تبیین نهضت عاشورا در پرسمان‌های دینی و حلقه‌های معرفت حرم رضوی

محرم که می‌رسد، همه چیز رنگ و بوی عزاداری به خود می‌گیرد. حال و هوای حرم مطهر رضوی هم در آستانه ماه عزای اهل بیت(ع)، سرشار از غم و اندوه است.

به گزارش سرویس اندیشه پایگاه اطلاع رسانی حج، محرم که می‌رسد، همه چیز رنگ و بوی عزاداری به خود می‌گیرد. حال و هوای حرم مطهر رضوی هم در آستانه ماه عزای اهل بیت(ع)، سرشار از غم و اندوه است. ویژه برنامه‌های این بارگاه ملکوتی هم در روزهای عزا، رنگ سوگواری به خود گرفته است؛ بخشی از برنامه‌ها، برنامه‌های اداره پاسخگویی به سؤالات دینی حرم مطهر رضوی است که بر محوریت تبیین نهضت عاشورا تدارک دیده شده است.


محفل شیرخوارگان حسینی در نخستین جمعه محرم


رئیس اداره پاسخگویی به سؤالات دینی حرم مطهر رضوی به برگزاری محفل شیرخوارگان حسینی به عنوان یکی از مهم‌ترین برنامه‌های این اداره در دهه اول محرم اشاره می‌کند و می‌گوید: امسال هم در صبح نخستین جمعه از ماه محرم (15 شهریور ماه) مراسم محفل بزرگ شیرخوارگان حسینی در صحن جامع رضوی با حضور مادران و نوزادان آن‌ها همزمان با سراسر کشور و تعدادی از کشورهای دنیا از پنج قاره جهان برگزار می‌شود.


حجت‌الاسلام مهدی حسن‌زاده به دوخت لباس و سربند در کارگاه‌هایی در مجاورت حرم مطهر رضوی هم اشاره می‌کند و می‌گوید: این لباس‌ها پیش از آغاز محفل، در صحن جامع رضوی بین مادران توزیع می‌شود.


پاسخ به شبهاتی که درباره نهضت عاشورا طرح می‌شوند


این مقام مسئول به برگزاری پرسمان‌های دینی و حلقه‌های معرفت دهه اول محرم در حرم منور امام هشتم(ع) اشاره می‌کند و می‌گوید: با توجه به حضور انبوه زائران و مجاوران بارگاه ملکوتی امام رضا(ع) در حرم مطهر در دهه اول ماه محرم و ضرورت ارائه برنامه‌های فرهنگی، مذهبی و اعتقادی متناسب با این ایام، با هدف بهره‌مندی بیشتر زائران به ویژه در اوقات و لحظات فراغت پس از زیارت، در ویژه‌برنامه‌های «پرسمان‌های دینی» و «حلقه‌های معرفت»، مباحث مرتبط با ماه محرم، چرایی قیام عاشورا، فلسفه کربلا و... برای زائران و مجاوران ارائه می‌شود.


حجت‌الاسلام حسن‌زاده تصریح می‌کند: شرح زیارت عاشورا، بیان سیره حضرت سیدالشهدا(ع) در فرهنگ انتظار، عزاداری در کلام امام رضا(ع)، امر به معرو ف و نهی از منکر در سیره امام حسین(ع)، جایگاه ایثار در اسلام، شهادت و اجر شهید در اسلام، بهترین نوع عزاداری، دشمن‌شناسی از منظر سالار شهیدان، قیام امام حسین(ع) و ابعاد سیاسی آن، عاشورا در فرهنگ مهدویت، ولایت‌پذیری در سیره حضرت قمر بنی هاشم ابوالفضل العباس(ع) و... از جمله موضوعات عاشورایی است که توسط سخنرانان و استادان این اداره در پرسمان‌های دینی و جلسات حلقه‌های معرفت حرم مطهر رضوی به بحث گذاشته می‌شود.


رئیس اداره پاسخگویی به سؤالات دینی حرم مطهر رضوی یادآور می‌شود: یکی از مهم‌ترین موضوعات پیش‌بینی شده در این جلسات، پاسخگویی مناسب به شبهات دینی و اعتقادی به ویژه شبهات و پرسش‌های مرتبط با عاشورا، عزاداری برای اهل بیت(ع)، فلسفه عزاداری در اسلام و... است.


مناسبت‌های تقویمی، موضوع سخنرانی‌های دهه اول


این مقام مسئول در ادامه به دیگر برنامه‌های این اداره در دهه اول ماه محرم متناسب با مناسبت‌های مذهبی، دینی و ملی موجود در تقویم اشاره می‌کند و می‌گوید: سوم ماه محرم (مطابق با 12 شهریور) بزرگداشت سالروز شهادت رئیسعلی دلواری است که روز مبارزه با استعمار انگلیس نام‌گذاری شده و سخنرانان در جلسات پرسمان دینی در صحن جمهوری اسلامی حرم مطهر به این موضوع می‌پردازند.


وی ادامه می‌دهد: هشتم ماه محرم هم مطابق با سالروز قیام خونین 17 شهریور است که در برنامه‌های پرسمان دینی در صحن جمهوری اسلامی، سخنرانان درباره این روز و گرامیداشت یاد و خاطره شهدای قیام 17 شهریور به بحث خواهند پرداخت.


حجت‌الاسلام حسن‌زاده می‌گوید: در روز عاشورا نیز یاد و خاطره شهدای عاشورای رضوی گرامی‌ داشته خواهد شد. با حضور برخی از مدیران عالی و ارشد آستان قدس رضوی مراسمی در صحن جامع رضوی و یا در رواق امام خمینی(ره) حرم مطهر امام رضا(ع) پس از نماز جماعت ظهر و عصر با حضور تعدادی از خانواده‌های این شهیدان برگزار می‌شود و در این مراسم از شهدای این فاجعه تجلیل و از خانواده و بازماندگان آنان نیز قدردانی به عمل خواهد آمد.


رئیس اداره پاسخگویی به سؤالات دینی حرم مطهر رضوی تصریح می‌کند: فعالیت هشت پایگاه فرهنگی با موضوعات مرتبط با ماه محرم و قیام عاشورا برای گروه‌های سنی کودک و نوجوان در برخی از صحن‌ها و محل‌هایی در حرم مطهر امام هشتم(ع) همچون باغ رضوان، بست شیخ طوسی، صحن هدایت، سه ضلعی غدیر و سه ضلعی کوثر، صحن قدس و...، سرکشی از خانواده‌های شهدای امر به معروف و نهی از منکر مشهد مقدس از جمله خانواده‌های شهیدان فرخ رضا فقیهی، محمدجواد صدیقی، محمد کبیری، غلامعلی منزلساز کرمانی، علی نوروزی فاروقی، علی‌اکبر مهربانی و... در جهت پاسداشت یاد و خاطره این شهیدان و تجلیل از صبر و بردباری خانواده‌های معظم آنان از دیگر برنامه‌هایی است که در این اداره برای دهه اول محرم تدارک دیده شده است.


ویژه‌برنامه‌هایی برای زائران کوچک


حجت‌الاسلام حسن‌زاده به ویژه‌برنامه‌های تدارک دیده شده برای کودکان در دهه اول ماه محرم هم اشاره می‌کند و می‌گوید: در برنامه‌های واحد کبوترانه برای کودکان (چهار تا هشت سال و گروه‌های مهدکودک) آموزش آداب زیارت، احکام وضو، قصه‌های کربلا، نمایش عروسکی، مراسم سینه‌زنی و عزاداری ویژه، اجرای پرده‌خوانی و... برای کودکان و خردسالان پیش‌بینی شده است.


وی تأکید می‌کند: والدین به همراه کودکان خود برای بهره‌مندی از برنامه‌های پیش‌بینی شده می‌توانند در دهه اول ماه محرم، همه روزه از ساعت 8 صبح تا 18:30 و جمعه‌ها از ساعت 10 صبح تا 14 به واحد کبوترانه حرم مطهر امام رضا(ع) در صحن جامع رضوی، طبقه دوم باب‌الهادی(ع) مراجعه کنند.


| شناسه مطلب: 96253




امام حسین ماه محرم



مطالب مرتبط

نظرات کاربران