همگرایی در عزاداری محرم همگرایی در عزاداری محرم همگرایی در عزاداری محرم بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
همگرایی در عزاداری محرم همگرایی در عزاداری محرم همگرایی در عزاداری محرم همگرایی در عزاداری محرم همگرایی در عزاداری محرم

همگرایی در عزاداری محرم

مطالعات جامعه شناختی شهری عزاداری مردم در ماه محرم برای سید و سالار شهیدان، بیانگر این مساله است که یکی از شاخصه های مهم عزاداری ها "همگرایی " و "جمع زیستی " عزاداران به وقت عزاست.

در آیین های عزاداری تفاوت بین نسلی وجود ندارد و همه گروه های سنی در کنار یکدیگر اقدام به اقامه عزا برای امام سوم شیعیان می کنند و حتی برخی از جوانان در حضور پیران عزا و پیرغلامان حسینی ، میدان دار این عزاداری هستند.


گفتمان حاکم بر مناسک عزاداری در خیمه ها، مساجد و حسینیه ها، همگرایی و کار جمعی است و در این بین هر کسی خواسته یا ناخواسته به دنبال کمک برای شکل گیری این جمع گرایی است حتی اگر شده یک استکان چای به دست هیات های عزاداری برساند.


تحولات اجتماعی بین نسلی و اقتصادی نمی تواند این نسل ها را به واگرایی بکشاند و تمامی عزاداران به نوعی به دنبال تحقق وحدت به مثابه کار گروهی در این آیین ها هستند و این را می توان در هیات های عزاداری که سالی یک بار دور هم جمع می شوند نیز به خوبی مشاهده کرد.


حتی شکل گیری نوع عزاداری جدی از سوی برخی از جوانان که آیین های عزا را با شور بیشتری نسبت به گذشته برگزار می کنند،


نتوانسته است به دوگانه سنتی / جدید ختم شود  و در نهایت تحقق همگرایی در جمع های جوان تر نیز مشهودتر است چرا که اساس هیاتی بودن در ذات همگرایی و " هم جمعی " بین افراد است. 


در آیین های عزاداری، " هیات محله ها " در ذیل ساختار اجتماعی مساجد شکل می گیرند و این ساختار استحکام بخش حرکت جمعی برای برپایی عزاداری سید و سالار شهیدان است.


آداب و سنت های حاکم بر هیات های عزاداری بر این اصل استوار است که پیران و موسپیدان در قدمگاه و جایگاه نخست صف دسته های عزاداری می ایستند و جوانان در میانه این صف قرار می گیرد و در نهایت نوجوانان در انتهای این هرم ساختاری دسته های عزاداری هستند.


این نشان می دهد که یکی از مهمترین شاخصه های هیات های عزاداری ، احترام به بزرگان و پیشکسوتان و میدان داران است و ذات عزاداری برای سید و سالار شهیدان باعث می شود جامعه در یک شکل قانون مداری و عرف محوری حرکت کند.


این ادای احترام به عزاداران در روستاها اما شکل مستحکم تری نیز دارد و هیات های عزاداری در اصل بخشی از اصالت اجتماعی یک روستا را در خود نهفته دارند.


ارادات جمعی به سید و سالار شهیدان و قیام امام حسین علیه السلام باعث می شود که تمامی این هیات ها به دنبال بهترین شکل در اقامه عزا باشند و برای ادای دین به عزاداری محرم و صفر همه هیات ها پیشقدم می شوند.


این همگرایی و زیست جمعی باعث می شود آیین ها و مناسک عزاداری امام حسین علیه السلام سال به سال پرشورتر شود و همه سال نوجوانان و جوانان در کنار پیران میدان‌دار به اقامه عزا بپردازند.


رئیس سازمان تبلیغات اسلامی می‌گوید :اولویت در سرمایه گذاری فرهنگی در ماه محرم از سوی طلایه داران تبلیغ با حضور اندیشمندان و صاحب مورد توجه قرار می گیرد و یکی از مهمترین موارد در این زمینه انسجام تبلیغی است و محور تبلیغی پیام واحد را در دستورکار قرار می دهند.


حجت الاسلام محمد قمی در گفت وگوی اختصاصی با ایرنا افزود :یکی دیگر از برنامه های این سازمان هم افزایی و همسو در بین مداحان براساس رسالت های عاشورایی که دارند، است.


به گفته وی، مهمترین مساله در این راستا همسویی و هم افزایی هیات های عزاداری است که از سوی سازمان تبلیغات اسلامی دنبال می شود و سمت و سوی مساجد نیز در راستای تحقق همسویی و هم افزایی است.


قمی یادآور شد: عزاداری ایام سید و سالار شهیدان در باور دینی مردم است و مردم حتی از جیب خود برای آیین های عزاداری سید و سالار شهیدان هزینه می کنند.


به گزارش ایرنا، همزمان با ماه های محرم و صفر بیش از یک هزار و ۷۰۰ هیات مذهبی و ۱۱۴ گروه تعزیه در چهارمحال و بختیاری به اقامه آیین های عزاداری سید و سالار شهیدان می پردازند.


ایرنا


| شناسه مطلب: 97356




عزاداری ماه محرم



نظرات کاربران