برگزاری سوگواره‌های ادبی هنری بغض عاشورایی در آذربایجان شرقی برگزاری سوگواره‌های ادبی هنری بغض عاشورایی در آذربایجان شرقی برگزاری سوگواره‌های ادبی هنری بغض عاشورایی در آذربایجان شرقی بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
برگزاری سوگواره‌های ادبی هنری بغض عاشورایی در آذربایجان شرقی برگزاری سوگواره‌های ادبی هنری بغض عاشورایی در آذربایجان شرقی برگزاری سوگواره‌های ادبی هنری بغض عاشورایی در آذربایجان شرقی برگزاری سوگواره‌های ادبی هنری بغض عاشورایی در آذربایجان شرقی برگزاری سوگواره‌های ادبی هنری بغض عاشورایی در آذربایجان شرقی

برگزاری سوگواره‌های ادبی هنری بغض عاشورایی در آذربایجان شرقی

سیدمحمدحسین بلاغی رئیس حوزه هنری استان آذربایجان شرقی، با اشاره به فرارسیدن ماه ماتم حسینی گفت:سوگواره های ادبی هنری بغض عاشورایی به همت حوزه هنری آذربایجان شرقی و با حضور هنرمندان و اهالی فرهنگ و هنر در ایام دهه نخست ماه محرم الحرام در این استان برگزار می شود

سیدمحمدحسین بلاغی رئیس حوزه هنری استان آذربایجان شرقی، با اشاره به فرارسیدن ماه ماتم حسینی اظهار کرد: واقعه عاشورا یک نشانه و نماد بزرگ و گسترده هویتی برای شیعیان جهان به ویژه برای ایرانیان به شمار می رود. این واقعه و رخداد به مثابه یکی از بزرگترین تراژدی های تاریخی مذهبی در جهان محسوب می شود. 


 


وی افزود: واقعه عاشورا تنها یک جنگ و رویداد تاریخی نبود بلکه عاشورا یک فرهنگ است و این فرهنگ موجب حضور تمامی اقشار جامعه در آیین ها و عزاداری های حسینی (ع) می شود و عظمتی که عزاداری ها در روز عاشورا پیدا می کنند، مبتنی بر یک وفاق اجتماعی و دینی است. 


 


وی یادآور شد: بشر با بهره گیری از زبان هنر که برخاسته از فطرت و درون انسان هاست، راهی برای انتقال پیام عاشورا یافته است که می توان این مسئله را در ادبیات عاشورایی، اشعار شعرا و هنر نقاشی بزرگان هنر در عصر گذشته و دوره معاصر ملاحظه و مشاهده کرد. 


 


بلاغی در ادامه بر حضور هنرمندان و اهالی فرهنگ و هنر در سوگواری سیدالشهیدان اباعبدالله الحسین (ع) اشاره کرد و گفت: سوگواره های ادبی هنری بغض عاشورایی به همت حوزه هنری آذربایجان شرقی و با حضور هنرمندان و اهالی فرهنگ و هنر در ایام دهه نخست ماه محرم الحرام در این استان برگزار می شود. 


 


وی با تشریح برنامه های حوزه هنری استان در این دهه اظهار کرد: پنجمین سوگواره عکاسی «بغض نگاه» با حضور عکاسان از دهم تا 21 شهریورماه سال جاری در این استان برگزار می شود که در این برنامه عکاسان با حضور در سطح استان، از شور حسینی (ع) عکاسی خواهند کرد. 


 


رئیس حوزه هنری استان به برگزاری دومین سوگواره هنری نمایشی «بغض صحنه» اشاره کرد و گفت: مراسم آیینی نمایشی سوگواره هنری بغض صحنه نیز با حضور عموم مردم روزهای سیزده و چهاردهم شهریورماه امسال در پیاده راه ارک تبریز برگزار می شود که در این مراسم، هنرمندان واحد هنرهای نمایشی به تعزیه خوانی در مدح حضرت امام حسین (ع) خواهند پرداخت. 


 


وی در ادامه به برگزاری یازدهمین سوگواره ادبی «بغض واژه» نیز اشاره کرد و گفت: واقعه عاشورا در طول تاریخ، الهام بخش شاعران بوده و در دوره معاصر نیز شاعران از عاشورا سخن گفته اند و تصویرهای ادبی شاعران معاصر از زمان، مکان و حوادث عاشورا اثر پذیرفته است. که در این راستا نیز حوزه هنری استان 15 شهریورماه، یازدهمین سوگواره ادبی بغض واژه را برگزار می کند. 


 


بلاغی در ادامه از برگزاری دوازدهمین سوگواره هنرهای تجسمی «72 بغض بوم» خبر داد و گفت: این آیین نیز با حضور هنرمندان هنرهای تجسمی 17 شهریورماه در نگارخانه ماه حوزه هنری استان برگزار می شود. 


 


وی در پایان به گردهمایی بزرگ هنرمندان و اعضای کارگروه های تخصصی حوزه هنری استان در دهه نخست ماه محرم اشاره کرد و گفت: این گردهمایی با حضور تمامی هنرمندان روز چهاردهم شهریورماه در پردیس فرهنگی سینمایی قدس تبریز برگزار می شود.




نظرات کاربران