مرز‌های ایران آماده آغاز پیاده‌روی عظیم اربعین مرز‌های ایران آماده آغاز پیاده‌روی عظیم اربعین مرز‌های ایران آماده آغاز پیاده‌روی عظیم اربعین بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
مرز‌های ایران آماده آغاز پیاده‌روی عظیم اربعین مرز‌های ایران آماده آغاز پیاده‌روی عظیم اربعین مرز‌های ایران آماده آغاز پیاده‌روی عظیم اربعین مرز‌های ایران آماده آغاز پیاده‌روی عظیم اربعین مرز‌های ایران آماده آغاز پیاده‌روی عظیم اربعین

مرز‌های ایران آماده آغاز پیاده‌روی عظیم اربعین

چند سالی است که بعد از انجام مراسم تاسوعا و عاشورای حسینی در ایران و جهان، شور و غوغای محرم نه تنها فروکش نمی‌کند بلکه به شدت افزایش یافته و عاشقان اباعبدالله الحسین (ع) خود را برای حضور در کنار مرقد مطهر آن امام و انجام مراسم اربعین در شهر کربلا آماده می‌کنند.

بعد از برگزاری مراسم تاسوعا و عاشورای حسینی در نقاط مختلف دنیا و بخصوص استان‌های ایران، حالا همه چشم‌ها به سمت کربلا دوخته شده تا یکبار دیگر کنگره بزرگ اربعین در مسیر‌های منتهی به این شهر آغاز شود. راهپیمایی عظیمی که سرمنشاء آن مرز‌های ایران و استان‌های مرزی کشورمان است. شواهدحاکی است که امسال سیل عظیمی از عشاق راهی کشور عراق خواهند شد. در همین رابطه افزایش ۲۴۰ درصدی خروج زائران از مرز بین‌المللی مهران در دهه اول محرم نسبت به سال گذشته و همچنین تردد بیش از ۸ هزار زائر ایرانی از مرز‌های خوزستان فقط در روز‌های تاسوعا و عاشورا، سندی بر این ادعاست و حتماً در روز‌های منتهی به اربعین حسینی میلیون‌ها زائر راه کربلا را در پیش خواهند گرفت که این مسئله بار مسئولیت استان‌های مرزی را به شدت بالا برده است.

چند سالی است که بعد از انجام مراسم تاسوعا و عاشورای حسینی در ایران و جهان، شور و غوغای محرم نه تنها فروکش نمی‌کند بلکه به شدت افزایش یافته و عاشقان اباعبدالله حسین (ع) خود را برای حضور در کنار مرقد مطهر آن امام و انجام مراسم اربعین در شهر کربلا آماده می‌کنند. مراسمی که با یک راهپیمایی عظیم از مرز‌ها آغاز و با مهر تأیید بر اتحاد مسلمین و پیروزی خون بر شمشیر به پایان می‌رسد. اما برای همین چند روز حرکت مسلمین و بخصوص شیعیان جهان که از سمت مرز‌های ایران شروع می‌شود، اکثر استان‌های کشور و بخصوص مرزنشینان ماه‌هاست که در حال تدارک مایحتاج و خدمات مورد نیاز زائران هستند. از کرمانشاه خبر می‌رسد قرار است در ایام نزدیک به اربعین حرکت قطار کرمانشاه به سمت تهران و مشهد هر روز انجام گیرد. در همین راستا معاون عمرانی استانداری کرمانشاه نیز اعلام کرده که در ایام پیک اربعین تعداد حرکت قطار کرمانشاه به تهران به هشت رام و کرمانشاه به مشهد به دو رام در روز افزایش می‌یابد. از ایلام هم خبر می‌رسد پل زیرگذر ارغوان ورودی این شهر که کمک بزرگی در جابه‌جایی و حمل و نقل زائران دارد تا اربعین به بهره‌برداری می‌رسد.
ایمن سازی، کاهش ترافیک ورودی شهر ایلام و دسترسی مسافران از کنارگذر شرقی ایلام و دره ارغوان به داخل شهر از اهداف ساخت این کنارگذر بوده است. بعد از اینکه اعلام شد برای تردد به کشور عراق نیاز به روادید نیست، ایام دهه اول محرم میزان رفت و آمد به مرز‌های مشترک با این کشور ثابت کرد که زائران زیادی قصد عزیمت به سمت کربلا را دارند. در این میان مرز بین‌المللی مهران که بیشترین حجم تردد را در سال‌های گذشته به خود اختصاص داده و حالا هم جمعیت زیادی را در دل خود جای داده است، مورد توجه قرار گرفته و توسعه زیرساخت‌های این پایانه مهم یکی از اولویت‌های راهداری کشور خواهد بود تا زائران بتوانند با سهولت تردد کنند.
در همین رابطه رئیس پلیس راه استان ایلام با بیان اینکه هوشمند‌سازی محور‌های مواصلاتی برای مدیریت ترافیک اربعین حسینی یکی از مهم‌ترین اقدامات پلیس است، گفته: «افزایش ظرفیت پارکینگ‌های شهر مهران، رفع مشکلات آنتن دهی تلفن همراه در نقاط کور، سکوبندی و ساماندهی پارکینگ برکت، تکمیل پل روگذر مسیر جاده ارغوان و عملیات عمرانی و جاده‌سازی از مهم‌ترین برنامه‌هاست که با تلاش و همکاری همه دستگاه‌ها و برنامه‌ریزی مناسب تا قبل از شروع مراسم اربعین امسال، این نواقص برطرف و شاهد خدمات‌رسانی هر چه بهتر به هزاران زائر اباعبدالله الحسین (ع) در سطح استان خواهیم بود.» هم اکنون۹۶ گیت در مرز مهران آماده خدمات‌رسانی شبانه‌روزی به زائران عتبات عالیات است و در صورت نیاز افزایش خواهد یافت. جابجایی زائران و رفت و برگشت آن‌ها در دهه اول محرم به سمت کربلا نشان داد در ایام اربعین با موجی از جمعیت روبه‌رو خواهیم بود. کافی است فقط آمار چند مرز را مورد بررسی قرار دهیم جایی که اعلام می‌شود از ابتدای ماه محرم تا پایان عاشورای حسینی ۱۹۶ هزار و ۹۴ نفر از مرز بین‌المللی مهران تردد داشته‌اند یعنی افزایش ۲۴۰ درصدی نسبت به سال گذشته، که برای جابجایی این تعداد از زائران و رساندن آن‌ها به استان‌های مختلف کشور بیش از ۵۰۰ دستگاه اتوبوس در مرز مهران مستقر و به ارائه خدمت پرداختند. حدود شش سال بود که مرز خسروی در استان کرمانشاه هیچ خدماتی برای ورود و خروج زائران نمی‌داد. اما امسال این مرز بازگشایی شد و طی روز‌های اخیر و با انتشار خبر تعطیلی دوباره آن، استاندار کرمانشاه با اشاره به فعال بودن آن گفت: «تعطیلی مرز خسروی کذب محض است و این مرز برای ایام اربعین پذیرای زوار خواهد بود.» حالا و با توجه به فاصله ۵۰ متری گیت‌های ایران و عراق در مرز خسروی و احتمال تجمع زائران در آن قرار است فعالیت این مرز از ساعت ۷ صبح تا ۱۹ شب باشد و اگر وضعیت مناسب باشد خدمت‌رسانی شبانه‌روزی آن دور از انتظار نیست.


منبع: روزنامه جوان




مطالب مرتبط

نظرات کاربران