بازگشت 95 درصد حجاج ایرانی با 344 پرواز هما

رئیس سازمان حج و زیارت گفت: از ابتدای عملیات بازگشت حجاج در 25 مردادماه تا روز جمعه‌ (15 شهریور) 83 هزار و 908 نفر از زائران و خادمان حجاج معادل 94.8 درصد کل حجاج ما به کشور بازگشتند.

آقای علی رضا رشیدیان در گفت و گو با خبرنگار ستاد خبری حج افزود: این جمعیت از حجاج و عوامل اجرایی با 344 پرواز شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی عازم ایران شدند که از این تعداد 199 پرواز از فرودگاه مدینه و 145 پرواز نیز از فرودگاه جده عازم 19 ایستگاه پروازی داخل کشور شده اند.


وی در مورد جمعیت حجاج حاضر در عربستان نیز گفت: تا روز جمعه 10 کاروان با جمعیت یکهزار و 377 نفر در مدینه و 19 کاروان شامل دو هزار و 609 نفر در مکه حضور داشتند.


رئیس سازمان حج و زیارت با بیان اینکه شهر مکه تا ظهر شنبه (16 شهریور) تخلیه و تمامی حجاج و خادمان ما به سمت فرودگاه جده عزیمت می کنند، افزود: این جمعیت روز شنبه به مقاصد پروازی مختلف در کشور اعزام می شوند و حجاج حاضر در مدینه نیز روز یکشنبه 17 شهریور ماه به کشور بازمی گردند.


وی تصریح کرد: در واقع تمامی زائران و حجاج و خادمان آنها حتی زائران بیمار نیز تا یکشنبه به کشور عزیمت می کنند و تنها یک بیمار در بیمارستان سعودی به دلیل شکستگی پا بستری بوده که به دنبال عمل پای وی، پس از اعزام به کشور ادامه درمان او دنبال می شود.


رشیدیان با قدردانی از صبر، نظم و انضباط حجاج کشورمان گفت: رفتار، نظم و انضباط حجاج ما مایه افتخار ایرانیان و مثال زدنی بود.


وی تصریح کرد: هم اکنون در حوزه تغذیه روزانه 11 هزار پرس غذا در مکه و مدینه در دو وعده ناهار و شام طبخ می شود؛ ضمن آنکه فعالیت نانوایی های صنعتی استقرار یافته در مکه نیز به صفر رسیده و عملاً پایان کار آنان اعلام شد.


رئیس سازمان حج و زیارت ادامه داد: خطوط فعال نقل درون شهری در مکه همچنان تا ظهر شنبه در 15 ایستگاه با 57 دستگاه اتوبوس و چهار دستگاه ون فعال است و روزانه به طور متوسط در مجموع دو هزار و 878 ظرفیت برای جابه جایی حجاج در مسیر هتل ها و مسجد الحرام فراهم شده است.


وی عنوان کرد: در این میان تعداد کاروان های زیارت دوره که از ابتدای ایام حج فعال بوده، به صفر رسیده اما در مجموع در مدینه 86 هزار و 157 نفر از حجاج و در  مکه 86 هزار و 81 نفر از کاروان های زیارت مدینه بهره برده و استفاده کردند.


به گفته رشیدیان، 131 دستگاه اتوبوس نیز برای انجام عمره مفرده حجاج در طول این مدت به کار گرفته شده است.


وی در بحث راهنمایان حجاج نیز گفت: هم اکنون پنج ایستگاه با 30 راهنما فعال و مشغول خدمت رسانی به حجاج هستند.




نظرات کاربران