رییس سازمان حج وزیارت:

حج ۹۸ در کمال عزت، کرامت و امنیت برگزار شد

رییس سازمان حج و زیارت با بیان اینکه امروز (یکشنبه) تمامی حجاج به کشور باز می گردند، خاطرنشان ساخت: حج ۹۸ در کمال عزت، کرامت و امنیت برگزار شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی حج؛ آقای علی رضا رشیدیان که روز یکشنبه (17 شهریورماه) همراه با آخرین پروازهای حجاج به کشور اسلامی بازگشت، اظهار کرد: امروز آخرین پرواز بازگشت حجاج حج تمتع ۹۸ است و تا پایان روز تمامی حجاج به کشور بازمی گردند.
وی افزود: دیروز آخرین پرواز حجاج حاضر در مکه انجام شد و حجاج حاضر در مدینه نیز امروز همگی به کشور بازمی گردند.
رییس سازمان حج و زیارت در خصوص کیفیت حج ۹۸ گفت: امسال شرایط بهتری از همکاری کشور میزبان را شاهد بودیم.
وی با بیان اینکه «شرایط بهتری از خدمات را داشتیم» گفت: عزت حجاج ایرانی بخوبی توسط کشور میزبان رعایت شد.
رشیدیان تصریح کرد: منویات رهبر معظم انقلاب مبنی بر عزت و کرامت حجاج ایرانی بخوبی انجام گرفت؛ البته حجاج ایرانی نیز نظم و معنویت را از خود بروز دادند.
وی افزود: نظم و معنویت در حجاج ایرانی بخوبی موج می زد؛ به گونه ای که وزیر حج عربستان نیز در دیدار اخیر به این موضوع نظم اذعان داشت.
رشیدیان درخصوص بازگشت حجاج به کشور گفت: آخرین پرواز بازگشت حجاج کشورمان امروز به میهن اسلامی بازمی گردد؛ امسال ۸۸ هزار و ۵۰۰ نفر از حجاج ایرانی برای حج تمتع اعزام شدند و از تمامی ظرفیتهای ویزایی بخوبی استفاده شد.
وی با اشاره به افزایش دو هزار نفری ظرفیت حجاج در روزهای برگزاری حج، افزود: با وجود آنکه افزایش سهمیه دو هزار نفری دیرهنگام به ما اعلام شد، اما توانستیم بخوبی از ظرفیت‌های ویزایی و بکارگیری حجاج برای حضور و انتقال این تعداد از حجاج استفاده کنیم و به نوعی تعداد افراد در نوبت مانده را کاهش دهیم.

** مذاکرات مفصلی در خصوص راه اندازی عمره داشته ایم
رئیس سازمان حج و زیارت همچنین در خصوص موضوع راه اندازی عمره مفرده اظهار کرد: در بحث عمره مذاکرات مفصلی با وزیر حج عربستان صورت گرفته و البته چند نکته در این رابطه وجود دارد .
وی افزود: نخستین نکته، بحث تضمین عزت،‌‌ کرامت و آرامش عمره گزاران ایرانی است که وزیر حج عربستان نیز این موضوع را قبول داشت.
رئیس سازمان حج و زیارت توضیح داد: نکته دیگر، ضرورت حمایت های کنسولی از عمره گزاران است که در این خصوص سه پیشنهاد را مطرح کردیم؛ نخستین پیشنهاد بازگشایی دفتر کنسولی در عربستان است که بعید می دانیم این موضوع عملی شود؛ پیشنهاد دیگر، موضوع دفتر حافظ منافع بوده که باید این مهم با پیگیری وزارت امور خارجه حاصل شود؛ اما پیشنهاد دیگر، این است که همانند ایام حج تمتع چند نفر از کارکنان وزارت خارجه به عنوان نیروی کنسولی به همراه دست اندرکاران حج در سرزمین وحی و در ایام عمره در دفتر نمایندگی مستقر شوند که قرار شد تا ۱۵ روز آینده این پیشنهاد توسط وزارت حج عربستان و بعد از پیگیری از وزارت خارجه این کشور مورد بررسی قرار گرفته و پاسخ آن به ما انتقال یابد.


وی با اشاره به قوانین سختگیرانه‌ای که عربستان برای سفر اتباعش به ایران گذاشته به طوری که گذرنامه این افراد در صورت سفر به ایران اخذ، جریمه و با آنان برخورد می‌شود، گفت: اگر سفر عمره آغاز شود انتظار می‌رود عربستان در عملی متقابل، این قوانین را لغو کند که ما این درخواست را از آن‌ها داشتیم و آن‌ها نیز قرار شد پیگیری کنند.
رشیدیان عنوان کرد: امیدواریم با برداشته شدن موانع، شاهد اعزام عمره گزاران به سرزمین وحی و از طرفی شاهد سفر گردشگران و زائران عربستانی به ایران باشیم.

** احتمال راه اندازی عمره بعد از ماه صفر
رشیدیان در خصوص تاریخ برنامه‌ریزی‌ها برای عمره نیز اظهار کرد: طبق برنامه ریزی ها موضوع برای بعد از ماه صفر خواهد بود؛ چرا که تا ماه صفر، هم ما و هم شرایط آنجا مهیای عمره گزاران نیست و امیدواریم در ۱۵ روز آینده پاسخ لازم را از وزارت حج عربستان دریافت کنیم و اگر این مهم صورت گیرد، ساماندهی و سازماندهی بعد از ماه صفر انجام خواهد شد.
رئیس سازمان حج و زیارت در خصوص موضوع حقوق شهدای منا و مسجدالحرام نیز اظهار کرد: در رابطه با شهدای منا نیز چندین جلسه مذاکراتی داشتیم و نامه رسمی بنده و حجت الاسلام والمسلمین نواب برای وزارت حج عربستان و امیر مکه ارسال شده است.
وی افزود: در خصوص حقوق شهدای مسجد الحرام و دادگاه شرکت بن لادن یک ذهنیتی برای مردم به وجود آمده بود که تبرئه شدن این شرکت به معنای آن است که حقوق شرعی شهدای مسجد الحرام فراموش می شود؛ در حالی که اینگونه نیست؛ چرا که حقوق شرعی این شهدا موضوعی بین ما و کشور عربستان است و موضوع شرکت نیز بحث حقوقی بین آنها در دادگاه است؛ تبرئه شدن شرکت از رعایت یا عدم رعایت استانداردهای کاری، ربطی به حقوق شهدا ندارد.
رشیدیان همچنین درباره آمار فوتی های حج امسال نیز اظهار کرد: امسال متأسفانه 19 نفر از حجاج ایرانی در زمان حضور در سرزمین وحی فوت کردند که از این تعداد هفت نفر در عربستان دفن شدند و پیکرهای سایرین به کشور بازگردانده شد.




نظرات کاربران