آیت‌الله مدرسی هشدار داد:

مراقب تفرقه افکنی استکبار و صهیونیست‌ها در مراسم اربعین حسینی باشیم آیت‌الله مدرسی هشدار داد:

مراقب تفرقه افکنی استکبار و صهیونیست‌ها در مراسم اربعین حسینی باشیم آیت‌الله مدرسی هشدار داد:

مراقب تفرقه افکنی استکبار و صهیونیست‌ها در مراسم اربعین حسینی باشیم بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
آیت‌الله مدرسی هشدار داد:

مراقب تفرقه افکنی استکبار و صهیونیست‌ها در مراسم اربعین حسینی باشیم آیت‌الله مدرسی هشدار داد:

مراقب تفرقه افکنی استکبار و صهیونیست‌ها در مراسم اربعین حسینی باشیم آیت‌الله مدرسی هشدار داد:

مراقب تفرقه افکنی استکبار و صهیونیست‌ها در مراسم اربعین حسینی باشیم آیت‌الله مدرسی هشدار داد:

مراقب تفرقه افکنی استکبار و صهیونیست‌ها در مراسم اربعین حسینی باشیم آیت‌الله مدرسی هشدار داد:

مراقب تفرقه افکنی استکبار و صهیونیست‌ها در مراسم اربعین حسینی باشیم
آیت‌الله مدرسی هشدار داد:

مراقب تفرقه افکنی استکبار و صهیونیست‌ها در مراسم اربعین حسینی باشیم

استاد برجسته حوزه علمیه کربلا با اشاره به حذف روادید اربعین حسینی و افزایش حضور زائران در این مراسم، از فعال شدن استکبار و صهیونیست‌ها برای مقابله با وحدت مسلمانان و ایجاد تفرقه در این مراسم معنوی خبر داد.

به گزارش خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی حج از کربلای معلا، در آستانه فرا رسیدن ماه محرم حجت‌الاسلام والمسلمین نجف نجفی روحانی مسئول دفتر نمایندگی بعثه مقام معظم رهبری، به همراه هیئتی به دیدار آیت‌الله سیدمحمدتقی مدرسی از علمای حوزه علمیه کربلا رفت و با وی در خصوص کارهای فرهنگی زائران بحث و تبادل نظر کرد.


پس از گزارش مسئول دفتر نمایندگی بعثه مقام معظم رهبری درباره فعالیت‌های فرهنگی این دفتر در عراق، آیت‌الله مدرسی ضمن خوش آمدگویی و تقدیر از برنامه‌های صورت گرفته گفت: امسال قبل از ماه مبارک رمضان به ایران سفر کردم که توفیق شد به زیارت حرم امام رضا (ع) مشرف شوم و این سفر برای بنده بسیار ارزشمند بود.


وی افزود: در ماه رمضان فعالیت تبلیغی خودم را در شهر تهران انجام دادم و در حسینیه‌ای که متعلق به دفترمان است، منبر می‌رفتیم، تفسیر و تبیین مسائل قرآنی و دینی را انجام می‌دادیم.


استاد برجسته حوزه علمیه کربلا در خصوص کارهای فرهنگی گفت: باید چند موضوع را توجه بیشتری به آن کرد، البته برنامه‌های فرهنگی بسیار مهم هستند، از این‌رو است که باید در این باره چاره اندیشی انجام بگیرد.


وی یادآور شد: امسال در سفرم به ایران به جای انتقاد از مشکلات، پیشنهادهای خودم را مطرح کردم که برخی از آن‌ها مورد استقبال قرار گرفت و اجرایی شد، دلیل آن هم این است که در حال حاضر مردم به دلیل مشکلات اقتصادی در رنج به سر می‌برند و انتقادگویی خود باعث تنش‌ها می‌شود، البته این وضعیت اقتصادی در دوران‌های مختلف و زمان‌های گوناگون وجود داشته و خواهد داشت، موضوع جدیدی نیست.


آیت‌الله مدرسی تصریح کرد: ایران کشوری است که با همه سختی‌ها ساخته شده و توانسته با تحمل سختی‌ها به پیشرفت برسد و از این سختی‌ها هم عبور خواهد کرد و جای نگرانی وجود ندارد و با همین سختی‌ها جامعه را ساخته‌ایم.


وی گفت: اما یکی از موضوعات مهم مسائل فرهنگی در خود جمهوری اسلامی ایران این است که هنوز متولی فرهنگی مشخص نیست، اینکه متولی فرهنگی در ایران چه کسی است؟ آیا حوزه های علمیه متولی هستند یا وزارتخانه‌ها و سازمان‌های فرهنگی، علمی و آموزشی همچون وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، وزارت آموزش پرورش، وزارت علوم، سازمان تبلیغات اسلامی، رادیو و تلویزیون یا سایر سازمان‌ها و نهادها متولی فرهنگ در ایران هستند؟


این عالم حوزوی افزود: اینکه حوزه‌های علمیه خود را از  مسائل فرهنگی دور کنند، شایسته نیست، چون اقتضای کار آنها مسائل فرهنگی است و باید به آن توجه کنند. به نظرم برای علاج موضوع متولی فرهنگی در  ایران باید اقدام جدی انجام بگیرد.


وی خاطرنشان کرد: سیستم‌های در ایران برای فرهنگ سازی پیدا شده که یکی از آن‌ها موضوع مداحی است که در فرهنگ سازی تاثیر گذار هستند، اینکه خوب یا بد است، در حال استنباط آن نیستیم، ولی این موضوع وجود دارد. باید از آن به درستی استفاده کرد. در مداحی مهم‌ترین موضوع سرودن شعر است و کار مداح هم بیان این سرودها است، بنابراین باید اشعاری را برای مداحان انتخاب کرد که با سرودهایشان در مسئله فرهنگی جامعه تاثیرگذار باشند، اگر بتوانیم در این موضوع ورود درستی داشته باشیم تا حدودی به موفقیت نزدیک می‌شویم.


آیت‌‌الله مدرسی تصریح کرد: مسئله دوم در موضوع فرهنگی، حوزه‌های علمیه هستند، همیشه از گذشته تاکنون حوزه علمیه در صحنه حضور داشته است و باید در این خصوص نقش آفرینی کند و می توان در اربعین حسینی از این جایگاه بیشتر بهره گرفت.


وی افزود: خوب است که رهبر معظم انقلاب اسلامی نیز در موضوع اربعین ورود کنند، همانگونه که برای حجاج هر سال پیام می‌دهند، شایسته است که برای اربعین حسینی نیز این اقدام را انجام دهند، زیرا پیام ایشان در جامعه و مسئولان ایران تغییراتی ایجاد می‌کند و مسئولان در این خصوص جدی‌تر می‌شوند. به یقین ورود ایشان در مسئله اربعین تحول بزرگی در جامعه ایجاد خواهد کرد. زیرا رهبری برای همگان سرمشق هستند.


استاد برجسته حوزه علمیه کربلا گفت: براساس گفته مسئولان ایرانی و عراقی، خوشبختانه امسال مرز خسروی به سوی زائران ایرانی بازگشایی می‌شود و حجم بار ترافیک زائران اربعین کاهش خواهد یافت. در دیداری که مسئولان امنیت عراقی با بنده داشتند، تاکید کردم که از موضوع امنیت در این مرز غفلت نکنید.


وی تاکید کرد: با توجه به حذف روادید برای اربعین حسینی که کار شایسته‌ای بود، اما برخی در این خصوص حساسیت دارند، دست‌های در کار است که می‌خواهند ما را به وضعیت جنگ میان ایران و عراق برگردانند و برخی از موضوعات و مسائلی که در داخل خاک عراق و ایران رخ می‌دهد خود گواه بر این موضوع است که اتفاق رخ داده برای یک زن زائر عراقی در فرودگاه مشهد و همچنین اتفاقی که برای یک زائر ایرانی در عراق رخ داد همه اینها گواه بر این مدعا است.


آیت‌الله مدرسی یادآور شد: پشت صحنه همه این اتفاقات استکبار و صهیونیست‌ها حضور دارند، آن‌ها به اهمیت اتحاد و وحدت میان مردم ایران و عراق پی‌برده و آن را برای خودش خطر بزرگی می‌داند به همین منظور این توطئه را شروع کرده است، امسال برخی صاحبان عنوان به دنبال بهانه تراشی در اربعین هستند و برخی افراد موساد در این زمینه فعال شده‌اند.


وی ادامه داد: با وجود اینکه روادید اربعین حذف شده است و سبب تسهیل و افزایش جمعیت زائران ایرانی در این مراسم می‌شود اما در اربعین امسال ممکن است برخی برای زائران مشکلاتی ایجاد کنند، تا با برخی بهانه تراشی‌ها زائران را عصبانی کنند و سبب درگیری میان دو ملت ایران و عراق شوند، باید مراقبت کرد تا این اتفاقات رخ ندهد.


استاد برجسته حوزه علمیه کربلا تصریح کرد: پیشنهاد دارم که در دراز مدت حوزه علمیه کربلا تقویت شود. نباید چنین تصور کنیم که اگر می‌گوییم حوزه علمیه کربلا تقویت شود، معنایش این است که نجف و یا قم خوب نیست. گویی عادت کریم که اگر بگوییم یک چیزی خوب است، انگار گفته ایم، چیز دیگری بد است.


وی به حضور میلیونی زائران در مشهد مقدس اشاره کرد و گفت: این حجم زائر خیلی خوب است برای مقابله با تهاجم فرهنگی که رهبر معظم انقلاب اسلامی فرمودند، می‌توانیم از طریق همین سفرهای زیارتی با این تهاجم مقابله کرد. در این خصوص پیشنهادهای را ارائه کردم از جمله اینکه هواپیما، قطار و ناوگان عمومی مشهد در هنگام سفر به این شهر برای زائران قبل از حرکت یک روایت اخلاقی را بیان کنند که این کار در دراز مدت تاثیر خوبی در میان زائران خواهد داشت و می توان این گونه کارهای فرهنگی را در سایر بخش‌ها توسعه داد.


آیت‌الله مدرسی تصریح کرد: حوزه علمیه خراسان و مشهد هم باید تقویت شود و شاهد حضور حوزویان در حرم مطهر امام رضا (ع) باشیم همانگونه که شاهد حضور حوزویان و برگزاری کلاس‌های درس مراجع تقلید در حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه (س) هستیم و این حضور حوزویان در حرم باعث تقویت بعد فرهنگی و دینی مردم و زائران خواهد شد.


وی یادآور شد: تقویت حوزه علمیه کربلا هم از این جهت اهمیت دارد که حضور حوزویان در حرم سبب افزایش معرفت دینی زائران می شود، البته کربلا از گذشته منشا رفت و آمد بسیاری از بزرگان بوده است در حالی که در خصوص سایر شهرهای چنین موضوعی صدق نمی‌کند.




مطالب مرتبط

نظرات کاربران