مشهد محرم امسال برای حسین (ع) می شود

در پایتخت معنوی ایران نیز با فرارسیدن ماه محرم عزای حسینی از حریم بارگاه منور رضوی آغاز  پرچم سبز گنبد طلای حرم مطهر امام رضا (ع) طی آیینی تحت عنوان "اذن عزا" با حضور خادمان بارگاه رضوی و نمایندگان هیات های مذهبی تعویض شد و به رنگ سیاه عزا در آمد و مضجع شریف ثامن الحجج علی ابن موسی الرضا (ع) یکپارچه سیاه پوش شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی حج، در سطح شهر نیز امسال در کنار فضاسازی های هیات های مردمی و برافراشتن پرچم و بیرق های عزا، پویشی به همت مدیریت شهری مشهد تحت عنوان "مشهد برای حسین(ع) " راه اندازی شده است و اشعار با موضوع نهضت امام حسین(ع) در فضای شهری تجلی یافته است.


سرپرست روابط عمومی شهرداری مشهد با اشاره به راه اندازی پویش مشهد برای حسین(ع) به خبرنگار ایرنا گفت: همزمان با فرارسیدن ماه محرم، در راستای فضا آرایی مناسب سطح شهر این پویش فعال شد.
مجید خرمی افزود: در این پویش، منظومه "ظهر روز دهم" مرحوم قیصر امین پور توسط هنرمندان توانمند مشهدی طراحی و در فضاهای محیطی شهر مشهد به نمایش در آمده است.


وی اضافه کرد: نمایش سروده های این شاعر در فضایی افزون بر ۵۰ هزار متر مربع در مشهد از شب اول محرم آغاز شده است و تا پایان دهه اول محرم ادامه خواهد داشت و در تمامی فضاهای تبلیغاتی شهر به نمایش در می آید.
او ادامه داد: با انمایش پارچه نوشته های این پویش، فضای شهر مشهد مهیای برپایی عزای سالار شهیدان شده است و در کنار آن اقدامات دیگری نیز برای فضاسازی شهری در دست انجام است.
نمایش بیش از شش هزار پرده ستونی و بیرقی عزا
معاون سازمان اجتماعی و فرهنگی سازمان فرهنگی- اجتماعی شهرداری مشهد نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا در خصوص ویژه برنامه های مرتبط با ماه محرم در شهر مشهد گفت: با فرارسیدن ماه محرم، فضا آرایی متناسب با ایام محرم شامل نصب پرده آویز ستونی به رنگ‌های سبز، قرمز و مشکی صورت گرفته و سه هزار و ۲۰۰ عدد پرده ستونی و سه هزار و ۲۰۰  عدد پرده بیرقی در مناطق به ویژه در منطقه ثامن، خیابان امام رضا(ع)، میدان آزادی، سر در مغازه‌ها آویخته شده است و سازه‌های شمسه هم در ۱۲ نقطه شهری عملیاتی شده است.
رضا دانایی افزود: همچنین در راستای ترویج پیام های قیام عاشورا، بیش از ۷۸ عنوان برنامه فرهنگی در فرهنگسراها و مناطق ۱۳ گانه با همکاری معاونت اجتماعی و مشارکت‌ها، معاونت فرهنگی و هنری، معاونت تربیت‌ بدنی و سلامت و معاونت گردشگری و زیارت اجرا می شود.
وی ادامه داد: همچنین سلسله نشست‌های تدوین قلمرو امر به معروف و نهی از منکر، برگزاری سوگواره ویژه روز شیرخوارگان حسینی، مراسم تعزیه‌خوانی و نمایشگاه مفهومی زیارت، مسابقات کتابخوانی، شب شعر حسینی و نشست های نخبگانی نیز از جمله برنامه‌های منتخب ایام محرم در فرهنگسراهای سطح شهر مشهد است.
معاون سازمان اجتماعی و فرهنگی سازمان فرهنگی – اجتماعی شهرداری مشهد گفت: در فرهنگسرای کودک و آینده نیز ویژه برنامه مذهبی برای کودکان معلول ذهنی برگزار و خیمه عزا برپا می شود.
سوگواره بصیرت عاشورایی
همچنین بنا به گفته مدیر کل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی، مراسم عزاداری و تعزیه داری محرم و صفر در قالب "سوگواره بصیرت عاشورایی" همزمان با سراسر کشور در ۱۰۰ بقعه متبرکه از ۲۱ شهرستان خراسان رضوی برگزار می شود.
حجت الاسلام محمد احمدزاده افزود: برای برگزاری مراسم سوگواره بصیرت عاشورایی در بقاع متبرکه خراسان رضوی از ۱۲۰ مبلغ و روحانی در شهرستان های مختلف بهره گرفته شده است
و فضاسازی لازم و سیاه پوش کردن همه بقاع متبرکه انجام گرفته و نمایشگاه فرهنگی هم در ۱۰ بقعه متبرکه خراسان رضوی برپا شده است.
وی افزود: در ایام محرم و صفر ویژه برنامه هایی از جمله برنامه "لبیک یا حسین" در ۳۰ بقعه متبرکه شهرستان های مشهد و کاشمر، "شیرخوارگان حسینی" در ۳۵ بقعه متبرکه، "احلی من العسل" در ۲۵ بقعه متبرکه و برنامه سوگواری تاسوعا و عاشورا در ۶۰ بقعه متبرکه استان خراسان رضوی برگزار می شود.
به گفته وی برگزاری مراسم "رهروان زینبی" در ۳۰ بقعه شهرستان های سبزوار و مشهد، برنامه "منشور عزت در کاخ ذلت" در ۱۰ بقعه شهرستان تربت حیدریه، مراسم اربعین حسینی در ۵۰ بقعه شهرستان کاشمر  و برنامه "لبیک یا رسول الله" در ۳۰ بقعه متبرکه  از دیگر ویژه برنامه های سوگواره بصیرت عاشورایی است.
مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی گفت: با توجه به اهمیت حاشیه شهر مشهد علاوه بر اجرای ویژه برنامه های ذکر شده کمک هایی هم به مساجد و هیات های مذهبی حاشیه شهر برای برگزاری مراسم عزاداری انجام می شود.
احمد زاده با اشاره به طرح "قدم های آسمانی تا امام مهربانی" همزمان با دهه پایانی صفر افزود: با توجه به حضور زائران پیاده در ایام پایانی ماه صفر و ایام شهادت امام رضا (ع) هر ساله در بقاع متبرکه مستقر در طول مسیرهای منتهی به مشهد مقدس تحت عنوان میقات الرضا(ع) خدمات فرهنگی و رفاهی به زائران پیاده ارائه می شود.




نظرات کاربران