بازدید نماینده بعثه رهبری از نمایشگاه واقعه عاشورا در بین‌الحرمین کربلا بازدید نماینده بعثه رهبری از نمایشگاه واقعه عاشورا در بین‌الحرمین کربلا بازدید نماینده بعثه رهبری از نمایشگاه واقعه عاشورا در بین‌الحرمین کربلا بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
بازدید نماینده بعثه رهبری از نمایشگاه واقعه عاشورا در بین‌الحرمین کربلا بازدید نماینده بعثه رهبری از نمایشگاه واقعه عاشورا در بین‌الحرمین کربلا بازدید نماینده بعثه رهبری از نمایشگاه واقعه عاشورا در بین‌الحرمین کربلا بازدید نماینده بعثه رهبری از نمایشگاه واقعه عاشورا در بین‌الحرمین کربلا بازدید نماینده بعثه رهبری از نمایشگاه واقعه عاشورا در بین‌الحرمین کربلا

بازدید نماینده بعثه رهبری از نمایشگاه واقعه عاشورا در بین‌الحرمین کربلا

مسئول دفتر نمایندگی بعثه مقام معظم رهبری در عراق  از سومین نمایشگاه تجسمی و معرفتی وقایع عاشورا در بین الحرمین بازدید کرد و در جریان فعالیت‌های این نمایشگاه قرار گرفت.

به گزارش خبرنگار اعزامی پایگاه اطلاع رسانی حج از کربلای معلا، حجت‌الاسلام والمسلمین نجف نجفی روحانی مسئول دفتر نمایندگی بعثه مقام معظم رهبری در عراق  از سومین نمایشگاه تجسمی و معرفتی وقایع عاشورا در بین الحرمین بازدید کرد و در جریان فعالیت‌های این نمایشگاه قرار گرفت.


وی ضمن بازدید از بخش‌های مختلف این نمایشگاه گفت: کار شما بسیار ارزشمند است، زیرا معرفت بخشی به زائران و افزایش بینش و بصیرت به زائران از مهم‌ترین پیام‌های واقعه عاشورا است و متاسفانه در این زمینه تلاش‌های درخورد انجام نگرفته و کار شما می‌تواند در تقویت این رسالت زینبی بسیار تاثیرگذار باشد.


مسئول دفتر نمایندگی بعثه مقام معظم رهبری در عراق تصریح کرد: این نمایشگاه می‌توانند الگوی برای سایر برنامه‌های فرهنگی ویژه زائران قرار بگیرد و مسئولان می‌توانند با حمایت‌های مادی و معنوی شان در این بخش سهیم شوند.


محمود شفیق در حاشیه این بازدید گفت: برای نخستین بار زندگی حضرت علی اکبر (ع) در قالب ۱۳ پرده نقاشی به تصویر کشیده شده و در این نمایشگاه در معرض دید زائران کربلا قرار گرفت. در این نمایشگاه روایت وقایع عاشورا در قالب ماکت‌های کوچک ساخته شده، روایتگر سال ۵۶ هجری قمری، قبل از حرکت امام حسین (ع) از مدینه بوده واتفاقاتی را که منجر به حرکت حضرت می‌شود را به نمایش گذاشته است.


وی افزو: برای این وقایع ۲۷ رویداد در قالب ماکت ساخته شده که نمایشگر زمینه‌سازی معاویه برای حکومت پسرش یزید، شهادت امام حسن (ع) و مقابله امام حسین (ع) برای به حکومت نشستن یزید است که خود زمینه‌های قیام عاشورا را در بردارد. روایت حرکت کاروان حضرت سیدالشهدا (ع) از مدینه به سوی مکه در قالب ۱۵ رویداد و استقرار حضرت در مکه و اقدامات حضرت برای حرکت از مکه به سوی کربلا در قالب ۲۵ رویداد در این رویداد فرهنگی و هنری نمایش داده ‌شده است.


شفبق خاطرنشان کرد: در این ماکت‌ها تمام اتفاقات روز عاشورا، صحنه جنگ، محاصره کاروان توسط دشمن با تمام زوایا و جزئیاتش، نحوه چیدمان خیمه‌ها، آرایش سپاه امام حسین (ع) و آرایش و نحوه چیدمان لشگر عمرسعد با ۳۰ هزار سپاهش به خوبی به نمایش گذاشته شده است. همچنین چگونگی وقایعی چون بسته شدن رود فرات، گودال قتلگاه، تل زینبیه و حتی قطع شدن دست حضرت ابوالفضل (ع) نمایش داده می‌شود. ماکت‌های ساخته‌شده شامل ۶۰۰ آدمک و ادوات جنگی از قبیل کلاهخود، زره، شمشیرها و ... و ۱۵۰ اسب و شتر است که تمام قالب‌گیری‌ها و ساخت آن توسط بانوان اعضای این مجتمع انجام شده است.


مدیر مجتمع و کانون فرهنگی تربیتی مهدیون کرج گفت: مهم‌ترین هدف برای ساخت ماکت واقعه عاشورا معرفت‌بخشی به مردم در خصوص قیام امام حسین (ع) می‌باشد و این نمایشگاه حاصل تلاش شبانه روزی بیش از ۱۰۰ نفر از بانوان هنرمند این کانون می باشد. این نمایشگاه از دو بخش ماکت و تصاویر تشکیل شده که در کنار هر کدام از منازل این واقعه بر روی بنرها و لمینت‌هایی وقایع و حوادث به چهار زبان فارسی، عربی، انگلیسی و اردو آورده شده تا زائرانی که از کشورها و ادیان مختلف برای زیارت به کربلا آمده اند، با واقعیت‌های آن زمان آشنا شوند.


وی افزود: در این نمایشگاه علاوه بر اینکه توضیحات به صورت نوشتاری داده شده، راویانی حضور دارند تا به صورت زنده توضیحات را به این چهار زبان ارایه کرده و پاسخگوی سوالات بازدیدکنندگان باشند. در بخش تصویری که شامل وقایع پس از عاشورا است، در قالب ۴۰ تابلوی نقاشی که توسط بانوان هنرمند این کانون به تصویر کشیده شده تمام وقایعی که به کاروان اسرا و حضرت زینب (س) و حضرت زین العابدین (ع) در منازل مختلف می‌رود، به خوبی جلوه می کند.


شفیق خاطرنشان کرد: در این مسیر واقعیات و کرامات زیادی از این بزرگواران روی می‌دهد که تمام آن‌ها در این نقاشی‌ها به تصویر کشیده شده است. همچنین وقایعی که منجر شد که کاروان اسرا در شام باقی نمانند نیز به تصویر کشیده شده زیرا یزید خواهان آن بود که این کاروان در شام یا کشته شوند و یا همانجا اسیر بمانند تا از واقعه عاشورا کسی مطلع نشود ولی پس از اتفاقاتی که واقع شد یزید مجبور به گسیل آن‌ها به سوی مدینه شد. این نمایشگاه به وقایع قبل، روز عاشورا، پس از عاشورا و زندگی‌نامه امام حسین (ع) می‌پردازد.


| شناسه مطلب: 97686







نظرات کاربران