قرآن و انجام فریضه نماز و مستحبات مشغولند.


عده‌ای از زائران به صورت دسته جمعی به همراه روحانی کاروان قران تلاوت می‌کنند. اهل بوشهر هستند و سن و سالشان بالای 50 سال می‌خورد. یکی از آنها می‌گوید: حیف است در هتل بمانیم. به مدینه آمدیم که زیارت کنیم، قران بخوانیم به قبرستان بقیع و اماکن متبرکه این شهر برویم.


فرد دیگری که با دستهای پینه بسته‌اش روی صندلی قرآن بدست دارد و نمی‌تواند خوب صحبت کند، می‌گوید: برای نماز صبح می‌آیم و بعد به قبرستان بقیع می‌روم و باز دو ساعت مانده به نماز ظهر در حرم پیغمبر نماز، قرآن و دعا می‌خوانم.


کنار یکی از ستون‌ها چند نفر نشسته‌اند برخی از آنها قران تلاوت می کنند و بعضی نیز در حال نماز هستند. جویای احوال شدم و خوش و بشی کردم. اهل زنجان هستند و با کلاهی که دارند شماره و نام مدیر کاروان بر آن دیده می‌شود. دو روز پیش به مدینه آمده‌اند و از اینکه فرصت حضورشان در این شهر کم است گلایه دارند. از خدمات ارائه شده راضی هستند و می‌گویند مشکل خاصی وجود ندارد.


اکثرا کشاورز هستند و یک کارمند هم میانشان است. چهر‌هایشان نشان می‌دهد سرد و گرم روزگار زیاد دیده اند. 13 سال در صف انتظار برای رسیدن به سرزمین وحی بودند.


یکی از آنها بیان می‌کند: اینجا آرامش خاصی دارد کاری غیر از حضور در حرم پیغمبر نداریم.    ان شاءلله که حضرت محمد روز قیامت دستمان را بگیرد و شفاعتمان بکند.


از فرد دیگری می‌پرسم امروز کجا رفته است، عنوان می‌کند: صبح زیارت دوره رفتم و حالا هم در حرم قران و نماز می‌خوانم. منتظریم قبرستان بقیع باز شود و آنجا برویم سلامی به ائمه بقیع بدهیم.


درباره اینکه چه شناختی از قبرستان بقیع دارند از زائری سوال پرسیدم. با کمی تامل و راهنمایی از دیگر همشهریانش بیان می‌کند: قبر مطهر 4 امام، همسران پیامبر، صحابه پیامبر و مادر حضرت ابوالفضل و دیگر پاکان و صالحان در این قبرستان قرار دارد. بیرون از حرم، نزدیک قبرستان بقیع زائران خانم ایرانی در گوشه گوشه‌های بین الحرمین مدینه (بین مرقد مطهر پیامبر و قبور ائمه بقیع) پراکنده، نشسته‌اند.


زنان نمی توانند وارد قبرستان بقیع شوند به همین دلیل از پشت نرده‌های واقع در ضلع شمال و شمال غربی قبرستان بقیع زیارت‌نامه خوانده و به راز و نیاز می پردازند.


مشخص است که دل‌های عاشقشان برای حضور در بقیع پر می‌کشد اما با چشمان اشک بار استمداد می‌طلبند و دست‌های خالی خود را بالا گرفته و دعا می‌کنند. یکی از آنها چادر را روی صورت کشیده و در حال نجوا است.چند زائر با هم نشسته‌اند. یکی از زائران خانم تسبیح در دست دارد و زیارت نامه حضرت زهرا (س) می‌خواند.


زائر خانمی می‌گوید: اجازه نمی دهند داخل برویم گاهی اینجا در بین الحرمین و گاهی به سمت دیوارهای مشبک قبرستان می‌رویم و دعا میخوانیم. ائمه بقیع خیلی غریب هستند. ان شاءالله  همه آنهایی که التماس دعا داشتند قسمتشان بشود. با دست‌ پنجره‌های مشبک دیوارهای بلند قبرستان بقیع را گرفته و شانه‌هایشان از گریه بالا و پایین می‌رود لحظات شیرین و دلچسبی است.


خانم دیگری بغض کرده و خیلی نمی تواند حرف بزند، مثل ابر بهاری گریه می‌کند. با کمی مکث بیان می‌کند که خیلی فرصت حضور در مدینه کم است. باید طوری برنامه ریزی کنند که زائران بیشتر در مدینه بمانند. وی می‌گوید: نیامدیم که بخوریم و بخوابیم و استراحت کنیم. زیارت برای من استراحت است. اینجا که می‌ایم حالم خوب است و از لحظه‌ لحظه‌های آن لذت می برم. کاری جز زیارت و دعا ندارم. از خانمی که کنارش نشسته درباره سوغاتی پرسیدم که پاسخ داد: به دلیل توصیه مقام معظم رهبری اینجا خرید نمی کنیم. پول کشور را باید برای اشتغال جوانان ایرانی خرج کنیم. فقط چند سجاده از مدینه خریده‌ام.


خانم دیگری تکمیل می‌کند: هزینه خرید در عربستان بالا رفته و صرف نمی‌کند. قبل از سفر تمام سوغاتی مان را خریدیم. اینجا در حرم و بقیع به زیارت و دعا و نماز خواندن مشغولیم و وقت مان را صرف بازارگردی نمی‌کنیم. تا دلتان بخواهد بازار در ایران وجود دارد. وی ادامه می‌دهد: حیف است که عمر و روزمان در مدینه النبی به بطالت بگذرد سال‌هاست انتظار می‌کشیم نباید فرصت را از داد.اینجا دنبال کارهایی هستیم که در ایران پیدا نمی‌شود. برای سوغات در ایران هم وقت هست.


با گشت و گذار در بازار و مجتمع های خرید مدینه به وضوح مشخص است که ایرانی‌ها رغبتی به خرید ندارند و از بازار گردی و کیسه های پر از سوغات در دست زائران خبری نیست.


در همین باره حجت الاسلام و المسلمین هادی اکبری مدیر اهل سنت بعثه مقام معظم رهبری در گفت‌وگو با خبرنگار ستاد خبری حج در مورد خرید سوغات از عربستان عنوان می‌کند:‌ باید توجه داشت که نباید ارز کشور برای خرید سوغات هزینه شود چرا که در ایران نیز همان اقلام با کیفیت بالاتر و ارزانتر وجود دارد. باید همه برای اشتغال و رونق تولیدات داخلی نقش ایفا کنیم و مقام معظم رهبری بر استفاده از کالای ایرانی تاکید داشته و براساس سیاست‌های اقتصاد مقاومتی بهتر است که از بازارگردی و خرید کالا در این سرزمین پرهیز شود.


این مقام مسئول در بعثه مقام معظم رهبری ادامه داد:‌ زائران می‌توانند برای خرید اقلامی مانند سجاده، تسبیح، عطر و انگشتر و سایر کالاهایی که برای سوغاتی و هدیه مناسب است در سایتی که بدین منظور طراحی شده با قیمت‌ مناسب‌ سفارش بدهند و درب منزل تحویل بگیرند.




نظرات کاربران