دستور العمل‌های عزاداری ایام محرم الحرام در کربلای معلا اعلام شد

بخش شعائر و موکب‌های حسینی در عراق و جهان اسلام وابسته به دو آستان مطهر حسینی و عباسی توصیه‌ها و دستورالعمل‌های ویژه برگزاری عزاداری در ایام محرم را اعلام کرد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی حج، بخش شعائر و موکب‌های حسینی در عراق و جهان اسلام وابسته به دو آستان مطهر حسینی و عباسی توصیه‌ها و دستورالعمل‌های ویژه برگزاری عزاداری در ایام محرم را اعلام کرد.


بخش شعائر و موکب‌های حسینی در عراق خواستار رعایت این  از سوی هیئت‌های مذهبی شده است که این دستورالعمل‌ها بدین شرح است:


1. تمامی اعضاء و شرکت کنندگان دسته های عزاداری با شنیدن اذان موظف به برپایی نماز جماعت هستند.


2. هیئت امنای دسته های عزاداری مخصوصا هیئت عزاداری زنجیرزنان موظف هستند به زمانبندی و دستورالعملهای اعلام شده از این بخش عمل کرده تا از ایجاد ازدحام و بسته شدن مسیر ممانعت شود.


3. رعایت و اجرای تمام دستورالعمل‌های صادره از سوی نیروهای امنیتی از دیگر نکات مد نظر است تا از هرگونه فرصت طلبی و سوء استفاده دشمنان اسلام و اهل بیت (علیهم السّلام) جلوگیری به عمل آید.


4. ممانعت از ورود افراد ناشناس به دسته های عزا و هیئتهای عزاداری، و عدم حمل سلاحهای گرم و سرد توسط اعضای هیئت.


5. بخش اداری دو آستان قدس حسینی و عباسی ملزم به اجرای زمانبندی و دستورالعملهای صادره از سوی بخش شعائر هستند و رئیس هیئت امنای دسته های عزاداری برای عبور از ایست بازرسیها و ورود به منطقه بین الحرمین موظف به نشان دادن کارت شناسایی هیئت هستند.


6. مسؤولان هیئت‌ها موظف به برقراری امنیت دسته عزاداری خود و چک کردن وسایل صوتی هستند.


7. ورود یک دوربین فیلم برداری با هر دسته عزاداری به صحن شریف مجاز است و عکاس هیئت تنها پس از گرفتن کارت شناسایی مخصوص عکاسان اجازه ورود خواهد یافت.


8. در این اطلاعیه از مداحان خواسته می شود به مدت زمان مشخص شده اکتفا کنند و فقط به مدت ده دقیقه در صحن شریف عزاداری و مرثیه خوانی کنند تا از ایجاد ازدحام هیئت‌ها و دسته های عزاداری جلوگیری شود.


9. از تمام دسته های زنجیر زنی و طبل زنی خواسته شده است طبق زمان معین از ساعت 9 صبح تا 15 عصر در حرم مطهر حضور یابند زیرا هیئت‌های سینه زنی از ساعت 15 عصر تا نیمه شب حضور دارند.


10. ورود اسب به دو آستان قدس برای برپایی مراسم تعزیه به منظور حفظ طهارت و قداست ممنوع است.


11. بعد از اذان ظهر روز عاشورا حرکت دسته «طویریج» آغاز خواهد شد.


12. تکیه ها و هیئتها پس از روز 13 محرم الحرام باید جمع آوری شوند.


13. در صورت بروز هر پیشامد ناخواسته ای، همه افراد و اعضای هیئت‌ها و دسته های عزاداری مسیر اصلی را خالی نمایند و به نیروهای امنیتی اجازه عبور دهند تا تدابیر لازم صورت گیرد.




نظرات کاربران