مکه از حجاج ایرانی خالی شد

رئیس سازمان حج و زیارت اعلام کرد : تا پایان روز شنبه 16 شهریورماه 98.2 درصد زائران و عوامل اجرایی حج 98 توسط شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی به کشور انتقال یافتند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی حج، آقای علی رضا رشیدیان شنبه شب با بیان این این مطلب افزود: از 25 مردادماه تا پایان وقت امروز 86 هزار و 897 نفر از حجاج کشورمان با 357 پرواز به کشور بازگشتند که از این تعداد 199 پرواز از فرودگاه مدینه و 158 پرواز از جده به مقصد 19 ایستگاه پروازی در داخل کشور انجام شده است.


وی عنوان کرد: در این میان یکهزار و 317 نفر از حجاج بیمار و دارای شرایط خاص خانوادگی و کاری و غیره، خارج از برنامه پروازی کاروان هایشان در روزهای نخستین عملیات بازگشت، به کشور منتقل شدند.


رئیس سازمان حج و زیارت ادامه داد: تمامی زائران ما تا ظهر شنبه از مکه به سمت جده ترک کردند و تا انتهای شب پرواز زائران مکه به کشور به سرانجام می رسد.


وی اظهار کرد: روز یکشنبه نیز 6 پرواز برای انتقال یکهزار و 300 نفر از زائران و عوامل اجرایی حاضر در مدینه با حجی مقبول و سعی مشکور به کشور باز می گردند.


رشیدیان با بیان اینکه امسال زائران ما این توفیق را داشتند که ایام شهادت اباعبدالله (ع) را در این سرزمین مقدس باشند، افزود: حجاج ما امسال عزاداری امام حسین (ع) را در کنار حرم پیامبری که حسین (ع) را از خود و خود را از حسین (ع) می دانست، برگزار کردند.


وی گفت: خدمات رسانی در مکه به اتمام رسیده اما در مدینه امروز یکهزار 810 پرس غذا در هر وعده ناهار و شام برای حجاج و عوامل اجرایی طبخ شد و پخت نان هم از روز گذشته پایان یافته است.


رئیس سازمان حج و زیارت افزود: در مجموع در طول ایام حج امسال با راه اندازی چهار واحد نانوایی صنعتی در مدینه به عنوان نخستین تجربه، دو میلیون و 122 هزار و 635 قرص نان، پخته و برای تغذیه حجاج توزیع شد.


وی تصریح کرد: در طول ایام حج امسال همچنین 19 خط اتوبوسرانی در مکه بین هتلهای محل اسکان زائران و مسجدالحرام فعال شد و ظرف این مدت، در مجموع هفت میلیون و 555 هزار و 140 ظرفیت جابه جایی ایجاد شد و به طور متوسط سرانه تردد هر زائر 3.7 بار بود.


رشیدیان افزود: همچنین 86 هزار و 157 نفر از حجاج از کاروان های زیارت دوره در مدینه و 86 هزار و 81 نفر نیز از کاروانهای زیارت دوره در مکه بهره مند شدند.


وی تصریح کرد: در این مدت 131 دستگاه اتوبوس نیز برای برقراری عمره مجدد استفاده شده است.


رئیس سازمان حج و زیارت ادامه داد: ایستگاه های راهنمایی حجاج نیز 11 مورد با 130 نیرو در هر شیفت در طول این مدت فعال بوده و به 40 هزار و 50 نفر از حجاج خدمات رسانی کردند.




نظرات کاربران