حُبّ ذات، ریشه ای ترین غریزه انسانی است که می تواند او را به تعالی برساند حُبّ ذات، ریشه ای ترین غریزه انسانی است که می تواند او را به تعالی برساند حُبّ ذات، ریشه ای ترین غریزه انسانی است که می تواند او را به تعالی برساند بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
حُبّ ذات، ریشه ای ترین غریزه انسانی است که می تواند او را به تعالی برساند حُبّ ذات، ریشه ای ترین غریزه انسانی است که می تواند او را به تعالی برساند حُبّ ذات، ریشه ای ترین غریزه انسانی است که می تواند او را به تعالی برساند حُبّ ذات، ریشه ای ترین غریزه انسانی است که می تواند او را به تعالی برساند حُبّ ذات، ریشه ای ترین غریزه انسانی است که می تواند او را به تعالی برساند

حُبّ ذات، ریشه ای ترین غریزه انسانی است که می تواند او را به تعالی برساند

معاون فرهنگی بعثه معظم رهبری، حُبّ ذات را ریشه ای ترین غریزه انسانی برشمرد که چنانچه بدرستی مدیریت و هدایت شود، می تواند وی را به تعالی برساند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی حج، حجت الاسلام و المسلمین سیدجواد مظلومی روز دوشنبه (1 مهرماه) درجلسه تواصی در جمع نمازگزاران بعثه مقام معظم رهبری و سازمان حج و زیارت افزود: هر انسان با ویژگی هایی آفریده می شود و ویژگی های مشترک میان انسانها، انواع و اقسامی دارد که برخی به دانش انسان بر می گردد.


وی با بیان اینکه انسان به گونه ای آفریده شده که برخی دانسته ها در ذات او به امانت نهاده شده است، گفت: از ویژگی های انسان، خواسته ها و گرایش های اوست که برخی از آنها فصلی و گذراست و برخی دیگر بنیادین است که از آنها به عنوان غرایز یاد می شود و ریشه ای ترین آن، غریزه حُبّ ذات است که به دوست داشتن خود برمی گردد و منفعت آن به خود انسان می رسد. 


معاون فرهنگی بعثه مقام معظم رهبری ادامه داد: علایق به ذات، دارای ابعادی است که ازآن جمله می توان به حب بقاء اشاره کرد؛ به طوری که در آیه 96 سوره بقره آمده است برخی انسانها حرص بیشتری بر بقاء و تداوم زندگی و حیات طولانی دارند زیرا زندگی را صرفاً منحصر به همین دنیا می دانند.


وی، حب کمال را یکی دیگر از این علایق و غرایز برشمرد و افزود: انسان همواره دوست دارد کاملتر باشد و ارتقاء پیدا کند.


حجت الاسلام و المسلمین مظلومی با اشاره به این فراز از قرآن کریم که می فرماید؛‌ »انه احب خیر شدید» اظهار کرد: انسان هرآنچه را موجب کمال وی گردد خیر می داند و این کمال در انسانها متفاوت است؛ آنان که کمال را در دانش می بینند، تلاش آنان به دانش اندوزی منجر می شود و درعین حال، اشخاص دیگری هستند که ممکن است کمال را در مال اندوزی ببینند و بالطبع برای کسب مال بیشتر تلاش خواهند کرد.


وی ادامه داد: علامه طباطبایی در جلد اول تفسیر المیزان ذیل آیه 165 سوره بقره در تحلیل بحث محب توضیح می دهد که حرکت انسان و غیر انسان براساس محبت است.


معاون فرهنگی بعثه مقام معظم رهبری اضافه کرد: چنانچه همین خواسته و گرایش طبیعی انسان، مدیریت و هدایت نشود، می تواند مخرب باشد و اگر حُبّ ذات از اندازه بگذرد، تبدیل به یک ویژگی منفی برای انسان خواهد شد؛ کما اینکه زیبایی ظاهر یک انسان، وابسته به تعادل و هارمونی میان اعضای بدن آن است و چنانچه یکی از اعضا از تعادل خارج شود و رشد بیشتری پیدا کرده و از حد خود بگذرد، آن زیبایی از دست می رود.


وی، برداشت های شخصی و واکنش متفاوت افراد و یا رسانه ها از مواضع مقامات ارشد کشور را نمونه دیگری از حُبّ ذات دانست که بر اساس علقه و ذائقه فردی مورد قضاوت قرار می گیرند و بعضاً از جانب انصاف خارج می شود.


حجت الاسلام والمسلمین مظلومی با بیان اینکه نگه داشتن جانب انصاف بسیار سخت و حساس است و درواقع، آخرین فضیلت اخلاقی است که در انسان ظاهر می شود، گفت: این نوع برخورد دوگانه، مشکل اساسی انسان است که ریشه در انصاف و عدالت انسان دارد و چنانچه مراعات نشود، می تواند به مثابه بیماری سخت و صعب العلاجی برای انسان تبدیل شود.


وی یادآور شد: راه درمان بی انصافی را در کلام امیر مؤمنان می توان یافت به طوری که وصیت فرموده اند؛ وقتی می خواهی با دیگران در ارتباط باشی، خودت را ترازوی سنجش دیگران قرار بده و برای بقیه مردم همان را دوست داشته باش که برای خودت دوست داری و آن چیزی که خود نمی پسندی، برای دیگران نیز نپسند.


معاون فرهنگی بعثه مقام معظم رهبری اظهار کرد: فراز دیگری از وصایای آن امام همام چنین است که بر فرزند خود توصیه فرمودند بر مردم ظلم نکن؛ همانطور که دوست نداری به خودت ظلم شود و به مردم خوبی کن؛ کما اینکه دوست داری به خودت خوبی شود.


وی گفت: امیرالمومنین در موضوع انصاف مداری نیزفرموده اند؛‌ درحوزه قضاوت آن کاری را که در مورد دیگران اتفاق می افتد و آن را بد می دانی، برای خودت هم آن را بد بدان و انتظارت از مردم، همان حد باشد که انتظار داری از خودت داشته باشند.




مطالب مرتبط

نظرات کاربران