شرایط حضور زائرانی افغانستانی در پیاده روی اربعین ۹۸ شرایط حضور زائرانی افغانستانی در پیاده روی اربعین ۹۸ شرایط حضور زائرانی افغانستانی در پیاده روی اربعین ۹۸ بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
شرایط حضور زائرانی افغانستانی در پیاده روی اربعین ۹۸ شرایط حضور زائرانی افغانستانی در پیاده روی اربعین ۹۸ شرایط حضور زائرانی افغانستانی در پیاده روی اربعین ۹۸ شرایط حضور زائرانی افغانستانی در پیاده روی اربعین ۹۸ شرایط حضور زائرانی افغانستانی در پیاده روی اربعین ۹۸

شرایط حضور زائرانی افغانستانی در پیاده روی اربعین ۹۸

در این گزارش از دانستنی های اربعین روند ثبت نام شهروندان و مهاجرین افغانستانی در این کشور برای حضور در مراسم اربعین حسینی را بیان می کنیم.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی حج، روند ثبت نام شهروندان و مهاجرین افغانستانی در این کشور برای حضور در مراسم اربعین حسینی، از روز دوشنبه ۲۵ شهریور ماه (۱۶ میزان) آغاز شده و تا دو هفته دیگر (۲۹ میزان) ادامه خواهد یافت، از شهروندان افغانستانی در ایران که قصد عزیمت به عراق را دارند، میخواهد هرچه سریعتر برای ثبتنام به دفاتر کفالت مراجعه کنند؛ که ثبتنام زائرین افغانستانی مقیم ایران برای شرکت در مراسم اربعین حسینی در همه دفاتر خدمات اتباع خارجی از صبح دوشنبه ۱۶ میزان شروع شده است.


هزینه‌های سفر به عراق و شرکت در مراسم اربعین حسینی برای شهروندان افغانستان همانند شهروندانی ایرانی خواهد بود.


اگر زائرین با تأخیر برای ثبت نام اقدام کنند، ممکن است سفارت عراق شلوغ شود و امکان گرفتن ویزایشان مقدور نشود، یا در جا‌هایی که باید خروج و مراجعت را انجام بدهند، ازدحام شود و با مشکل روبرو شویم، بنابراین خواهش ما این است که هرچه سریعتر برای ثبتنام مراجعه کنند و آمادگی لازم را هم برای سفر داشته باشند.


به دفاتر اتباع استانداری‌ها اعلام شده که از ظرفیت هیأت‌های مذهبی اتباع افغانستان استفاده کنند تا برای پایین آوردن هزینه‌های سفر زائرین و منظمتر رفتن آنها، بتوانند زائرین را به صورت کاروانی تا مرز بفرستند.


در صورتی که زائرین افغانستانی مقیم ایران به صورت اتوبوسی به طرف مرز بروند، هماهنگی‌های لازم صورت خواهد گرفت تا این اتوبوس‌ها با موانع کمتری در مسیر راه مواجه شوند و بتواند خود را به مرز برسانند.


چگونگی ثبت نام زائرین اربعین حسینی


داوطلبین باید دو بار مراجعه کنند، یکبار ثبت نام برای اخذ دفترچه و بعد از اینکه دفترچهشان صادر شد، برای دریافت ویزا مراجعه میکنند.


کسانی که دفترچه سال‌های قبل را دارند، دفترچه هایشان معتبر است و میتوانند برای اخذ خروج و مراجعت و دریافت ویزای عراق مراجعه کنند.


اگر داوطلبین در این هفته مراجعه کنند، دفترچههایشان برای خروج و مراجعت ارسال میشود و هفته آینده باید برای اخذ ویزا مراجعه کنند، اما اگر هفته آینده مراجعه کنند، هر دو مرحله همزمان انجام میشود.


کسانی که دفترچه سال قبل دارند، اگر قصد داشته باشند کسی را از تعداد همراهان خود برای سفر به عراق کم و یا افرادی را به همراهان خود اضافه کنند، دفترچه سال قبلشان باطل است و باید دفترچه جدید بگیرند.


کدام اقشار مهاجرین میتوانند برای اربعین حسینی ثبت نام کنند؟


کسانی که دفترچه اربعین سال قبل را ندارند، و در نظر دارند عازم کربلا شوند، در صورتی که دارای مدارک زیر باشند، میتوانند ثبتنام کنند.


دارندگان کارت آمایش ۱۳.


دارندگان برگه تردد که معادل کارت آمایش است.


افرادی که دفترچه اقامت معتبر دارند.


کسانی که گذرنامه‌های غیرالکترونیکی دارند، ولی اقامت دارند، شامل گذرنامه خانواری.


سایر دارندگان گذرنامه‌های غیرالکترونیکی شامل دانشجویان، طلاب و تبدیل وضعیتی ها.


اگر کسی دفترچه پناهندگی هم داشته باشد، میتواند به سفر اربعین برود.


علاوه بر این‌ها افرادی که دارای گذرنامه الکترونیکی معتبر و پروانه اقامت اند، و پروانه اقامتشان بیش از سه ماه مهلت داشته باشد، میتوانند پس از مراجعه به نیروی انتظامی و اخذ خروج و مراجعت، به دفاتر کفالتی که در هر استان مشخص میشود، مراجعه کرده و برای دریافت روادید عراق اقدام نمایند.


شرایط غیرمجازینی که در طرح سرشماری شرکت کرده اند


فعلا طرح سرشماری‌ها نمیتوانند شرکت کنند، چون سفارت عراق با آن‌ها موافقت نکرده است. بعید است امسال بشود برای آن‌ها کاری کرد. فعلا همین گروه‌هایی که عرض کردم، میتوانند در اربعین مشارکت داشته باشند.


شرایط دریافت خروج و مراجعت از طریق دفاتر کفالت


کل زائرین فقط باید به دفاتر کفالت مراجعه کنند، دفاتر کفالت خودشان نسبت به اخذ خروج و مراجعت و روادید از طریق سازمان حج اقدام میکنند.


هزینه‌ی اعزام


هزینه‌ها مشابه هزینه‌های شهروندان ایرانی است، یعنی همان هزین‌های را که برای ثبتنام اتباع ایران میگیرند، همان را هم از اتباع افغانستانی که در ایران اقامت دارند و دارای کارت آمایش و سایر مدارک هستند اخذ می‌شود.


شرایط دریافت ویزای زائرین افغانستانی که از داخل کشور برای دریافت ویزای عراق به ایران مراجعه میکنند؟


برای این افراد تاکنون توافق قطعی با سفارت عراق صورت نگرفته است، ولی ستاد اربعین و وزارت خارجه به دنبال این هستند که ببینند چه کاری را میتوانیم برای این افراد انجام بدهیم، ولی در حال حاضر، موافقتی برای ویزای این افراد در داخل ایران صورت نگرفته است.


در حال حاضر فقط از اتباعی که بیرون هستند می‌توانند مجوز خروج از مرز شلمچه و یا سایر مرز‌ها دریافت کنند که این‌ها داخل کشور خودشان روادید کشور عراق را دریافت کردند.


شرایط ثبت نام پاسپورت‌های طرح خانواری


چون با تمدید اقامت دارندگان پاسپورت‌های طرح خانواری در کمیسیون ساماندهی موافقت شده، رفتن این افراد برای اربعین بلامانع است و میتوانند بروند و ثبتنام کنند.


شرایط برپایی موکب‌های عزاداری


موکب‌های اتباع افغانستان که تصمیم داشتند در مرز موکب بزنند، به کمیته اتباع خارجی مرز معرفی شدند، زمین لازم را دریافت کردند و در حال فراهم کردن امکاناتشان هستند. موکب‌هایی که در مسیر راه برپا میشود، قرار است با دفاتر اتباع استانی ولایتی هماهنگ کنند، یعنی کسانی که مایل هستند در مسیر زائرین اتباع خارجی موکب ایجاد کنند، میتوانند به دفاتر اتباع استانداری‌ها در سراسر کشور مراجعه کنند، درخواست موکب بدهند و اداره اتباع هم همکاری‌های لازم را با این افراد انجام خواهد داد.


منبع: خبرگزاری میزان




نظرات کاربران