سرپرست حجاج ایرانی:

حقوق شهدای منا و مسجدالحرام را هیچ‌گاه فراموش نمی‌کنیم سرپرست حجاج ایرانی:

حقوق شهدای منا و مسجدالحرام را هیچ‌گاه فراموش نمی‌کنیم سرپرست حجاج ایرانی:

حقوق شهدای منا و مسجدالحرام را هیچ‌گاه فراموش نمی‌کنیم بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
سرپرست حجاج ایرانی:

حقوق شهدای منا و مسجدالحرام را هیچ‌گاه فراموش نمی‌کنیم سرپرست حجاج ایرانی:

حقوق شهدای منا و مسجدالحرام را هیچ‌گاه فراموش نمی‌کنیم سرپرست حجاج ایرانی:

حقوق شهدای منا و مسجدالحرام را هیچ‌گاه فراموش نمی‌کنیم سرپرست حجاج ایرانی:

حقوق شهدای منا و مسجدالحرام را هیچ‌گاه فراموش نمی‌کنیم سرپرست حجاج ایرانی:

حقوق شهدای منا و مسجدالحرام را هیچ‌گاه فراموش نمی‌کنیم
سرپرست حجاج ایرانی:

حقوق شهدای منا و مسجدالحرام را هیچ‌گاه فراموش نمی‌کنیم

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت ضمن بیان ویژگی‌های حج تمتع امسال، گفت: پیگیری‌های لازم در خصوص حقوق شهدای فاجعه منا و مسجدالحرام ادامه دارد و حقوق این شهدا را هیچگاه فراموش نمی کنیم.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی حج، حجت الاسلام والمسلمین سید عبدالفتاح نواب روز یکشنبه (24 شهریور) در نشست مشترک خبری با رئیس سازمان حج و زیارت که به منظور ارایه دستاوردهای حج 98 برگزار شد، اظهار کرد: رهنمودهای مقام معظم رهبری در گذشته و توصیه‌های ایشان در گام دوم انقلاب امسال دربرنامه‌های حج مورد توجه قرار گرفت.


وی با بیان اینکه امسال حجی آرام و موفق برای زائران رقم خورد، افزود: با توجه به اینکه مقام معظم رهبری سال ۹۸ را سال رونق تولید نام گذاری کردند بسیاری از اقلام مورد نیاز حجاج از جمله اقلام فرهنگی از داخل کشور تهیه شد.



وی یکی از ویژگی‌های حج امسال را زود آغاز شدن برنامه‌های حج عنوان کرد و اظهار داشت: انتقال همه زائران توسط هواپیمایی هما یکی دیگر از نکات ویژه حج 98 بود و بسیاری از پروازها حتی زودتر از موعد انجام شد و به زمین نشست.


نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت طولانی شدن سفر برای تعدادی از زائران را نکته دیگرحج امسال برشمرد و گفت: تصور می‌کردیم طولانی شدن سفر زائران را خسته کند اما بسیاری از‌ آنها از این بابت خوشحال بودند و برخی که مدت سفرشان کمتر بود اعتراض می‌کردند که چرا قرار است زودتر به ایران بازگردند.


حجت الاسلام و المسلمین نواب خاطرنشان کرد: یکی دیگر از نکات حج 98، در عرفات اتفاق افتاد. در این سالها امکان داشت قبل و بعد از روز عرفه بارندگی وجود داشته باشد اما هیچگاه در روز عرفه این اتفاق نمی‌افتاد. با این حال بارندگی در روز عرفه طراوت خاصی به این برنامه بخشید و کشور میزبان هم امسال خدمات را روانتر هماهنگ کرد.


وی در ادامه در پاسخ به پرسشی درباره پخش مصاحبه‌ای مبنی بر راه‌اندازی مجدد حج با پایمال شدن خون شهدای منا و مسجدالحرام، اظهار کرد: همه جا در طول این سفر، عزت زائران حفظ شد و حتی با برخی شخصیت‌های عربستانی که صحبت می‌کردیم به این نکته اشاره داشتند که تمایل دارند تعداد زائران ایرانی افزایش یابد.


سرپرست حجاج ایرانی با بیان اینکه در خصوص فاجعه منا و سقوط جرثقیل درمسجدالحرام همچنان پیگری وجود دارد، افزود: در مکاتبات صورت گرفته و جلساتی که در عربستان برگزار شد، همچنان این موضوع را پیگیری کردیم و هیچگاه آن را به فراموشی نسپردیم. امسال نیز بنده درپیگیری نامه‌ای که حجت‌ الاسلام والمسلمین آقای قاضی عسکر در این خصوص به آنها ارسال کرده بود، نامه‌ای به امیر مدینه و وزیر حج عربستان نوشتم .


وی ادامه داد: ۴ سال است که عربستان اعلام می‌کند درحال مطالعه هستیم مگر چه مطالعه‌ای است که تمام نمی‌شود؟ بنده اعلام کردم منتظریم در این خصوص اقدامات لازم صورت بگیرد؛ البته این نکته را باید درنظر داشت با اطلاعی که از کشورهای دیگر گرفتیم آنها تاکنون به هیچ کشوری دیه و غرامت پرداخت نکرده‌اند.


حجت الاسلام و المسلمین نواب در پاسخ به پرسش دیگری درباره علت اصرار بر برگزاری عمره مفرده، گفت: این خواسته مردم است و پنج میلیون و 800 هزار نفر در انتظار اعزام به این سفر هستند. این سفر در صورت تحقق شرایط ما و تامین عزت و کرامت زائر ایرانی انجام خواهد شد و ایران به هر شرطی، به از سر گیری عمره اصرار ندارد.


وی گفت: در ایام نوروز یک میلیون نفر به کشورهای دیگر سفر می کنند و در طول سال به کشورهای دیگر برای تفریح یا موضوعات دیگر نیز سفر می‌کنند وآنها از انجام چنین سفرهایی منع نمی‌شوند. درباره عمره نیز همینطور است؛ برخی افراد انجام سفر عمره را به دیگر سفرها ترجیح می‌دهند، باید زمینه مطلوب برای این خواسته ارزشمند داوطلبان فراهم شود.


نماینده ولی فقیه با تاکید براینکه عزت ملت ایران در حج زیر سوال نرفته و در تمامی برنامه‌های حج امسال حفظ عزت حجاج ایرانی در دستور کار بود، گفت‌: میزبانان عربستانی هم توجه بسیاری به این موضوع داشتند و همواره در جلسات از قانونمداری و نظافت زائران به خوبی یاد می‌کردند وعلاقه مند به حضور زائران ایرانی بودند.


وی تاکید کرد: امسال عربستان نیزمسائل را روان‌ترهماهنگ کرد و زائران و خادمین نیزهمکاری خوب و تنگاتنگی داشتند.


وی با بیان اینکه عربستان به زائران ایرانی توجه ویژه‌ای دارد، افزود: البته این رفتارها  در شرایطی است که بین دو کشور رابطه سیاسی وجود ندارد و ما  شاهد رفتار محترمانه‌ای میان دو طرف در موضوع حج هستیم.


وی در ادامه با اشاره به برنامه‌های فرهنگی صورت گرفته برای زائران حج تمتع گفت: برخی زائران که به حج اعزام می‌شوند هیچ اطلاعاتی از شیوه انجام مناسک ندارند و به روز کردن اطلاعات این افراد زمان زیادی می‌برد و ده‌ها هزار ساعت برای آموزش زائران وقت گذاشته می‌شود.


نماینده ولی فقیه افزود: گاهی با زائرانی مواجه هستیم که حتی یک صفحه اطلاعات نسبت به مناسک و اعمال حج ندارند و نیازمند بروزرسانی اطلاعات آنها هستیم،  به این منظور جلسات متعددی قبل از سفر حج برای زائران برگزار می‌شود


سرپرست حجاج ایرانی خاطرنشان کرد: شبکه روحانیون و معینه‌های کاروان‌ها شبکه فعالی است که قبل از سفر حج برای تمامی زائران وقت می‌گذارند تا آموزش‌های لازم را در خصوص مناسک دریافت کنند، به طوری که می‌توان گفت عموم زائران ایرانی در جمع تمامی زائران حاضر در حج آگاه‌ترین و آماده ترین زائران هستند واین هم به برکت جلسات مدیران و روحانیون است که برای زائران مدینه قبل ۱۰ جلسه و برای زائران مدینه بعد ۱۲ جلسه تشکیل می‌دهند.


آقای علی رضا رشیدیان رئیس سازمان حج وزیارت نیز در این گفتگو با بیان اینکه امسال مقدمات برای انتقال گوشت قربانی حجاج فراهم نشد، اظهار داشت: با توجه به فرآیند ذبح، باید از سر جمع کلی قربانی ها این برداشت صورت می گرفت که ساز وکارهای لازم برای آن فراهم نبود، همچنین  نوع ذبح، سلامت و سن گوسفند هم برای ما مطرح است و در قربانی برای حجاج کشورمان این نکات مد نظر قرار می گیرد.


وی افزود: موضوع دیگر، ضرورت وجود کشتی سردخانه دار برای انتقال از بندر جده به بندرعباس بود که شرایط آن فراهم نشد. امیدواریم سال بعد این امر اتفاق بیفتد و این گوشت قربانی که در عید قربان و در حرم الهی از بهترین پول ها تهیه شده را برای تبرک به کشور وارد کنیم.


رییس سازمان حج یادآور شد: در سال‌های گذشته نیز این گوشت‌ها به ایران منتقل نمی‌شد و معمولا با تصمیم عربستان به کشورهایی که از لحاظ اقتصادی بنیه ضعیفی داشتند ارسال می‌شد.


آقای رشیدیان در ارتباط با جمعیت در انتظار حج گفت: بر اساس مصوبه سازمان کنفرانس اسلامی به ازای هر یک میلیون نفر جمعیت کشورهای اسلامی، هزار نفر می توانند اعزام بشوند و ما امسال پایه ظرفیت خود را از 81 هزار نفر به 84 هزار نفر افزایش دادیم. این چارچوبی است که همه کشورهای اسلامی پذیرفته اند، با این حال ما توانستیم 4 هزار نفر ظرفیت بیشتر از جمعیت مان اعزام کنیم. بخاطر یکسال توقفی که ما دراعزام زائر داشتیم هرسال درخواست می کنیم مقداری بیشتر زائر اعزام کنیم. البته باید به زیرساخت های کشور عربستان نیز توجه کرد. به هر حال ما سعی می کنیم از صف انتظار بکاهیم.


وی با تاکید براینکه ثبت نام جدید برای حج تمتع نداریم، افزود: برای سفر حج استطاعت مالی و جسمی لازم است. کسانی که این استطاعت را از دست می دهند، می توانند یکبار فیش حج خود را منتقل کنند. برای این مهم و جلوگیری از دلال بازی فرآیندی فراهم و یک سامانه تشکیل شده است تا کسانی که می خواهند فیش حج را واگذار کنند یا کسانی که می خواهند بخرند، در این فضا مذاکره کنند.


همچنین رئیس سازمان حج و زیارت، درخصوص پاسداشت شان زائرین ایرانی گفت: تک تک زائرین شاهد بر این موضوع هستند که هیچ گونه رفتاری که مبنی بر هتک حرمت زائرین ایرانی باشد در عربستان اتفاق نیفتاد.


آقای رشیدیان درباره زائرین اربعین گفت: ستاد اربعین در وزارت کشور مستقر است و یازده کارگروه و کمیته دارد. یکی از این کمیته ها مربوط به اعزام است. تنها مسئولیت این کمیته با سازمان حج و زیارت است وهمکاران ما از مدتها قبل کارگروه ها را تشکیل داده اند.


رئیس سازمان حج و زیارت در پاسخ به این سوال که اگر عربستان حتی یک شرط ایران را قبول نکند تصمیم همان ازسرگیری عمره است؟ گفت: شروط ایران برای آغاز دوباره عمره عجیب و غریب نیست. این‌که عربستان در فوریت جواب ایران را نداد به خاطر آن است که وزیر حج این کشور اختیارات تام ندارد و باید از مراجع دیگر جواب دریافت کند. ما امیدواریم شرایط برای عمره مهیا شود.


وی درباره‌ اظهارات رئیس بانک مرکزی برای خارج کردن تامین ارز مورد نیاز عمره و اربعین از اولویت کاری گفت: ما از ابتدا نیز انتظاری برای تامین ارز عمره و عتبات از بانک مرکزی نداشتیم. از بیان این سخنان هم تعجب کردیم. حج با عمره و عتبات تفاوت دارد که رییس‌جمهورمحترم با تامین ارز هفت‌هزار تومانی برای آن موافقت کرد. حج واجب شرعی مردم است اما عمره وجوب شرعی ندارد، بنابراین ما در عتبات و عمره از ارز غیردولتی استفاده می‌کنیم و خدمات می‌دهیم.


این مقام مسئول در حج درباره‌ موضوع «رکن‌آبادی» (برادر دیپلمات سابق ایرانی شهیدشده در فاجعه منا) که در اواسط حج تمتع با مطرح کردن اظهاراتی مبنی بر این‌که ایران در توافق با عربستان خون شهدای منا را پایمال کرده است، گفت: در محکمه از آقای رکن‌آبادی شکایت شده تا مستندات اشاره‌شده دال بر پایمال شدن خون شهدای منا را ارائه دهد.


وی تاکید کرد: در هیچ کجا عزت و کرامت زائر ایرانی مخدوش نشده است. ما نمی‌خواستیم زمانی که این موضوع مطرح شد وارد جنجال‌های رسانه‌ای شویم، بنابرین رسما به محکمه شکایت کردیم. نه در قرارداد سال گذشته که مورد اشاره ‌آقای رکن‌آبادی بوده و نه قراردادهای قبل از آن، معامله‌ای با خون شهدا نشده است.


آقای رشیدیان افزود: دادگاهی که در عربستان برای شرکت مالک جرثقیل‌های مستقر در مسجدالحرام برگزار شد، ربطی به پرداخت خون‌بها به خانواده‌های شهدای آن حادثه نداشت.


وی با تاکید بر این‌که ایران همچنان پیگیر حقوق شهدای منا است، اضافه کرد:‌ ایران از عربستان انتظار دارد بعد ازگذشت چهار سال نتیجه و گزارش بررسی‌های انجام‌شده از فاجعه منا را اعلام کند.


 




مطالب مرتبط

نظرات کاربران