تأمین امکانات در مرز خسروی برای یک میلیون ۲۰۰ هزار زائران اربعین

در حالی که تنها یک روز بیشتر به آغاز ماه محرم باقی نمانده است و هیئت‌ها خود را برای هر چه باشکوه‌تر برگزار کردن این مراسم آماده می‌کنند، خبر‌ها حکایت از آن دارد که بسیاری از امکانات و زیر ساخت‌ها برای تسهیل در راهپیمایی اربعین در حال اجرا و یا به نتیجه رسیده است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی حج، در حالی که تنها یک روز بیشتر به آغاز ماه محرم باقی نمانده است و هیئت‌ها خود را برای هر چه باشکوه‌تر برگزار کردن این مراسم آماده می‌کنند، حالا خبر‌ها حکایت از آن دارد که بسیاری از امکانات و زیر ساخت‌ها برای تسهیل در راهپیمایی اربعین در حال اجرا و یا به نتیجه رسیده است.


تا سال گذشته سه مرز مهران، چزابه و شلمچه محل عبور زائران اربعین حسینی بود که امسال قرار است مرزخسروی نیز به آن‌ها افزوده شود؛ لذا این مهم موجب شده تا امکانات جدیدی در مسیر آن ایجاد شود. از آنجا که ارتباطات تلفنی و اینترنت یکی از نیاز‌های مهم زائران به شمار می‌رود، بر همین اساس مدیرعامل مخابرات منطقه کرمانشاه با اشاره به تسهیل در ارتباط تلفنی و اینترنت برای زائران اباعبدالله الحسین (ع) از استقرار امکانات و تجهیزات ارتباطی لازم در مسیر زوار خبر داده است.


این در حالی است که علاوه بر آن، ایجاد پارکینگ، هتل و مهمانپذیر از جمله امکاناتی است که با توجه به پیش‌بینی تردد یک میلیون و ۲۰۰ هزار زائر اربعین در این مرز تدارک دیده شده است. 
سیل علاقه‌مندان به زیارت بارگاه ملکوتی امام حسین (ع) خصوصاً در ایام اربعین موجب شده تا برای حضور هرچه باشکوه‌تر آن‌ها در این مراسم امکانات ویژه‌ای در اختیار آن‌ها قرار بگیرد. 
آمار‌ها نشان می‌دهد، تنها در سال گذشته بیش از ۱۶ میلیون نفر از مرز‌های غرب و جنوب کشور در مراسم اربعین که از آن به عنوان بزرگ‌ترین راهپیمایی جهان اسلام یاد می‌شود، شرکت داشتند موضوعی که به شدت می‌طلبد تا در زمینه امکانات مورد نیاز آن‌ها از جمله، مسیر‌ها، خدمات بهداشتی، پزشکی و درمانی، غذایی و دارویی، مخابراتی و اینترنت گام‌های اساسی برداشت، موضوعی که در چند سال اخیر سعی شده تا هرساله به طور جدی و با امکانات بیشتر ایجاد و در اختیاز زائران قرار بگیرد.


آمادگی مرز‌های کرمانشاه با تمامی امکانات


چهار مرزمهران، خسروی، چزابه، شلمچه از جمله مناطقی به شمار می‌روند که هرساله خود را برای تردد زائران اربعین حسینی آماده می‌کنند. یکی از مناطقی که قرار است مسیر تردد زائران اربعین شود، مرز خسروی در کرمانشاه است. 
طبق پیش‌بینی‌ها قرار است امسال یک میلیون و ۲۰۰ هزار زائر اربعین از مرز خسروی تردد کنند، لذا این مهم موجب شد تا مسئول کشوری و استان برنامه‌ریزی‌های خوبی را در این زمینه اجرایی کنند.


از آنجا که این منطقه کمترین فاصله را با شهر‌های کربلا، کاظمین و سامرا دارد، لذا با توجه به بازگشایی آن که قرار است همزمان با اربعین انجام بگیرد، برنامه‌ریزی‌های خوبی در این رابطه انجام گرفته که برخی از آن‌ها متعلق به سال‌های گذشته است که می‌توان به بعضی از آن‌ها از جمله ایجاد واحد اقامتی شامل هتل و مهمانپذیر درجه یک در مناطق مرزی و محل تردد زوار اشاره کرد.



در این میان مواردی همچون، سیستم‌های روشنایی، پارکینگ‌ها و پایش تصویری و هتلینگ و امکانات اقامتی و زیرساختی و تغذیه نیز مورد توجه بوده است.


در کنار این زیر ساخت‌ها و با توجه به اینکه امسال اولین سالی است که قرار است زائران از این مرز تردد کنند، لذا تمامی امکانات لازم از جمله راه دسترسی و مواصلاتی، امکانات اقامتی و ظرفیت لازم برای اسکان ۱۵ هزار نفر در مرز خسروی و همچنین ۱۵ هزار نفر در شهر قصرشیرین و سیستم‌های مخابراتی، آنتن‌دهی تلفن همراه و رفع نقاط کور، ایجاد سرویس‌های بهداشتی، آماده سازی ۱۳۵ هکتار پارکینگ با ظرفیت بیش از ۷۰ هزار خودروی سواری، استقرار ۲۹ گیت گذرنامه با ۵۸ کاربر برای سرویس‌دهی به ۷۰ هزار نفر طی مدت ۱۰ ساعت در روز اجرایی شده و در این ایام مورد استفاده زائران قرار خواهد گرفت.


یکی از امکاناتی که به شدت مورد نیاز زائران اربعین است امکانات برقراری تلفنی خصوصاً نوع همراه آن و اینترنت است که به گفته مدیران مخابراتی کرمانشاه آماده برای خدمات‌رسانی به زائران است. مدیرعامل مخابرات منطقه کرمانشاه با تأیید این موضوع و با اشاره به اینکه امسال امکانات و تجهیزات ارتباطی لازم در مسیر زوار مستقر می‌شود در این خصوص می‌گوید: «امکانات و تسهیلات ارتباطی از جمله اینترنت و پوشش تلفن همراه در مسیر زائرینی که از مرز خسروی عبور می‌کنند از شهرستان کنگاور تا نقطه صفر مرزی به صورت ویژه مهیا خواهد بود.»


مسیب قبادیان با اشاره به وضعیت تحت پوششی امکانات مخابراتی در این رابطه می‌افزاید: «۹۰ درصد مسیر کرمانشاه تا خسروی زیر پوشش شبکه ۳G و ۴G همراه اول قرار دارد که بخشی از این سایت‌ها هنگام زلزله و بخشی نیز به خاطر اربعین طی چند سال تکمیل شده است.»


 


منبع: روزنامه جوان




مطالب مرتبط

نظرات کاربران