400 سال سوگواری سیدالشهدا (ع) در آستان قدس رضوی 400 سال سوگواری سیدالشهدا (ع) در آستان قدس رضوی 400 سال سوگواری سیدالشهدا (ع) در آستان قدس رضوی بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
400 سال سوگواری سیدالشهدا (ع) در آستان قدس رضوی 400 سال سوگواری سیدالشهدا (ع) در آستان قدس رضوی 400 سال سوگواری سیدالشهدا (ع) در آستان قدس رضوی 400 سال سوگواری سیدالشهدا (ع) در آستان قدس رضوی 400 سال سوگواری سیدالشهدا (ع) در آستان قدس رضوی

400 سال سوگواری سیدالشهدا (ع) در آستان قدس رضوی

به گواه اسناد تاریخی بارگاه ثامن الحجج حضرت علی بن موسی الرضا(ع) در طول 400 سال گذشته بطور پیوسته میزبان سوگواران سیدالشهدا(ع) در ماههای محرم و صفر بوده و عطر و بوی حسینی صحن و سرای حرم مطهر امام رضا(ع) را طی قرنها همه ساله فرا می گیرد.

اسناد زیادی در مرکز اسناد سازمان کتابخانه های آستان قدس رضوی وجود دارد که بیانگر تاریخ سوگواری از دوره صفوی تا قاجار است و از لابه لای این اسناد می توان با آیین ها و رسوم عزاداری برای امام حسین(ع) آشنا شد. 
کارشناس مسئول بخش نمایه سازی مرکز اسناد، سازمان کتابخانه ها و موزه ها آستان قدس رضوی گفت: اسنادی در این مرکز نگهداری می شود که چگونگی مراسم عزاداری و آداب برگزاری آن را توسط خادمان در ماههای محرم و صفر و از تاسوعای حسینی تا شهادت امام رضا(ع) بیان می کند. 
زهرا فاطمی مقدم افزود: وجود این اسناد از زمانی است که تشکیلات اداری آستان قدس رضوی شکل گرفته و صورت برگزاری مراسم، آیین های مذهبی و مخارج آنها ثبت شده است. قدیمی ترین سند در مورد آیین های سوگواری در بارگاه منور رضوی مربوط به 400 سال پیش است. 
وی ادامه داد: طبق اسناد برنامه های سوگواری از نخستین روز محرم آغاز می شده و با حضور روضه خوانان حرم مطهر به صورت مستمر تا روز عاشورا ادامه داشته و بعضا کتاب روضه الشهدا نیز در این مراسم قرائت می شده است. 
این کارشناس اسناد آستان قدس رضوی گفت: بر این اساس مراسم سوگواری برای سیدالشهدا (ع) عموما در ایوان طلای صحن انقلاب اسلامی یا در رواقهای دارالضیافه و دارالسیاده برگزار می شده و زائران زیادی در این مراسم حضور می یافتند. 
وی افزود: طبق این اسناد در برخی دیگر از نقاط شهر مشهد مانند 'خان حسینیه' نیز به جز حرم مطهر رضوی مجالس عزاداری توس آستان قدس برگزار می شد. 
وی مراسم نخل بندی حرم مطهر رضوی در روز عاشورا، سیاه پوشی گلدسته ها و گنبد طلای بارگاه منور رضوی، تعطیلی مکتبخانه حرم مطهر و دکانهای شهر، برگزاری آیین های مذهبی در قالب روضه‌ خوانی، سینه‌ زنی، شبیه‌ خوانی و حمل وسایل و نمادهای گوناگون و اطعام زائران را از ارکان باشکوه آداب و رسوم سوگواری برشمرد که در اسناد آستان قدس رضوی ذکر شده اند. 
امروزه برخی از آیین ها مانند نخل بندی در روز عاشورا در حرم مطهر دیگر برگزار می نمی شود اما هنوز سیاه پوشی گنبد و پوش ضریح و سایر نقاط حرم مطهر، اطعام زائران، روضه خوانی، خطبه خوانی شب عاشورا، سینه زنی و شام غریبان باقی مانده است. 
معاون تبلیغات و ارتباطات اسلامی آستان قدس رضوی نیز درباره برنامه های امسال تاسوعا و عاشورای حسینی در حرم مطهر امام رضا(ع) گفت: ویژه برنامه شب تاسوعا امشب پس از نماز مغرب و عشاء با حضور زائران در رواق امام خمینی (ره) برگزار می‌ شود. 
حجت الاسلام سیدجلال حسینی افزود: آغاز ویژه‌ برنامه عزاداری شب تاسوعا با قرائت زیارت های امین الله و عاشورا است. در ادامه آیت الله سید احمد خاتمی امام جمعه موقت تهران و حجت ‌الاسلام سید ابراهیم رئیسی سخنرانان ویژه برنامه شب تاسوعای حسینی در حرم مطهر هستند. 
وی ادامه داد: در ادامه این مراسم ذاکران اهل بیت عصمت و طهارت(ع) به مرثیه‌ سرایی پرداخته و عزاداران حسینی همنوا با نوحه خوانان به سینه زنی می پردازند. ویژه برنامه‌ های عزاداری و ذکر مصیبت در روزهای تاسوعا و عاشواری حسینی از اذان صبح تا بعد از نماز ظهر و عصر با حضور زائران عزادار در رواق امام خمینی (ره) و سایر نقاط حرم رضوی برگزار می شود. 
معاون تبلیغات و ارتباطات اسلامی آستان قدس رضوی گفت: در روزهای تاسوعا و عاشورا هیاتهای مذهبی پس از دسته روی در خیابانهای مشهد به صحن جامع رضوی می آیند و در آنجا اجتماع عزاداران حسینی را تشکیل می دهند. 
وی افزود: در ویژه برنامه تاسوعای حسینی حرم مطهر رضوی، آیت الله سیداحمد علم الهدی و حجت ‌الاسلام علی برادارن در میان عزاداران سخنرانی خواهند کرد. 
او ادامه داد: ویژه برنامه شب عاشورا حسینی همراه با خطبه خوانی شب عاشورا روز شنبه پس از نماز مغرب و عشاء در رواق امام خمینی(ره) میزبان عزاداران حسینی است و در این برنامه پس از مرثیه سرایی ذاکران اهل بیت(ع) آیت الله سید احمد خاتمی و حجت الاسلام پژمانفر سخنرانی می کنند. 
وی در تشریح برنامه های روز عاشورا در حرم مطهر رضوی نیز گفت: این مراسم بعد از نماز صبح و با قرائت زیارت‌ های امین الله و عاشورا برگزار و در این برنامه حجت الاسلام علی سرلک سخنرانی می کند. بخش دوم ویژه برنامه‌ های عاشورا قبل از نماز ظهر و عصر نیز با نوحه خوانی ذاکران اهل بیت(ع) آغاز و در این مراسم مقتل روز عاشورا توسط حجج اسلام کاردان و واعظ موسوی قرائت می شود. 
معاون تبلیغات و ارتباطات اسلامی آستان قدس رضوی افزود: بعد از نماز ظهر عاشورا سخنرانی آیت الله سید احمد علم الهدی و قرائت زیارت عاشورا به صورت کامل با صد سلام برگزار می شود. 
وی مراسم شام غریبان در عصر عاشورا با حضور خادمان و زائران را پایان بخش برنامه های سوگواری روزهای تاسوعا و عاشورا توسط آستان قدس رضوی در مشهد برشمرد. 




مطالب مرتبط

نظرات کاربران