همایش سراسری پیامهای جهانی اربعین در مشهد برگزارشد همایش سراسری پیامهای جهانی اربعین در مشهد برگزارشد همایش سراسری پیامهای جهانی اربعین در مشهد برگزارشد بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
همایش سراسری پیامهای جهانی اربعین در مشهد برگزارشد همایش سراسری پیامهای جهانی اربعین در مشهد برگزارشد همایش سراسری پیامهای جهانی اربعین در مشهد برگزارشد همایش سراسری پیامهای جهانی اربعین در مشهد برگزارشد همایش سراسری پیامهای جهانی اربعین در مشهد برگزارشد

همایش سراسری پیامهای جهانی اربعین در مشهد برگزارشد

همایش سراسری پیامهای جهانی اربعین به همت دبیرخانه کمیته فرهنگی و آموزشی اربعین و با مشارکت و همکاری بعثه مقام معظم رهبری در استان و آستان قدس رضوی در دو محور کتاب و مقالات در تالار شیخ طبرسی بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی برگزار شد.

به گزارش خبرنگارپایگاه اطلاع رسانی حج از مشهد، همایش سراسری پیامهای جهانی اربعین به همت دبیرخانه کمیته فرهنگی و آموزشی اربعین و با مشارکت و همکاری بعثه مقام معظم رهبری در استان و آستان قدس رضوی در دو محور کتاب و مقالات در تالار شیخ طبرسی بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی برگزار شد.


حجت‌الاسلام حمید احمدی، رئیس کمیته فرهنگی آموزشی اربعین گفت: اربعین تبدیل به یک پدیده‌ فرا مذهبی و فراملی شده است.


وی با بیان اینکه پیام اربعین به همه‌ جهانیان، دعوت به زیست توحیدی در پناه امام حسین(ع) است، افزود: رهبری در خصوص راهپیمایی اربعین می‌فرمایند: «این راهپیمایی تمرین یک زندگی توحیدی است»، لذا نیاز امروز انسان برگشت به ملکوت و توحید است.


حجت‌الاسلام والمسلمین احمدی با بیان اینکه در اربعین هیچ کسی به دنبال منافع شخصی نیست، تصریح کرد: این همان موضوعی است که نیاز امروز جامعه ماست.


رئیس کمیته آموزشی و فرهنگی ستاد مرکزی اربعین با اشاره به راه‌اندازی موج قومیت‌گرایی امپراطوری شوروی از اوایل قرن ۲۰، ابراز کرد: ایران هراسی و شیعه هراسی ادامه‌ همان موج است.


وی با تأکید بر اینکه در اربعین همه‌ مردم بدون توجه به قومیت، ملیت و مذهب خود در این راهپیمایی شرکت می‌کنند، گفت: با وجود همه‌ اقدامات دشمن در ایجاد تفرقه، اختلاف و به وجود آوردن داعش می‌بینیم که مردم مشتاقانه در این راهپیمایی شرکت می‌کنند.


حجت‌الاسلام حمدی ادامه داد: اربعین محور وحدت و فضیلت‌های انسانی، همگرایی و وحدت است .


در ادامه این جلسه حجت‌الاسلام احمری رئیس کمیته فرهنگی و آموزشی ستاد اربعین در خراسان رضوی، با بیان اینکه دیگر ادیان و مذاهب ارادت خاصی نسبت به اهل بیت(ع) به خصوص امام حسین(ع) دارند، اظهار کرد: یکی از برنامه‌های ما در این راستا همایش هفته آینده، سخنرانی افراد از دیگر ادیان و مذاهب درباره اربعین و ارادت خود به امام حسین(ع) است.


وی اعزام هزار روحانی به راهپیمایی بزرگ اربعین را از جمله دیگر برنامه‌های کمیته است، افزود: این روحانیان در قالب روحانی کاروان‌های دانشجویی، روحانی موکب‌های خراسان رضوی در طول مسیر و روحانی در مساجد برای اقامه نماز و پرسش و پاسخ دینی در راهپیمایی اربعین شرکت می‌کنند.


همایش «پیام‌های جهانی اربعین» در حوزه کتاب با محوریت اربعین و در دو بخش رساله و طرح نامه و در بخش مقالات با محورهای «اربعین حسینی، زنان، اخلاق، تربیت و سبک زندگی»، «اربعین حسینی، مطالعات و تعاملات فرهنگی و جهانی‌سازی»، «اربعین حسینی زنان، فرصت‌ها و چالش‌ها»، «اربعین حسینی، ایثار مقاومت و شهادت»، «اربعین تجلی‌گاه آیات قران کریم» و «میراث معنوی اربعین» برگزار شد.
در این مراسم از بین ١٥٠ اثر رسیده به دبیرخانه، ١٥ اثر ارائه شد و از آثاربرگزیده تجلیل و تقدیر به عمل آمد.
گفتنی است، در برگزاری این همایش دهها  نهاد علمی، پژوهشی و آموزشی همچون بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی، پژوهشکده حج و زیارت، بنیاد ایران شناسی، دانشگاه تهران، مرکز مدیریت حوزه علمیه خراسان، مرکز مدیریت حوزه علمیه خواهران و دانشگاه‌ آزاد اسلامی واحد مشهد، دانشگاه بین‌المللی امام رضا(ع)، دانشگاه شاهد و معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی همکاری و مشارکت داشتند.


دراین همایش که اکثریت قریب به اتفاق آن را بانوان تشکیل می دادند ، علاوه بر تاکید برنقش محوری بانوان درهمایش جهانی اربعین و شکل گیری آن ، اساتید علمی کشور به ایرادسخن پرداختند و درمورد اهمیت راهپیمایی اربعین ودستاوردها ی آن به تفصیل سخن گفتند.


حجت الاسلام طهماسبی مسئول اجرایی برگزاری این همایش از بعثه مقام معظم رهبری درگفتگو با خبرنگارما اظهارداشت : ازنویسندگان و اساتید برای دریافت مطالب و مقالاتشان برای موضوع اربعین دعوت شد و دهها مقاله ، پایان نامه و مطالب علمی و پژوهشی که به دفتر برگزاری همایش ارسال شد. دربحث مقالات و پایان نامه ها با موضوع اربعین برای رتبه های اول تا سوم ضمن بازخوانی مقالات توسط نویسندگان و ناشران ، به رتبه های برتر لوح یادبود و هدایایی تقدیم می گردد. درکناراین همایش ، همایش ویژه بانوان نیز برگزار  ودر  ادامه   ، دو همایش را درکربلا و مراسم اربعین به نوعی خواهیم داشت .


گفتنی است دراین همایش علاوه براساتید مدعو از سراسرکشور ، خانم لاله افتخاری مسئول کمیته اربعین بانوان کشور ، مهدی نژاد معاون پژوهشی آستان قدس سخنرانی کردند. دراین همایش تعدادی از اساتید از عراق  حضورداشتند.


گرداندن پرچم متبرک به حرم امام حسین (ع) و حرم حضرت زینب علیهاالسلام دراین همایش ، شورو حال ویژه ای به شرکت کنندگان داد.




مطالب مرتبط

نظرات کاربران