تمدن سازی اسلامی نیازمند تدین و دیانت است

دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت(ع) با بیان اینکه سبک زندگی اسلامی نرم‌افزار رسیدن به تمدن اسلامی است، گفت: برای تمدن‌سازی اسلامی نیازمند تدین و دیانت هستیم.

آیت‌الله رضا رمضانی در مراسم دعای ندبه که در مسجد جامع شفت برگزار شد، با اشاره به وظایف منتظران حضرت ولی‌عصر(عج) در عرصه مهدویت، اظهار کرد: هر کدام از منتظران ظهور در تعجیل فرج نقش دارند.


وی با بیان اینکه منتظر از وضعیت موجود در دنیا ناراضی است، افزود:‌ امروزه انسان‌ها با بحران‌های اخلاقی، معنوی، سیاسی و اقتصادی نشات گرفته از سلطه استکبار مواجه هستند و آمارها به نوعی بشر را به مسیری فراخوان می‌کند که اصلا رضایت‌بخش نیست.


عضو مجلس خبرگان رهبری با اشاره به امیدواری منتظران ظهور نسبت به آینده، تصریح کرد: منتظران امید دارند که جامعه بشری هم از نظر اخلاقی و معنوی و هم از نظر اقتصاد و عدالت وضعیت بهتری به خودش خواهد گرفت لذا انتظار باوری است که باید در عمل بارور شود.


آیت‌الله رمضانی انتظار را افضل الاعمال دانست و گفت:‌ انتظار یک حالت روحی و معنوی است و منتظر از نظر روحی و معنوی این آمادگی را در خودش می‌بیند که برای بهبود وضعیت جامعه بشری تلاش کند لذا منتظر واقعی باید صالح و عادل باشد، زیرا کسی که خودش صالح است می‌تواند نگاه اصلاح‌گری نسبت به دیگران داشته باشد و کسی که عادل است می‌تواند بر محور عدالت حرکت کند.


وی خودسازی و دگرسازی را دو وظیفه مهم منتظر برای زمینه‌سازی ظهور دانست و عنوان کرد: ظهور یک اتفاق بزرگ برای جامعه بشری است و همه ملت‌ها با تعدد فرهنگ‌ها منتظر موعود هستند، زیرا اگر این امر مهم تحقق پیدا کند، دیگر بشریت از ظلم و ستم رنج نمی‌برد و طعم عدالت را می‌چشد. گستره عدالت، امنیت، معنویت و اخلاق مهدوی همه بشریت را فرامی‌گیرد؛ به‌گونه‌ای که همه مردم شادمان هستند.


مدرس حوزه و دانشگاه با بیان اینکه بشر از اخلاق فردی گذر کرده به دنبال اخلاق اجتماعی است، ادامه داد:‌ معنویت واقعیت برخاسته از دین و بر محور الله است، اما امروزه معنویت و عرفان بدون خدا در غرب ترویج می‌شود و حتی از شریعت فاصله می‌گیرد.


وی وجود امام معصوم(ع) را یک آزمایش بزرگ برای آحاد جامعه دانست و خاطرنشان کرد:‌ برای اینکه از آزمایش پیروز و سربلند بیرون بیاییم باید شناخت لازم را داشته باشیم. در طول تاریخ بشری انبیا و اولیای بزرگ الهی به عنوان شخصیت‌های برجسته علمی و معنوی حضور داشتند، اما مردم آنگونه که شایسته است در خدمتشان نبودند و بی‌مهری‌های فراوانی را نسبت به آنان روا داشتند لذا خداوند زمانی ظهور بقیه‌الله(عج) را محقق می‌کند که آمادگی پذیرش جامعیت این شخصیت معنوی در جامعه بشری ایجاد شده باشد.


دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت(ع) معرفت را نخستین رکن در انتظار دانست و متذکر شد:‌ منتظر باید نسبت به امام زمان شناخت داشته باشد و از هر جهت آمادگی همراهی با ایشان را پیدا کند. اگر این شناخت محقق نشود، بی‌تردید انسان دچار گمراهی می‌شود و از همراهی امام باز می‌ماند.


آیت‌الله رمضانی با بیان اینکه محبت در ذیل معرفت قرار دارد، اضافه کرد:‌ هرچه شناخت ما نسبت به اهل بیت(ع) بیشتر شود محبت ما نیز بیشتر خواهد شد و این محبت ما را به محبت خدا متصل می‌کند لذا اهل بیت(ع) بهترین واسطه برای ارتباط با حق‌تعالی هستند.


وی محبت اهل بیت(ع) را محبتی پایدار و محکم در مسیر سلوک الی‌الله دانست و افزود:‌ ائمه اطهار(ع) پاک‌ترینف عابدترین، افضل‌ترین و عاشق‌ترین انسان‌ها نسبت به خداوند هستند و لذا این محبت دومین رکن در انتظار است.


عضو مجلس خبرگان رهبری ولایت‌پذیری را رکن سوم در انتظار حضرت ولی‌عصر(عج) دانست و اظهار کرد:‌ باید ولایت و زعامت امام زمان را بپذیریم و قدم به قدم پشت سر ایشان حرکت کنیم. قرآن کریم از ولایت خدا و ولایت شیطان نام می‌برد و لذا پذیرش ولایت پیامبر(ص) و ائمه معصومین(ع) در ذیل ولایت خدا قرار می‌گیرد. اگر ولایت را بپذیریم باید عهد خودمان را نسبت به امام ابراز کنیم و این ولایت‌پذیری در عمل خودش را نشان می‌دهد.


آیت‌الله رمضانی از اطاعت‌پذیری به عنوان چهارمین رکن در انتظار یاد کرد و گفت:‌ دعای ندبه‌خوان زیاد داریم، اما در میدان عمل و اطاعت‌پذیری هیچ قدمی برنمی‌دارند. در دوران غیبت در ذیل امامت حضرت ولی‌عصر(عج) هستیم و باید اطاعت خودمان را ثابت کنیم. یکی از زمینه‌سازی‌های منتظر واقعی برای تعجیل فرج مقاومت است.


وی با بیان اینکه مقاومت در برابر ظالمان و ستمگران می‌تواند زمینه ظهور را فراهم کند، ادامه داد: اگر قدم‌های عملی برای ظهور برنداریم، نه تنها اشک ریختن برای امام زمان تعجیل فرج ندارد، بلکه ظهور را به تاخیر می‌اندازد.


عضو مجلس خبرگان رهبری با اشاره به نگاه سکولار غرب نسبت به انسان و جامعه، عنوان کرد:‌ استکبار جهانی تلاش می‌کند نگاه سکولار را بر کشورهای اسلامی حاکم کند و انسان‌ها هیچ احساس مسئولیت اجتماعی نسبت به یکدیگر نداشته باشند، اما اسلام نسبت به احساس مسئولیت اجتماعی تاکید دارد و منتظران باید این مهم را به منصه ظهور برسانند.


دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت(ع) با تاکید بر لزوم پذیرش و احیای کارکردهای دین در عرصه‌های اجتماعی و سیاسی و فرهنگی و اقتصادی، یادآور شد:‌ به برکت قیام امام حسین(ع) و درس‌های عاشورا مقدمه ظهور فراهم شده است لذا ارتباط تنگاتنگی بین بعثت، غدیر، عاشورا و مهدویت وجود دارد، زیرا همه برای نجات دادن بشر از یوغ استکبار ، استعمار ، استثمار ، ذلت و خواری پدید آمده است.


وی با بیان اینکه امام حسین(ع)‌ الگوی پیروان همه ادیان است؛ نه فقط شیعیان، خاطرنشان کرد: امام حسین(ع) دعوت به حق می‌کند و دعوت به حق یک اصل محوری در همه ادیان است لذا منتظران ظهور این تفکر را احیا کنند.


آیت‌الله رمضانی با اشاره به هزینه‌های فراوان استکبار برای استحاله و نابودی نظام مقدس جمهوری اسلامی از طریق ایجاد یاس و ناامیدی در مردم در طول چهل سال گذشته، تصریح کرد:‌ انقلاب اسلامی یک حرکت مبتنی بر عدالت ، اخلاق و معنویت را آغاز کرده است و امروز امید بسیاری از مردم دنیاست لذا باید از نظر فکری و معنوی به اهل بیت(ع) نزدیک شویم.


وی علم و پژوهش، اخلاق و معنویت و عدالت و مبارزه با فساد را اصول راهبردی انقلاب اسلامی در گام دوم دانست و بیان کرد:‌ سبک زندگی اسلامی نرم‌افزار رسیدن به تمدن اسلامی است و برای تمدن‌سازی اسلامی نیازمند تدین و دیانت هستیم لذا دشمنان تلاش می‌کنند این محوریت دین تحقق پیدا نکند، اما تمام محاسبات و معادلاتشان را بر هم زده‌ایم و در برابر جریان زر و زور و تزویر استکبار قرار گرفته‌ایم و برای تعجیل فرج تلاش می‌کنیم.




نظرات کاربران